وثيقة

رتب الهويّة وعلاقتها بالأمْن النفسي لدى طلبةِ الصفِ الثاني عشر بسلطنةِ عُمان.

عناوين أخرى
Identity Status and Its Relations to Psychological Security Among Twelfth Grade Students in the Sultanate of Oman
الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2022
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to identify the relationship between the status of identity and psychological security among the twelfth-grade students in the Sultanate of Oman, and to identify the levels of each the status of identity and psychological security for them, as well as to reveal the differences in the levels of these variables among the study sample according to the gender variable. It was applied to a random sample of 821 male and female students from the twelfth grade in the governorates of Muscat and North Al Batinah, where the Adams and Benon Identity Status Scale (1986) and the Psychological Security Scale prepared by Shukair (2005) were applied to them, along with a t-test for two independent samples, multiple linear regression analysis, and several descriptive statistics. The study produced several results, the most important of which are that the level of identity status is above average among the twelfth-grade students in the Sultanate of Oman by 69.7%, and the level of psychological security is also average for the study sample by 73.8%. The results of the study also showed a positive statistically significant relationship between the status of identity and psychological security. And that there are differences in the level of identity status and psychological security among twelfth grade students in favor of male students, and that psychological security can be predicted through all identity status except for identity achievement. Based on the results of the study, the researcher made a set of recommendations, and suggested conducting more studies on identity status and psychological security and their relationships with other variables such as anxiety.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة للتعرف على رُتب الهوية وعلاقتها بالأمن النفسي لدى طلبة الصف الثاني عشر بسلطنة عمان، والتعرف على مستويات كلٍ من رُتب الهوية والأمن النفسي لديهم والكشف عن الفروق في مستويات هذه المتغيرات لدى عينة الدراسة تبعاً لمتغير الجنس، واعتمدت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، وقد طُبقت على عينة عشوائية مكونة من 821 طالباً وطالبة من طلبة الصف الثاني عشر بمحافظتي مسقط وشمال الباطنة، حيث طبق عليهم مقياس رُتب الهوية لآدمز وبينون (1986)، ومقياس الأمن النفسي من إعداد شقير (2005)، وقد تم استخدام اختبار (ت) t-test لعينتين مستقلتين وتحليل الانحدار الخطي المتعدد وعدد من الإحصاءات الوصفية.
وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها: أن مستوى رتب الهوية متوسط لدى طلبة الصف الثاني عشر بسلطنة عمان بنسبة (69.7 %) وكانت رتبة إنجاز الهوية أعلى نسبة تليها رتبة تعليق الهوية ثم انغلاق الهوية وجاءت رتبة تشتيت الهوية كأدنى نسبة، ومستوى الأمن النفسي متوسط أيضا عند عينة الدراسة بنسبة (73.8 %)، كما أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة موجبة دالة إحصائيا بين رُتب الهوية والأمن النفسي، وأنه توجد فروق في مستوى رُتب الهوية والأمن النفسي لدى طلبة الصف الثاني عشر لصالح الطلبة الذكور، وأنه يمكن التنبؤ بالأمن النفسي من خلال جميع رُتب الهوية ما عدا رُتبة إنجاز الهوية. وبناءً على نتائج الدراسة فقد أوصى الباحث بجملة من التوصيات، واقترح إجراء المزيد من الدراسات حول رُتب الهوية والأمن النفسي وعلاقتها بمتغيرات أخرى مثل القلق.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
7
1
الهدابية، أمل بنت محمد.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
مقالات الدوريات
7
0
البوسعيدية، عبير.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
الحارثي، محمد بن منصور بن ناصر.
جامعة نزوى
2013
مقالات الدوريات
10
0
عتيق، زينب جابر.
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
2024-12-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
8
0
العبرية، جوخة بنت أحمد بن علي.
جامعة نزوى
2011