وثيقة

مستوى أداء المعلمات المدربات في برنامج التحدث بالفصحى في ضوء مهارات الأداء اللغوي الشفوي

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2014
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The purpose of this study was to examine the level of performance of first cycle female teachers of speaking Standard Arabic program in language oral communication skills. This study, also, aims to discover the difference in the level of performance in accordance to major and qualification variables. To achieve these aims, an observation card was designed. It was divided four parts and covered 15 skills. After ensuring its validity and reliability, it was applied on the sample of 45 teachers. It was found that their language oral communication skills was on high level in general and it is also high in all language oral communication skills: vocal, linguistic, nonverbal (face features), educational. According to the results of this study, the level of performance varied as the following: -The level of performance was very high in the following skills: articulation of letter sounds clarity of the voice in the class. - The level of performance was high in the following skills: Having the right intonation which convey the right meaning. Having the ability to pronounce the endings of the words, Using Standard Arabic, Using the right expressions in different situations and using the appropriate gestures for ideas and feelings. -The level of performance was average in the following skills: Choosing where to stop and where to link sentences together, Using correct and complete linguistic structures Correcting the linguistic structures for students. Moreover, based on qualification variable, it was found that there were no statistical differences among the respondents in terms of performing the examined skills, but based on major variable, there were statistical differences among the respondents in terms of performing the examined skills. This study recommends to care about programs and projects which aims to care about standard Arabic language. In addition, they increase all teacher,s awarrens about the importance of using standard Arabic language in education.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى تعرف مستوى أداء المعلمات المدربات في برنامج التحدث بالفصحى من معلمات الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في ضوء مهارات الأداء اللغوي الشفوي، والتعرف على الاختلاف في مستوى الأداء المهارات اللغوية الشفوية وفقا لمتغيري المجال والمؤهل الدراسي. ولتحقيق أهداف الدراسة أعدت الباحثة بطاقة ملاحظة مكونة من أربعة مجالات، مقسمة إلى خمس عشرة مهارة، وبعد التأكد من صدقها وثباتها، تم تطبيقها على عينة الدراسة البالغ عددها (45) معلمة. ويلت النتائج على أن مستوى أداء معلمات الطلقة الأولى في مهارات الأداء اللغوي الشفوي بشكل عام كان عاليا، كما كان عاليا أيضا في جميع مجالات مهارات الأداء اللغوي الشفوي: الصوتي، واللغوي، والملمحي، والتربوي.
وجاء مستوى الأداء المهارات الأداء اللغوي الشفوي متقاوتا على النحو الآتي:
- عاليا جدا في المهارات الآتية: نطق الحروف من مخارجها نطقا صحيحا، ووضوح الصوت للمستمعين في الموقف الصفي.
- عاليا في المهارات الآتية: تنغيم الصوت وفق المعنى المعبر عنه، وضبط الكلمات ضبطا نحويا صحيحا، والضبط الصحيح لحركات بنية الكلمة، واستخدام الفصحى في حديثها دائما، واختيار التعبيرات اللغوية المناسبة للمواقف المختلفة، واستخدام الإيماءات والحركات المناسبة المعبرة عن الأفكار والمشاعر. - متوسطا في المهارات الآتية: مراعاة مواطن الوقف والوصل والفصل بين الجمل أثناء الحديث، واستخدام تراكيب لغوية صحيحة و مكتملة البنية، وتصحيح الصيغ اللغوية للتلاميذ عند خطئهم.
كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين أفراد العينة في مستوى الأداء اللغوي الشفوي تعزي لمتغير المؤهل الدراسي، بينما وجد فروق دالة إحصائيا بين أفراد العينة في مستوى الأداء اللغوي الشفوي تعزي لمتغير التخصص لصالح معلمات المجال الأول و مطمات المجال الثاني. وأوصت الدراسة بالعناية بالبرامج والمشاريع التي تهدف إلى الاهتمام باللغة العربية الفصحى، وغرس الوعي والقناعة لدى كل معلم في جميع التخصصات الأكاديمية بأهمية استخدام الفصحي في التعليم.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
2
2
الراشدية, موزة بنت سعيد بن تيتون.
جامعة السلطان قابوس
2019
الرسائل والأطروحات الجامعية
2
1
التمتمية, يسرى بنت سعيد بن عبدالله.
جامعة السلطان قابوس
2016
الرسائل والأطروحات الجامعية
9
2
الهنائية, جميلة بنت عبدالله بن سليم.
جامعة السلطان قابوس
2019