وثيقة

تقويم محتوى كتاب العلوم للصف الرابع الأساسي في سلطنة عمان في ضوء متطلبات TIMSS.

المعرف
الجساسية, عائشة بنت حمد (2021). تقويم محتوى كتاب العلوم للصف الرابع الأساسي في سلطنة عمان في ضوء متطلبات TIMSS (رسالة ماجستير، جامعة نزوى، نزوى، عمان).
عناوين أخرى
Content evaluation of Omani grade 4 science textbook in the light of TIMSS requirements
الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2019
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The purpose of this study was to explore the degree of TIMSS requirements inclusion within the currently implemented grade 4 science syllabus in the Sultanate of Oman which was implemented for the first time during the academic year 2017\2018. Additionally, it aimed to identify the extent to which the requirements of the TIMSS have been covered concerning the topics of life science, physics and geology. Moreover, it intended to identify the extent to which the cognitive processes such as knowledge, application, and inference have been covered whereby the descriptive, analytical method has been utilized. The sample included grade 4 student's and activities' science books in the Sultanate of Oman. Data was collected using a research instrument in a form of a list including the requirements of the Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS). The validity and reliability of the research instrument have been established. The findings revealed that the topics of life science and physics have been highly considered within the syllabus, whereas the topics of geology have been less considered within the same syllabus. Besides, the findings showed that more consideration has been assigned to the application and inference cognitive processes at the expense of the knowledge cognitive processes, which has received less emphasis. Therefore, the study concluded with a set of recommendation for the curriculum designers and program developers such as revising the Omani grade 4 science syllabus, so that it covers the topics of life science, physics and geology in such a way that it fits proportionally with the percentages set by the International Association of Educational Achievement (IEA).
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى تضمن متطلبات TIMSSفي محتوى كتاب العلوم للصف
الرابع اِلساسي في سلطنة عمان، والتعرف على مدى تضمنه لمتطلبات TIMSS لموضوعات )علوم
الحياة، علوم الفيزياء، علوم اِلرض(، باإلضافة لمعرفة مدى تضمنه للعمليات المعرفية )المعرفة،
التطبيق، االستدالل(، وقد تم استخدام المنهج الوصفي. واشتمل مجتمع الدراسة على كتاب العلوم للصف
الرابع اِلساسي )كتاب التلميذ، كتاب النشاط( في سلطنة عمان والذي بدأ تطبيقه بالعام الدراسي
2017\2018 ،وقد استخدمت الباحثة في هذه الدراسة أداة عبارة عن قائمة بمتطلبات التوجهات الدولية
للعلوم TIMSS ،وتم التأكد من صدق وثبات أداة الدراسة. وقد أظهرت نتائج تحليل محتوى كتاب العلوم
لمحور المحتوى المعرفي )علوم الحياة، وعلوم الفيزياء( أنها جاءت بدرجة عالية، بينما جاءت نتائج
)علوم اِلرض( بدرجة منخفضة، كما أظهرت نتائج تحليل كتاب العلوم لمحور العمليات المعرفية
)المعرفة( انخفاض في تضمن المعرفة، بينما أظهرت النتائج ارتفاع في )التطبيق، االستدالل(. في ضوء
النتائج أوصت الدراسة بإجراء مراجعة لكتاب العلوم للصف الرابع اِلساسي من قبل القائمين على
المناهج الدراسية، بحيث يتضمن )علوم الحياة، علوم الفيزياء، علوم اِلرض( بما يتناسب والنسب التي
وضعتها الجمعية الدولية لتقييم التحصيل التربوي للطلبة )IEA.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
19
4
الأعبرية، بشرى بنت محمد بن سالم.
جامعة السلطان قابوس
2023
الرسائل والأطروحات الجامعية
9
0
" البوسعيدية, بثينة بنت محمد بن عبدالله.
جامعة الشرقية
الرسائل والأطروحات الجامعية
4
0
‫الحارثية،, أمل بنت محمد بن جمعة
جامعة السلطان قابوس
2014