وثيقة

مسؤولية الناقل البحري في عقد نقل البضائع وفقاً للقانون العماني.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
.Maritime carrier liability in the contract of goods transport according to Omani law
الدولة
عمان.
مكان النشر
مسقط
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2024
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The aim of this research is to examine the provisions governing the liability of the maritime carrier, with a particular focus on defining such liability and identifying the cases of exemption from liability, in accordance with the provisions of the new maritime law of Oman. This is especially pertinent in light of the significant developments in the field of maritime transport worldwide and the growing economic importance of maritime transportation. This study adopted the descriptive-analytical method with a comparison of certain international agreements. Previous studies have revealed that there is a need for evaluation and reconsideration of certain provisions in light of the intensifying competition and rapid technological advancements in the field of maritime transport of goods. Through this research, it becomes clear that the new law has contradicted international agreements regarding legal limits, as it raised the maximum compensation limit for the liability of the maritime carrier in cases of loss, damage, or destruction of goods, unlike the repealed law. This study aims to examine the provisions of the new maritime law related to the contract of maritime transport, assessing the adequacy of its provisions in relation to today's realities. Accordingly, the study is divided into two chapters: the first chapter discusses the liability of the maritime carrier for goods, while the second chapter focuses on the cases and limits of exemption from liability. This is preceded by an introductory section that defines the concept of the maritime transport contract and the bill of lading.
الملخص العربي
يستهدف البحث دراسة أحكام مسؤولية الناقل البحري للبضائع، مع تحديد تلك المسؤولية وحالات الإعفاء منها، وفقاً لأحكام القانون البحري العماني الجديد. يأتي ذلك نظراً لما يحظى به النقل البحري من أهمية اقتصادية في أوساط دول العالم أجمع، وما يرافقه من تطورات تقنية وتكنولوجية متسارعة، وتحتدم المنافسة في مجال النقل البحري.

اتبع الباحث في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي مع مقارنة بعض الأحكام ببعض الاتفاقيات الدولية. وقد اتضح من خلال الدراسات السابقة أن هناك حاجة ماسة لتقييم وإعادة النظر في بعض الأحكام، خصوصاً في ظل التطورات الحديثة والمنافسة الشديدة في مجال النقل البحري للبضائع.

تبين من خلال هذا البحث أن القانون الجديد قد رفع الحد الأقصى للتعويض عن مسؤولية الناقل البحري في حالة الهلاك أو التلف أو فقدان البضاعة، بخلاف القانون الملغي، مما يجعله متناقضاً مع بعض الاتفاقيات الدولية. جاءت هذه الدراسة لتحليل أحكام القانون البحري الجديد المتعلقة بعقد النقل البحري، ومدى كفايتها لمواءمة الواقع اليوم.

انقسمت الدراسة إلى فصلين: تناول الفصل الأول مسؤولية الناقل البحري للبضائع، بينما ركز الفصل الثاني على حالات الإعفاء من المسؤولية وتحديدها. سبق ذلك مبحث تمهيدي يوضح مفهوم عقد النقل البحري وسند الشحن.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
6
0
البلوشي، هيثم بن حامد بن عبد الله.
جامعة السلطان قابوس
2024
مقالات الدوريات
6
2
العلوي، هلال بن محمد بن سليمان.
أكاديمية السلطان قابوس لعلوم الشرطة
2024