وثيقة

‫معتقدات معلمات العلوم في مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي عن الجدل العلمي و علاقتها بممارستهن الصفية له

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2014
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The aim of this study is to explore the beliefs of female science teachers in the second cycle of basic education about the scientific argumentation and its relation to their classroom practices. It also focuses on examining the influence of teaching experience on these beliefs. The sample of the study consists of (117) female science teachers in the second cycle of basic education in the Muscat governate for the 2013/2014 year. The belief scale was applied on female science teachers about the argumentation. Additionally, an observation form was conducted on a sample of (20) female teachers. In order to achieve the aim of the study, the researcher used two instruments: First, the argumentation beliefs scale which consisted of (31) items distrusted on three domains. Second, an observation form which consisted of (13) items distrusted on three domains too. The validity of the scale and the observation form was examined by a panel of arbitrators. The reliability of the beliefs scale was examined by using cronbach's alpha for internal consistency on a sample not included in the real sample. The coefficient was (0.93). The reliability of observation form was applied by tow in depended researchers on a sample not included in the real sample too, and Pearson correlation coefficient was (0.95). This indicates that both instruments are appropriate for the aims of the study. The results of the study highlight the below: • There are a strong argumentation beliefs. The mean of the responses to the scale was (4.24/5.00) There is no statically significant differences at (a=0.05) on the mean of the beliefs attributed to teaching experience There is a weak classroom practice about the argumentation. The mean for that was (1.52/3.00( There is no statically significant differences at (a=0.05) on the practice about the argumentation attributed to teaching experience •There is no statistical relation at (a=0.05) between the beliefs of female science teachers about the argumentation and their classroom practices In the light of the above results, the study highlights the importance of putting more concern to train teachers pre and in services about applying the argumentation, and this can be achieved through training courses and workshops. The study also emphasizes the role of educational supervising in directing teachers to use and pay more attention to the argumentation. Finally the study recommends to conduct more research about the argumentation in the future.
الوصف
رسالة جامعية
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي معتقدات معلمات العلوم في مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي عن الجدل العلمي وعلاقتها بممارساتهم الصفية له، كما اهتمت أيضا بمعرفة أثر متغير الخبرة التدريسية عليها تكونت عينة الدراسة من (۱۱۷) معلمة علوم بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بمحافظة مسقط للعام الدراسي 2013 / 2014 م، تم تطبيق مقیاس معتقدات معلمات العلوم عن الجدل العلمي عليهن، أما بطاقة الملاحظة فلقد تم تطبيقها على (۲۰) معلمة، ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة بإعداد أداتين هما: أولا: مقياس معتقدات معلمات العلوم من الجدل العلمي، تكون من (۳۱) عبارة موزعة على ثلاث محاور، وثانيا: بطاقة الملاحظة وتكونت من (۱۳) عبارة موزعة على ثلاث محاور أيضا، وقد تم التحقق من صدقهما بعرضهما على مجموعة من المحكمين، كما جرى حساب ثبات مقياس المعتقدات من خلال معامل کرومباخ ألفا للإتساق الداخلي على عينة خارج العينة الأصلية، حيث بلغت قيمة المعامل (۰٫۹۳)، كما جرى حساب ثبات بطاقة الملاحظة بتطبيقها على عينة خارج العينة الأصلية أيضا، حيث بلغ معامل ارتباط بيرسون للملاحظين (095)، مما يعد مؤشرا على أن الأداتين صالحتين الأهداف الدراسة. وقد أشارت نتائج الدراسة إلى الآتي: : وجود معتقدات قوية لدى عينة الدراسة عن الجدل العلمي، حيث بلغ المتوسط الحسابي لاستجابات العينة على المقياس ( 0.05)/ ۶٬۲۶ . عدم وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (a=0.05) بين متوسطات معتقدات معلمات العلوم عن الجدل العلمي يعزي لمتغير الخبرة التدريسية.: وجود ممارسة ضعيفة لمعلمات العلوم للجدل العلمي، حيث بلغ المتوسط الحسابي لدرجة ممارسة المعلمات للجدل ( 0.003) عدم وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (= .05) بين ممارسة معلمات العلوم للجدل العلمي يعزي لمتغير الخبرة التدريسية. : وجود علاقة إرتباطية غير دالة إحصائية عند مستوى الدلالة (= .050(بين معتقدات معلمات العلوم عن الجدل وممارساتهن الصفية له. ب: 1وقد أوصت الدراسة في ضوء تلك النتائج بضرورة الاهتمام بتدريب المعلمين قبل وفي أثناء الخدمة على كيفية تطبيق الجدل العلمي من خلال إقامة الدورات التدريبية وورش العمل، والتأكيد على دور الإشراف التربوي في توجيه المعلمين لاستخدامه والتركيز عليه، كما أوصت بإجراء المزيد من الدراسات حول موضوع الجدل العلمی.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
الحارثية، خولة بنت سيف بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2024
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
3
السعدية، صفا بنت حسين بن خميس.
جامعة السلطان قابوس.
2024
الرسائل والأطروحات الجامعية
19
4
الأعبرية، بشرى بنت محمد بن سالم.
جامعة السلطان قابوس
2023
الرسائل والأطروحات الجامعية
9
0
" البوسعيدية, بثينة بنت محمد بن عبدالله.
جامعة الشرقية
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
1
الهطالي, منصور بن ناصر بن سعيد.
جامعة نزوى.
2022