وثيقة
تأثير ممارسات القيادة التعليمية على درجة توافر أبعاد مجتمعات التعلم المهنية بمدارس التعليم الأساسي في سلطنة من وجهة نظر المعلمين.
المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The Impact of Instructional Leadership Practices on the Degree of Availability of Professional Learning Communities’ Dimensions in Basic Education Schools in the Sultanate of Oman
الدولة
عمان
مكان النشر
مسقط
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2023
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The study aimed to identify the impact of instructional leadership
practices on the degree of availability of the professional learning
communities’ dimensions in basic education schools in the Sultanate of
Oman from teachers’ perspective. To achieve the study objective, the
study followed the quantitative descriptive approach. A questionnaire was
used which consisted of 37 items disctributed across two scales: the
instructional leadership scale consisting of three dimensions: defining the
school mission, managing teaching program, enhancing the school
atmosphere, and the professional learning communities scale consisting of
four dimensions: organizational learning, shared responsibility, reflective
dialogue, and de-privatized practices. The study population involved male
and female teachers of basic education schools from all governorates of
Oman, amounting to 30279 teachers. The study sample consisted of 375
male and female teachers of primary schools from all governorates of the
Sultanate, representing %2.7 of the study population.
The study found out that the degree of practicing instructional
leadership was high among the principals of basic education schools in the
Sultanate of Oman. The degree of availability of professional learning
communities was also high from the teachers’ perspective. The study also
showed that there was a statically significant direct relationship between
practicing instructional leadership and the availability of professional
learning communities’ dimensions in at the level of (α≤0.01), and that the
educational leadership practices predicted the degree of availability of
learning communities’ dimensions at the level of (α≤0.01).
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على تأثير ممارسات القيادة التعليمية على درجة توافر أبعاد مجتمعات التعلم المهنية بمدارس التعليم الأساسي في سلطنة عمان من وجهة نظر المعلمين، ولتحقيق هدف الدراسة اتبعت الدراس المنهج الوصفي الكمي، وتم استخدام استبانة مكونة من 33عبارة موزعة على مقياسين:مقياس القيادة التعليمية المكون من ثلاثة أبعاد وهي: تحديد رسالة المدرسة، وإدارة برنامج التدريس، و تعزيز مناخ المدرسة، ومقياس مجتمعات التعلم المهني ة المكون من أربعة أبعاد وهي: التعلم التنظيمي، و المسؤولية المشتركة، و الممارسات التأملية، و الممارسات الشخصية، وقد تمثل مجتمع الدراسة في معلمي ومعلمات مدارس التعليم الأساسي في جميع محافظات السلطنة والبالغ عددهم 37233 معلما ومعلمة. وقد تكونت عينة الدراسة من 333 معلما ومعلمة من مدارس التعليم الأساسي في جميع محافظات السلطنة، بنسبة بلغت %2.3 من مجتمع الدراسة. توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج منها: أن درجة ممارسة القيادة التعليمية مرتفعة لدى مديري مدارس التعليم الأساسي في سلطنة عمان من وجهة المعلمين، وأن درجة توافر أبعاد مجتمعات التعلم المهنية مرتفعة أيضا من وجهة نظرعينة الدراسة. وأظهرت نتائج الدراسة أيضا وجود علاقة طردية دالة إحصائيا بين ممارسة القيادة التعليمية، وتوافر أبعاد مجتمعات التعلم المهنية في مدارس التعليم الأساسي في سلطنة عمان، عند مستوى (0.01≥α)، وأن ممارسات القيادة التعليمية تسهم في التنبؤ بدرجة توافر أبعاد مجتمعات التعلم عند مستوى .)α≤0.01)
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية