وثيقة

ممارسات مديري المدارس الحكومية بمحافظة مسقط في سلطنة عمان لإدارة التميز وفقاً لنموذج بالدريج للتميز.

المعرف
الجردانية, زكية بنت سعيد بن خلفان (2020). ممارسات مديري المدارس الحكومية بمحافظة مسقط في سلطنة عمان لإدارة التميز وفقاً لنموذج بالدريج للتميز (رسالة ماجستير، جامعة السلطان قابوس، مسقط، عمان).
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2020
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
he aim of this study is to identify the reality of practices of school principals in Muscat governorate in the Sultanate of Oman according to the American Excellence Model, a questionnaire was prepared consisting of 42 paragraphs divided into seven axes: leadership, strategic planning, people focus, measurement and analysis and knowledge management, human resources management, operations management and performance results. After verifying its validity and consistency, the questionnaire applied to the study sample, 440 individuals, the most important findings of the study were: 1. The estimates of the sample members of the study about the reality of the practices of school principals in Muscat governorate in the Sultanate of Oman according to the American Excellence Model was in a high practice. 2. According to the sample, there are differences of statistical significance in the reality of the practices due to the the variable sex, for the benefit of female in all axes, and the existence of differences of statistical significance According the estimates of the sample about the reality of the practices due to the variable scientific qualification in strategic planning axe only, for the benefit of Bachelor's degree, and the existence of differences of statistical significance According the estimates of the sample years of service in the axes of leadership, strategic planning and people focus, for the benefit of (6-10 years). There are no statistically significant differences According the sample estimates of the reality of the practices due to the variable of job titel. In the light of the resuts and the findings of the study, a number of proposed actions and recommendations were developed, such as to develop a national model for educational excellence in the Sultanate, or adopting one of the global models of excellence, to support the orientation of excellence and its application in government schools, to design an educational guide for school principals on managing excellence, explaining its foundations and mechanisms for applying it in the educational field, and the role of the school principal in supporting excellence practices in his school, and Spreading the culture of excellence in school work in government schools, and setting up a comprehensive program to familiarize all beneficiaries with the importance of excellence in improving school performance.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع ممارسات مديري المدارس الحكومية بمحافظة مسقط في سلطنة عمان وفقاً للنموذج الأمريكي للتميز، والكشف عن تأثير متغيرات (الجنس، والمسمى الوظيفي، والمؤهل العلمي، وعدد سنوات الخبرة) في استجابة أفراد العينة حول واقع ممارسات مديري المدارس الحكومية بمحافظة مسقط في سلطنة عمان وفقاً للنموذج الأمريكي. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، وتم إعداد استبانة مكونة من 42 فقرة موزعة على سبعة محاور وهي القيادة، والتخطيط الاستراتيجي، والتركيز على المستفيدين، والقياس والتحليل وإدارة المعرفة، وإدارة الموارد البشرية وإدارة العمليات، ونتائج الأداء، وبعد التأكد من صدق الأداة وثباتها، تم تطبيقها على عينة بلغت 440 فرداً من المعلمين والإداريين بمدارس محافظة مسقط، ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة:
1. جاءت تقديرات أفراد عينة الدراسة حول واقع ممارسات مديري المدارس الحكومية بمحافظة مسقط بدرجة عالية.
2. وجود فروق ذات دلالة إحصائية حسب تقديرات أفراد العينة لواقع التطبيق تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية حسب تقديرات أفراد العينة لواقع الممارسات تعزى لمتغير المؤهل العلمي في محور التخطيط الاستراتيجي لصالح حملة البكالوريوس، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية حسب تقديرات أفراد العينة لواقع الممارسات تعزى لمتغير سنوات الخبرة في محاور القيادة، والتخطيط الاستراتيجي، والتركيز على المستفيدين لصالح (6-10) سنوات، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية حسب تقديرات أفراد العينة لواقع الممارسات تعزى لمتغير المسمى الوظيفي.
وفي ضوء ما توصلت إلية الدراسة من نتائج تم وضع عدد من الإجراءات المقترحة والتوصيات أهمها مبادرة وزارة التربية والتعليم بتطوير نموذج وطني للتميز التربوي في السلطنة، أو تبني أحد نماذج التميز العالمية الرائدة، لدعم التوجه للتميز وتطبيقه في المدارس الحكومية. تصميم دليل تربوي إرشادي لمديري المدارس حول إدارة التميز، يوضح أسسها وآليات تطبيقها في المجال التربوي، ودور مدير المدرسة في دعم ممارسات التميز في مدرسته، والعمل على نشر ثقافة التميز في العمل المدرسي في المدارس الحكومية، ووضع برنامج شامل لتعريف جميع المستفيدين بأهمية التميز في تحسين أداء المدرسة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
البوسعيدية، زيانة بنت سالم بن حمد.
جامعة نزوى
2023
الرسائل والأطروحات الجامعية
14
3
الذهلية، حليمة بنت ناصر بن حمدان.
جامعة السلطان قابوس
2023
الرسائل والأطروحات الجامعية
60
9
الرحبية، نعيمة بنت علي بن سعود.
جامعة نزوى
2024