وثيقة
واقع التطوير الإداري في كليات التربية في سلطنة عمان : دراسة ميدانية
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2003
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
The purpose of this study was to investigate the problems of management development (MD) facing the colleges of education, which are supervised by the Ministry of Higher Education in Sultanate of Oman, (Sur, Rustaq, Ibri, Nizwa, Salalah, and Sohar). Reviewing the literature indicates the importance of management development. It is also apparent that there are very few studies related to Management Development problems in Oman. To achieve the objectives, the descriptive method has been used. The views of administrators were collected through questionnaire made for this purpose in order to obtain data related to the problem. The sample of the study is composed of (97) administrators. Data analysis indicated that (73%) of the entire sample responded. The Social Package of Statistical Studies (SPSS) is used to analyze the data. The results indicate that efforts have been done to improve MD through short-term plans set up by the ministry itself rather than individual college. There is not along term comprehensive plans. The result revealed that there are several problems, such as the minimum is given to develop human resource in these colleges. The study recommends the use of long term planning, revision of the organizational structure of the colleges, rules and regulations to allow more participation of their members in management development.
الوصف
رسالة جامعية
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
تهدف الدراسة إلى التعرف على المشكلات التي تواجه التطوير الإداري في كليات التربية التي تشرف عليها وزارة التعليم العالي ، وهي ( ص ور ، والرستاق، و عبري ، ونزوی ، وصلالة، و صحار ). وتشير الأدبيات إلى أهمية التطوير الإداري ، وأظهرت الدراسة أن هناك عددا قليل من الدراسات التي تناولت مشكلات التطوير الإداري في سلطنة عمان . استخدمت الباحثة المنهج الوصفي لتحقيق أهداف الدراسة، ولجمع البيانات المتعلقة بالمشكلة وقامت الباحثة بإعداد استبانة مصممة لأغراض هذه الدراسة، وكانت عينة الدراسية مكونه من (۹۷) ، استرجع ما يعادل ( 73 % ) من مجمل الاستبانات الموزعة ، وقد تم تحليل البيانات باستخدام برنامج الحزم الإحصائية الاجتماعية ( SPSS ). وأظهرت نتائج الدراسة إلى أن هناك جهود مبذولة في التطوير الإداري من خ لال خطط جزئية تضعها الوزارة بنفسها بدلا من أن تضع كل كلية خططها بنفسها ، كما أنه لا توجد خطة شاملة للتطوير الإداري ، وأظهرت النتائج أيضا وجود بعض المشكلات المتعلقة بالتطوير الإداري مثل ضعف الاهتمام بالموارد البشرية في هذه الكليات . وتوصي الدراسة باستخدام خطط شاملة للتطوير الإداري ، وتعديل التنظيم الإداري والقوانين والتشريعات بحيث تسمح بمشاركة أعضائها في التطوير الإداري .
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية