وثيقة

تقويم خطط الدروس اليومية لمعلمي التربية الإسلامية بمرحلة التعليم ما بعد الأساسي في ضوء معايير التخطيط الجيد.

عناوين أخرى
Assessment of written preparation for Islamic studies teachers at the post basic cycle schools in light of the criteria of good preparation.
الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2023
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The aim of this study is to identify the availability of good written preparation criteria for Islamic studies lessons of the post basic cycle schools in the North Al Batinah Governorate in the Sultanate of Oman. The researcher used the descriptive analytical approach (content analysis) as it is appropriate for achieving the research objectives and answering the research questions. This content analysis is composed of a card consisting of (43) criteria distributed over (8) fields, after approving its validity and reliability. The sample of the study consisted of (56) Islamic studies teachers in Al Batinah North Governorate who were chosen using stratified random sampling. The study showed the following results: 1. The study suggested a list of criteria that should be available and taken into account when preparing the daily lessons. 2. The study found a general weakness in the availability of good criteria when used to assess the written preparation for Islamic studies lessons. In the light of these findings, the study concluded with some recommendations and the most important one is the need for conducting more training programs by the Ministry of Education to promote the written daily preparation skills.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى توافر معايير التخطيط الجيد للدروس اليومية لمعلمي التربية الإسلامية بمرحلة التعليم ما بعد الأساسي في شمال محافظة الباطنة بسلطنة عُمان، واعتمد الباحث المنهج الوصفي التحليلي (تحليل المحتوى)؛ لملاءمته لأهداف الدراسة وأسئلتها، من خلال بطاقة تحليل مكونة من (43) معيارًا، موزعة على (8) مجالات، بعد التأكد من صدقها وثباتها، وتكونت عينة الدراسة من (56) معلمًا من معلمي التربية الإسلامية ومعلماتها بمحافظة شمال الباطنة، تم اختيارهم بأسلوب العينة الطبقية.
وأظهرت الدراسة النتائج الآتية:
1. التوصل إلى قائمة بالمعايير التي ينبغي توافرها ومراعاتها عند تخطيط الدروس اليومية.
2. توصلت الدراسة إلى وجود ضعف بشكل عام في توافر المعايير عند تطبيقها على خطط الدروس اليومية لمعلمي التربية الإسلامية.
وفي ضوء النتائج، خلصت الدراسة إلى بعض التوصيات من أبرزها:
- ضرورة قيام وزارة التربية والتعليم بمزيد من البرامج التدريبية في مهارات التخطيط
للدروس اليومية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
4
0
الريامية، سمية بنت سالم بن سليمان.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2020-04-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
الوشاحية, وفاء بنت سعيد بن صالح.
جامعة السلطان قابوس.
2022