وثيقة

مستوى توظيف المعلّمين لمهارات التفكير التاريخي في تدريس مقررات التاريخ بمرحلة التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2013
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
study aims to find out the level to which teachers apply historical thinking skills in teaching history curricula in Post Basic Education schools in the Sultanate of Oman and the effect of variables of gender and the teaching experience. The researcher used the descriptive approach in order to achieve the aims of the study. The researcher prepared a classroom observation form which consists of (26) statements divided into three main skills: historical understanding and comprehension skill, time and place historical thinking skill, and historical explanatory and analytical skill. Then, the instrument of the study was randomly applied on (30) male and female history teachers who teach in post basic education (11-12) in General Director of Education in AL-Batinah North. The study revealed that the arithmetic mean of applying the historical thinking skills by the sample of the study was (2,14) which is considered as an acceptable level. The study also showed that there were no differences of statistical significance at the level of (0,05=a) between males and females except in the historical explanatory and analytical skill which showed that female teachers possess better skills than male teachers, whereas there were no differences of statistical significance at the level of (0,05=a) between males and females regarding teaching experience variable.' The researcher recommends that the Post Basic history curricular need to be improved and developed in terms of historical thinking skills. The researcher also recommends that there should be training programmes for those concerned in order to provide them with such skills and to facilitate them with the necessary aid in order to develop students' historical thinking skills
الوصف
رسالة جامعية
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى الكشف عن مستوى توظيف المعلمين لمهارات التفكير التاريخي في تدريس مقررات التاريخ بمرحلة التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان، وأثر متغيري النوع والخبرة التدريسية. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي، حيث قام بإعداد بطاقة ملاحظة صفية مكونة من (۲۹) عبارة موزعة على (۳) مهارات رئيسية، هي: مهارة الفهم والاستيعاب التاريخي، ومهارة التفكير الزمني والمكاني التاريخي، ومهارة التفسير والتحليل التاريخي. وبعد التحقق من صدق أداة الدراسة وثباتها، تم تطبيقها على عينة عشوائية طبقية قصدية تكونت من (۳۰) معلم ومعلمة تخصص التاريخ ممن يدرسون مقررات التاريخ بمرحلة التعليم ما بعد الأساسي (۱۱-۱۲) بالمديرية العامة للتربية والتعليم بمحافظة شمال الباطنة. وأظهرت نتائج الدراسة أن المتوسط الحسابي لمستوى توظيف عينة الدراسة المهارات التفكير التاريخي، بلغ (۲۰۱۶)، بمستوى مقبول. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (=۰٫۰۵) بين الذكور والإناث باستثناء مهارة التفسير والتحليل التاريخي التي ظهر بها فروق دالة إحصائية لصالح الإناث. في حين كشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=۰٫۰۵) بين مستويات الخبرة التدريسية. وأوصى الباحث بمعالجة موضوعات مقررات التاريخ بمرحلة التعليم الأساسي وفقا لمهارات التفكير التاريخي، وتنفيذ برامج تدريبية المعنيين بهدف اكسابهم تلك المهارات، وتوفير الإمكانات التي يستطيع المعلمون استخدامها في تنمية التفكير التاريخي لدى الطلبة
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
3
0
الرواحي، علي بن سليمان.
جريدة عمان.
2024-11-28
مقالات الدوريات
3
0
بافي، كزافييه.
جريدة عمان.
2024-01-25
مقالات الدوريات
0
0
الإدريسي, مزوار.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والإعلان.
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
المسكرية, فاطمة بنت سعيد بن عبد الله.
جامعة السلطان قابوس
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السعدية, فاطمة بنت حمود بن سيف.
جامعة السلطان قابوس
2001