وثيقة
مستوى ثقافة الحوار الأسري ومعوقاته لدى الأسرة العمانية من وجهة نظر المعلمين في محافظة شمال الشرقية بسلطنة عمان.
المعرف
DOI 10.18502/gespr.v1i1.7471
الناشر
المجلة الخليجية للتربية و السياسة الإجتماعية.
ميلادي
2020-07
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
his quantitative study investigates the level of the culture of dialogue within the Omani family and its hindrances from teachers' perspectives in Ash Sharqiya North Governorate in the Sultanate of Oman. Out of 4516 teachers in the governorate in the academic year 2018-2019, 96 teachers participated in the study. The study used a survey, which included two sections; one assessed the level of the culture of dialogue and the second assessed obstacles of family dialogue. The study revealed that, based on the teachers' perspectives, there was a high level of the culture of dialogue in the Omani family. The level of the obstacles of the family dialogue was low. The major obstacles were family dependency on housemaids, other employees at home, and parents being busy.
Further, the study indicated that there were no statistically significant differences at the level of (0.05) in the areas of the culture of dialogue on gender, level of education, social status, and the number of family members. However, a statistically significant difference exists at the level of the culture of dialogue at the gender factor in favor of male teachers. There were no statistically significant differences at the level of (0.05) at the hindrances of the culture of dialogue based on gender, level of education, social status, and the number of family members.
The main recommendations were: a) activating the culture of dialogue within educational institutions such as schools, b) the importance of parents' awareness of characteristics of children's development stages c) conducting workshops and seminars for parents and d) enhancing the media role for the importance and advantages of the culture of dialogue.
السلسلة
;DOI 10.18502/gespr.v1i1.7471
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة التعرف على الخلفية الثقافية المستوى واقع ثقافة الحوار الأسري ومعرفة أهم المعوقات التي تواجه الأسرة العمانية عن طريق استهداف فئة المعلمين بمحافظة شمال الشرقية، اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتكون مجتمع الدراسة من جميع المعلمين والمعلمات العمانيين بمحافظة شمال الشرقية والبالغ عددهم (4511) معلم ومعلمة، وبلغت عينة الدراسة (96) معلما ومعلمة للعام الدراسي 2018- 2019، وتكونت أداة الدراسة من استبانة مقسمة إلى جزئيين جزء يقيس مستوى ثقافة الحوار الأسري والجزء الثاني يقيس معوقات الحوار الأسري. وأظهرت نتائج الدراسة: إن مستوى ثقافة الحوار لدى الأسرة العمانية من وجهة نظر المعلمين كانت متوفرة بدرجة كبيرة. درجه توافر معوقات الحوار الأسري كانت بدرجة منخفضة، ومن أبرز المعوقات اعتماد الأسرة على المربية والعمالة المنزلية وانشغال الأبوين عن الأبناء، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (أقل من 0.05) في مجالات مستوى ثقافة الحوار الأسري تبعا المتغير المؤهل العلمي والحالة الاجتماعية وعدد أفراد الأسرة. بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (أقل من 0.05) في مجال واقع مستوى ثقافة الحوار تبعا لمتغير الجنس لصالح المعلمين (الذكور). لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (أقل من 5...) في مجالات معوقات الحوار الأسري تبعا لمتغير الجنس والمؤهل العلمي والحالة الاجتماعية وعدد أفراد الأسرة. ومن أهم التوصيات والمقترحات: تفعيل ثقافة الحوار في المؤسسات التعليمية كالمدارس، ضرورة إلمام الآباء بخصائص النمو لكل مرحلة عمرية يمر بها الأبناء، عقد الدورات التدريبية والحلقات الحوارية للوالدين، وتعزيز دور الإعلام حول أهمية فوائد ثقافة الحوار.
قالب العنصر
مقالات الدوريات