وثيقة
تحليل أشكال الحوار الصفي في حصص العلوم المتزامنة عبر تطبيق (Google Meet) في الصفوف (5-8)والصعوبات التي تواجه المعلمين في تفعيله من وجهة نظرهم : دراسة حالة.
عناوين أخرى
Analyzing classroom dialogue forms in synchronous science classes via (Google Meet) application in grades (5-8) and the difficulties teachers face in activating it from their point of view
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2022
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to identify the forms of classroom dialogue in synchronous
science classes through google meet application in grades (5-8), and to know the difficulties
that hinder effective classroom dialogue in synchronous science classes from the point of
view of science teachers. The study used a descriptive approach, and the sample consisted
of 10 science teachers.
To achieve the study's aims, the class observation card was used to analyze the
forms of classroom dialogue, and a group of specialized judges verified the validity of the
study instrument. The instrument's reliability was examined by calculating inter-rater
agreement between two observations according to Cooper's equation, which was found to
be 84%, which is an educationally acceptable percentage.
The study results showed that science teachers frequently used whole dialogue in
science classes compared to non-whole dialogue. The teacher thinking through ideas with
students had a higher relative weight than other forms of the whole dialogue. In addition,
the results indicated the lack of students only talking in science classes. Science teachers
use individual activities more than they use dialogue in group activities. Also, the results
showed that some difficulties might hinder the activation of classroom dialogue in
synchronous science classes from their points of view, such as technical difficulties and
difficulties related to teacher, students, and curriculum.
In light of the previous results, the study recommends the necessity of providing
training courses for teachers to familiarize them with the technical programs. That would
enable them to activate the non-whole dialogue in synchronous science classes and hold
training workshops for science teachers to introduce them to the importance of students'
dialogue with each other and ways to activate it in science classes. The study suggests
conducting a study on ways to activate forms of classroom dialogue using technical
applications and their impact on students' academic achievement and conducting
experimental research on the effectiveness of the google meet application in activating
classroom dialogue in science classes.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة تعرف أشكال الحوار الصفي في حصص العلوم المتزامنة عبر تطبيق جوجل ميت )Classroom Google )في الصفوف )8-5(، ومعرفة الصعوبات التي تعيق تحقيق حوار صفي فعال من وجهة نظر المعلمين، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي، حيث تكونت عينة الدراسة من )10( معلمات علوم. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم استخدام بطاقة المالحظة الصفية لتحليل أشكال الحوار الصفي، وتم التحقق من صدقها بعرضها على عشرة محكمين من ذوي االختصاص، كما تم التحقق من ثبات األداة، حيث تم حساب الثبات باستخدام الثبات عبر األفراد، و بلغت نسبة االتفاق )%84(، باإلضافة إلى ذلك، تم استخدام المقابلة؛ للتعرف على الصعوبات التي تواجه المعلمين في تفعيل الحوار الصفي. أظهرت نتائج الدراسة كثرة استخدام معلمي العلوم للحوار الكلي في حصص العلوم مقارنة باستخدامهم للحوار غير الكلي، باإلضافة إلى ذلك، أشارت النتائج إلى قلة استخدام معلمي العلوم لحوار الطلبة مع بعضهم البعض، كما أظهرت النتائج وجود بعض الصعوبات التي قد تعيق تفعيل الحوار الصفي في حصص العلوم المتزامنة من وجهة نظر معلمات العلوم، مثل: الصعوبات التقنية، وصعوبات متعلقة بكل من: المعلم، الطالب، والمنهج الدراسي. وفي ضوء النتائج السابقة توصي الدراسة بضرورة توفير دورات تدريبية للمعلمين؛ لتعريفهم بالبرامج التقنية التي تمكنهم من تفعيل الحوار غير الكلي في حصص العلوم المتزامنة، و عقد ورش تدريبية لمعلمي العلوم؛ لتعريفهم بأهمية حوار الطلبة مع بعضهم، وطرق تفعيله في حصص العلوم، باإلضافة إلى تزويد معلمي العلوم بالبرامج والتطبيقات المتاحة لتفعيل أشكال الحوار الصفي المختلفة في حصص العلوم، وتقترح الدراسة اجراء د ارسة حول طرق تفعيل أشكال الحوار الصفي باستخدام تطبيقات وبرامج تقنية وأثرها على التحصيل الدراسي للطلبة، و اجراء دراسة تجريبية عن فاعلية تطبيق جوجل ميت )Meet Google )في تفعيل الحوار الصفي في حصص العلوم.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية