وثيقة

تطوير الإدارة المدرسية بالمدارس الخاصة في ضوء مدخل إدارة الجودة الشاملة بمحافظة مسقط.

الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2011
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The aim of the present study is to develop the school's management by the entrance of Total Quality Management in private schools in Muscat region. The researcher uses the analytical descriptive method to monitor facts, elements, and indicators of education quality management and how to apply it to the development of private education in Oman. There was an investigation to ensure the legitimacy of the tools. The researcher has carried out a survey that involved a number of managers, deputies and teachers in order to define the stability of the questionnaire. The researcher has extracted the correlation coefficients between the dimensions impact of the management development in the light of the entrance to the TQM, which confirmed that all phrases were fixed. A well-designed and inclusive questionnaire was issued in its final form and included four main axes other than the basic data and 41 subs. It includes five areas: the school administration for TQM, planning for TQM and Organisation for TQM. Add to that it includes the training practice for the entrance of TQM and monitoring to achieve TQM targets. Some tools have been applied in their final form on a sample of the study that consists of 218,Chi square. This has been used, as a statistical method as it was appropriate to the nature of the questionnaire, depending on the statistic programme called SPSS, this programme to analysis the data of the social science and education. 1 The following results have been achieved by this study: - - The study confirms that there is no statistically significant differences between number of the sample according to the level of expertise with the planning of TOM The study confirms the impact of variable treatment on scores differentiation obtained by a number of people according to the level of the expertise with respect to organisation.. A successful factor of the implementation of the total quality management is providing individual with the skills and capabilities needed by the application of advance training programs. The study confirms on the impact of variable treatment on scores differentiation obtained by a number of people with respect to monitoring the achievement of TQM targets. Study Recommendations: - Şenior Managers need to convince the importance of TQM The application of the TQM quality targets into practice. Provide database of the organization The preparation of the school's plan in the light of specific criteria Planning daily school work on priorities Planning to improve the quality of services provided to the local community by school. The application of strong basic education and self development program for all employees Provide the conviction of individuals with necessary change and continuing development within management and production. The measurement of the TQM within a school Reliance on a self evaluation methods - Provide a database of the organization.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى تطوير الإدارة المدرسية بالمدارس الخاصة في ضوء مدخل إدارة الجودة الشاملة بمحافظة مسقط
واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي لرصد الواقع وعناصر ومؤشرات جودة الإدارة التعليمية وكيفية
تطبيقها في مجال تطوير إدارة التعليم الخاص بالسلطنة
وتم التحقق من صدق الأداة وثباتها ، حيث قام الباحث بدراسة استطلاعية على عدد من المديرين
ومساعديهم والمعلمين لمعرفة ثبات الاستبيان.
قام الباحث باستخراج معاملات الارتباط بين درجات أبعاد تطوير الإدارة في ضوء مدخل إدارة الجودة
الشاملة والتي أكدت أن جميع العبارات ثابتة
وفى ضوء نسب الاتفاق تم اخراج الاستبانة في صورتها النهائية وأصبحت تشمل على أربعة مجالات
رئيسة وتضمنت ٤١ فقرة لكل مجالات الاستبانة
ومجالات الاستبانة الأولى هي :
1. التخطيط لإدارة الجودة الشاملة.
2. التنظيم الإدارة الجودة الشاملة .
.3. التدريب على تطبيق مدخل لإدارة الجودة الشاملة.
4 الرقابة لتحقيق أهداف إدارة الجودة الشاملة .
تم تطبيق الأدوات في صورتها النهائية علي عينة الدراسة المكونة من 218 .
وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها:
. أكدت الدراسة على عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد العينة على وفق مستوى الخبرة
فيما يتعلق بالتخطيط لإدارة الجودة الشاملة.
. أكدت الدراسة على وجود تأثير دال لمتغير المعالجة في تباين الدرجات التي حصل عليها أفراد العينة
وفقا لمستويات الخبرة فيما يتعلق بالتنظيم.
. من عوامل نجاح تطبيق إدارة الجودة الشاملة تزويد الأفراد العاملين بالمهارات والقدرات اللازمة من
خلال تطبيق برامج تدريبية متطورة .
. أكدت الدراسة الميدانية على وجود تأثير دال لمتغير المعالجة في تباين الدرجات التي حصل عليها
أفراد العينة فيما يتعلق بالرقابة لتحقيق أهداف إدارة الجودة الشاملة.
وحاولت الدراسة وضع عدة توصيات أهمها:
- ضرورة توفير القناعة لدى مديري الإدارة العليا بأهمية مفهوم إدارة الجودة الشاملة
- ترجمة أهداف تحسين الجودة في شكل عبارات وممارسات واضحة ومحددة.
- توفير قاعدة للبيانات من المنظمة.
- إعداد الخطة المدرسية في ضوء معايير محددة.
- التخطيط للعمل المدرسي اليومي حسب الأولويات.
- التخطيط لتحسين جودة الخدمات التي تقدمها المدرسة للمجتمع المحلي.
- تطبيق برنامج قوي للتعليم والتنمية الذاتية لجميع العاملين.
- توفير القناعة للأفراد بضرورة التغير والتطوير المستمر في الإدارة والإنتاج.
- قياس إدارة الجودة الشاملة بالمدرسة.
- الاعتماد على أسلوب التقويم الذاتي للأفراد.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
البوسعيدية، زيانة بنت سالم بن حمد.
جامعة نزوى
2023
الرسائل والأطروحات الجامعية
14
3
الذهلية، حليمة بنت ناصر بن حمدان.
جامعة السلطان قابوس
2023
الرسائل والأطروحات الجامعية
6
0
العامرية، تهاني بنت سيف بن مالك.
جامعة نزوى
2024
الرسائل والأطروحات الجامعية
46
6
الرحبية، نعيمة بنت علي بن سعود.
جامعة نزوى
2024