وثيقة

تأثير ممارسات القيادة التعليمية على درجة توافر أبعاد مجتمعات التعلم المهنية بمدارس التعليم الأساسي في سلطنة من وجهة نظر المعلمين.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The Impact of Instructional Leadership Practices on the Degree of Availability of Professional Learning Communities’ Dimensions in Basic Education Schools in the Sultanate of Oman
الدولة
عمان
مكان النشر
مسقط
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2023
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The study aimed to identify the impact of instructional leadership practices on the degree of availability of the professional learning communities’ dimensions in basic education schools in the Sultanate of Oman from teachers’ perspective. To achieve the study objective, the study followed the quantitative descriptive approach. A questionnaire was used which consisted of 37 items disctributed across two scales: the instructional leadership scale consisting of three dimensions: defining the school mission, managing teaching program, enhancing the school atmosphere, and the professional learning communities scale consisting of four dimensions: organizational learning, shared responsibility, reflective dialogue, and de-privatized practices. The study population involved male and female teachers of basic education schools from all governorates of Oman, amounting to 30279 teachers. The study sample consisted of 375 male and female teachers of primary schools from all governorates of the Sultanate, representing %2.7 of the study population. The study found out that the degree of practicing instructional leadership was high among the principals of basic education schools in the Sultanate of Oman. The degree of availability of professional learning communities was also high from the teachers’ perspective. The study also showed that there was a statically significant direct relationship between practicing instructional leadership and the availability of professional learning communities’ dimensions in at the level of (α≤0.01), and that the educational leadership practices predicted the degree of availability of learning communities’ dimensions at the level of (α≤0.01).
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على تأثير ممارسات القيادة التعليمية على درجة توافر أبعاد مجتمعات التعلم المهنية بمدارس التعليم الأساسي في سلطنة عمان من وجهة نظر المعلمين، ولتحقيق هدف الدراسة اتبعت الدراس المنهج الوصفي الكمي، وتم استخدام استبانة مكونة من 33عبارة موزعة على مقياسين:مقياس القيادة التعليمية المكون من ثلاثة أبعاد وهي: تحديد رسالة المدرسة، وإدارة برنامج التدريس، و تعزيز مناخ المدرسة، ومقياس مجتمعات التعلم المهني ة المكون من أربعة أبعاد وهي: التعلم التنظيمي، و المسؤولية المشتركة، و الممارسات التأملية، و الممارسات الشخصية، وقد تمثل مجتمع الدراسة في معلمي ومعلمات مدارس التعليم الأساسي في جميع محافظات السلطنة والبالغ عددهم 37233 معلما ومعلمة. وقد تكونت عينة الدراسة من 333 معلما ومعلمة من مدارس التعليم الأساسي في جميع محافظات السلطنة، بنسبة بلغت %2.3 من مجتمع الدراسة. توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج منها: أن درجة ممارسة القيادة التعليمية مرتفعة لدى مديري مدارس التعليم الأساسي في سلطنة عمان من وجهة المعلمين، وأن درجة توافر أبعاد مجتمعات التعلم المهنية مرتفعة أيضا من وجهة نظرعينة الدراسة. وأظهرت نتائج الدراسة أيضا وجود علاقة طردية دالة إحصائيا بين ممارسة القيادة التعليمية، وتوافر أبعاد مجتمعات التعلم المهنية في مدارس التعليم الأساسي في سلطنة عمان، عند مستوى (0.01≥α)، وأن ممارسات القيادة التعليمية تسهم في التنبؤ بدرجة توافر أبعاد مجتمعات التعلم عند مستوى .)α≤0.01)
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
3
0
الفارسي، راشد.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2020-04-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
المغيرية، حمدة بنت سعود بن سعيد.
جامعة الشرقية
2024
مقالات الدوريات
7
0
الكمشكي، محمد بن أحمد.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2021-12-01
مقالات الدوريات
11
0
السعيدي، حميد بن مسلم.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2021-12-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
الشبلي, راشد بن علي بن زايد.
جامعة نزوى.
2012