وثيقة
نسبة انتشار اضطراب عجز الانتباه المصحوب بالنشاط الحركي الزائد لدى التلاميذ العمانيين من ذوي صعوبات التعلم وفقاً لتقديرات المعلمين.
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2021
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed at identifying the prevalence of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) among Omani students with learning disabilities according to the estimates of resource room teachers. The sample of the study consisted of 861 students with learning disabilities who were enrolled in resource room program. The study sample was chosen according to the convenience sampling from the governorates of the Sultanate. To achieve the objectives of this study, the ADHD scale was developed. The scale consisted of 25 items divided into two domains: Attention deficit, and hyperactivity and impulsivity. The results indicated that the overall prevalence of ADHD was 28.10% among Omani students with learning disabilities. The most prevalent subtype of ADHD was attention deficit type 58.26%. The prevalence of ADHD was estimated 73.14% among male students and 75.21% of ADHD was found among students in the first cycle. The results also showed that 63.22% of the ADHD among students who have learning disabilities in Arabic language. The researcher recommended to develop a standardized scale to diagnose ADHD among Omani students with and without learning disabilities.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى الكشف عن نسبة انتشار اضطــراب عـجز الانتـباه المصحوب بالنشاط الحركي الزائد لدى التلاميذ العُمانيين ذوي صعوبات التّعلم وفق تقديرات معلمي برنامج صعوبات التعلم. وتكونت عينة الدراسة من861 من تلاميذ صعوبات التعلم الملتحقين ببرنامج صعوبات التعلم، تمّ اختيارهم بأسلوب العينة المتيسرة من محافظات السلطنة. ولتحقيق أهداف الدراسة تمّ تطوير مقياس اضطراب عجز الانتباه المصحوب بالنشاط الحركي الزائد الذي تألف من 25 فقرة، وزعت على مجال عجز الانتباه ومجال النشاط الحركي الزائد والاندفاعية. أشارت النتائج أن نسبة انتشار اضطــراب عـجز الانتـباه المصحوب بالنشاط الحركي الزائد بلغت 28.10% لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم، كما أنّ عجز الانتباه هو النوع الأكثر انتشاراً بنسبة 58.26%، كما أن 73.14% من نسبة انتشاره توجد لدى التلاميذ الذكور. وأشارت النتائج أيضاً بأنّ نسبة انتشاره بين تلاميذ الحلقة الأولى بلغت 75.21%، كما أن 63.22% من نسبة انتشاره تظهر لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في اللغة العربية. أوصت الدراسة بتطوير مقياس مقنن للكشف اضطراب عجز الانتباه المصحوب بالنشاط الحركي الزائد لدى التلاميذ العمانيين ذوي صعوبات التعلم والعاديين
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية