وثيقة
مستوى الوعي البيئي لدى معلمي العلوم في محافظة جنوب الباطنة وعلاقته ببعض المتغيرات.
عناوين أخرى
The level of environmental awareness and its relation with some variables among science teachers in the governate of South al-Batiinah
الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2020
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to explore the level of environmental awareness among science teachers in Al Batinah South Governorate and its relationship to some variables, namely (gender, scientific specialization, number of years of service, the teacher study a course related to the environment in his university studies). To achieve the goals of the study, the researcher used the descriptive approach as it is appropriate to the nature of the study, He prepared a measurement of environmental awareness that was confirmed as being honest and consistent by appropriate methods. The study consisted of all science teachers in the second cycle schools in South Al Batinah Governorate in the academic year 2018/2019. They were (618) teachers; (278) male teachers and (340) female teachers. The final study sample consisted of (168) teacher; (66) male and (102) female, i.e. (29%) of the original study community, using the simple random method.
The results of the study indicated that the level of environmental awareness among teachers in the Al Batinah South Governorate of Science was within the high level, and the results also showed that there were no statistically significant differences at the level of significance( α = 0.05) between male and female teachers in the level of environmental awareness fields of the gender variable, The results showed that there were no statistically significant differences at the level of (α = 0.05) in all areas of environmental awareness in relation to the variable of the level of specialization, as the results showed that there were no statistically significant differences and the level of ( α = 0.05) between science teachers in the level of environmental awareness and the toal score is attributed to the variable of teacher studied a course related to the environment in his university studies, and the results also showed the absence of statistically significant differences in all areas of environmental awareness and the total degree in relation to the variable level of the number of years of service. The results of this study recommend opening an integrated course in colleges and universities to teach undergraduate students courses related to the environment and its problems. The Ministry of Higher Education should work to enact laws and legislations to protect the environment from deterioration, and spread environmental awareness among citizens. And Ministry of Environment and Climate Affairs should. Enrich the sources of Learning with books, videos and educational aids to increase the level of environmental awareness among teachers and students.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى معرفة مستوى الوعي البيئي لدى معلمي العلوم في محافظة جنوب الباطنة وعلاقته ببعض المتغيرات، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي لكونه مناسبا لطبيعة الدراسة، وقام بإعداد مقياس للوعي البيئي، تم التأكد من صدقه وثباته بالطرق الملائمة، وتكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي العلوم في مدارس الحلقة الثانية بمحافظة جنوب الباطنة، وتكونت عينة الدراسة النهائية من (168) معلم ومعلمة، منهم (66) معلم، و(102) معلمة.
أظهرت نتائج الدراسة إلى أن مستوى الوعي البيئي لدى معلمي العلوم في محافظة جنوب الباطنة كان ضمن المستوى المرتفع، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة α = 0.05)) بين معلمي الذكور والإناث في مستوى مجالات الوعي البيئي لمتغير النوع الاجتماعي، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( 0.05 = α) في جميع مجالات الوعي البيئي بالنسبة لمتغير مستوى التخصص، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة α= 0.05)) بين معلمي العلوم في مستوى مجالات الوعي البيئي والدرجة الكلية، تعزى لمتغير دراسة المعلم لمساق يتعلق بالبيئة في دراسته الجامعية، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في جميع مجالات الوعي البيئي والدرجة الكلية بالنسبة لمتغير مستوى عدد سنوات الخدمة، ويقدم الباحث عدة توصيات، من ضمنها: فتح مساق دراسي متكامل في الكليات والجامعات لتدريس طلاب البكالوريوس مساقات تتعلق بالتربية البيئية، ونشر الوعي البيئي لدى المواطنين، وإثراء الكتب المدرسية بالتربية البيئية لزيادة الوعي البيئي لدى الطلبة والمعلمين.
أظهرت نتائج الدراسة إلى أن مستوى الوعي البيئي لدى معلمي العلوم في محافظة جنوب الباطنة كان ضمن المستوى المرتفع، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة α = 0.05)) بين معلمي الذكور والإناث في مستوى مجالات الوعي البيئي لمتغير النوع الاجتماعي، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( 0.05 = α) في جميع مجالات الوعي البيئي بالنسبة لمتغير مستوى التخصص، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة α= 0.05)) بين معلمي العلوم في مستوى مجالات الوعي البيئي والدرجة الكلية، تعزى لمتغير دراسة المعلم لمساق يتعلق بالبيئة في دراسته الجامعية، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في جميع مجالات الوعي البيئي والدرجة الكلية بالنسبة لمتغير مستوى عدد سنوات الخدمة، ويقدم الباحث عدة توصيات، من ضمنها: فتح مساق دراسي متكامل في الكليات والجامعات لتدريس طلاب البكالوريوس مساقات تتعلق بالتربية البيئية، ونشر الوعي البيئي لدى المواطنين، وإثراء الكتب المدرسية بالتربية البيئية لزيادة الوعي البيئي لدى الطلبة والمعلمين.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية