وثيقة

فاعلية القصة المصورة في تنمية مهارات التحدث لدى طالبات الصف الخامس الأساسي

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2016
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to examine the effectiveness of the Pictorial Story in developing speaking skills for Grade 5 Female students. To achieve this, the researcher designed a guide for developing these skills using pictorial story. She farther designed a speaking test and an oral performance analysis card. These tools were presented before a group of specialized adjudicators to ensure their validity. Reliability of the test was calculated using the internal consistency tool (Cronbach Alpha Coefficient) reached (0,82), and reliability of the oral performance analysis was calculated using Cooper Equation where the agreement rate reached (96%). The sample of the study was divided into two groups: an experimental group consisting of 30 students who were taught using the pictorial story, and a control group consisting of 30 students who were taught using the conventional strategies. Both groups were given the speaking test. The results of the study revealed a variance of statistical significance at (0.05) between the score means of the two groups in the speaking test. The variances were statistically significant in favor of the experimental group in the aspects of sound, words, grammar and the rate of speed and fluency. The results also revealed a variance of statistical significance at (0.05) between the score means of the experimental group students in the pre and post-test in favor of the post-test. Based on these results, the researcher recommends that students can benefit from the pictorial story in developing speaking skills of students in other classes of the second circle of the basic education. She further recommends the development of tools used in the evaluation of speaking skills. In her analysis, the researcher suggested a number of studies, such as the effectiveness of the Pictorial Story in Developing Speaking skills of students in other classes and the impact of other linguistic activities in the development of speaking skills.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى اختبار فاعلية القصة المصورة في تنمية مهارات التحدث لدى طالبات الصف الخامس الأساسي، ولتحقيق ذلك أعدت الباحثة دلية إرشاديا لتنمية هذه المهارات باستخدام القصة المصورة، واختبارا في التحدث، وبطاقة تحليل الأداء الشفوي، محرضت جميعها على مجموعة من المحكمين المتخصصين؛ للتأكد من صدقها، وحسب ثبات الاختبار بالاتساق الداخلي فبلغ معامل ألفا لكرونباخ (0.82)، وكسب ثبات بطاقة تحليل الأداء الشفوي بمعادلة كوبر فبلغت نسبة الاتفاق 96%.
قسم أفراد الدراسة إلى مجموعتين، تجريبية شملت ثلاثين طالبة، درسن باستخدام القصة المصورة، وضابطة شملت ثلاثين طالبة درسن تبعا للإجراءات المعتادة، وبعد انتهاء التجربة طبق اختبار التحدث على المجموعتين. وقد دلت نتائج الدراسة على وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في اختبار التحدث لصالح المجموعة التجريبية، في مهارات مستوى الأصوات، ومعدل السرعة والطلاقة، في حين أنها لم تكن دالة في مهارات مستوى الكلمات، والسياق، والقواعد. ودلت النتائج أيضا على وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار التحدث لصالح التطبيق البعدي. وبناء على هذه النتيجة؛ أوصت الباحثة بمراعاة التوازن بين المهارات اللغوية الأربع:
الاستماع، والتحدث، والقراءة، والكتابة، عند بناء مناهج اللغة العربية، وإعطاء القصة المصحوبة بالصور والرسوم اهتماما أكبر في محتوى كتب اللغة العربية في فروعها المختلفة، وبخاصة في المراحل التعليمية الدنيا، واقترحت عددا من الدراسات منها: فاعلية القصة المصورة في تنمية مهارات التحدث لدى الطلبة في الصفوف الأخرى، وأثر الأنشطة اللغوية المختلفة في تنمية
مهارات التحدث.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
الكلباني, خالد بن راشد بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2006
الرسائل والأطروحات الجامعية
13
0
العبرية, زهرة بنت مهنا بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الخروصية, سعادة بنت ناصر بن ماجد.
جامعة السلطان قابوس
2002
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
النبهانية, زهرة بنت ثابت بن مرهون.
جامعة السلطان قابوس
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الجهورية, زوينة بنت سليم بن عيسى.
جامعة السلطان قابوس
2002