وثيقة

واقع استخدام مختبرات العلوم في مدارس محافظة الظاهرة من وجهة نظر المعلمين.

عناوين أخرى
The Reality of Using Science Laboratories in Al-Dhahirah Governorate Schools From the Viewpoint of Teachers
الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2023
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to identify the reality of using science laboratories in Al-Dhahirah governorate schools from the viewpoint of teachers through identifying the usage level, obstacles, requirements, facilities, and the solutions for the use of science laboratories. In addition, it aimed to investigate the existence of statistically significant differences in the reality of using science laboratories in Al-Dhahirah governorate schools from the teachers' point of view due to the study variables (gender - school stage - academic qualification). The study community consisted of science (412) teachers in Al-Dhahirah governorate schools, while the study sample included (367) male and female teachers, The researcher adopted the descriptive approach as the study method and used the questionnaire as the study tool. The study concluded many results including: There are no statistically significant differences at the significance level (0.05 ≥ α) between the average scores of the study sample members about the reality of using science laboratories in the schools of Al-Dhahirah Governorate from the teachers' point of view in all axes of the questionnaire due to the variable of study stage and the variable of experience. The researcher presented a set of recommendations and proposals, including reducing the tasks of science teachers and not assigning them additional administrative work, and performing periodic maintenance on laboratory equipment and tools.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على واقع استخدام مختبرات العلوم في مدارس محافظة الظاهرة من وجهة نظر المعلمين، والكشف عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في واقع استخدام مختبرات العلوم في مدارس محافظة الظاهرة من وجهة نظر المعلمين تعزى لمتغيرات الدراسة، وقد تكون مجتمع الدراسة من (412) معلم ومعلمة من معلمي العلوم في مدراس محافظة الظاهرة، بينما اشتملت عينة الدراسة على (367) معلمًا ومعلمة، وقد تبنى الباحث المنهج الوصفي كمنهج للدراسة، كما استعان بالاستبانة، وقد تم تطبيق الصدق الظاهري والاتساق الداخلي والثبات الكلي للاستبانة كأداة للدراسة، وقد توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج أهمها:
مستوى استخدام مختبرات العلوم ومعوقات استخدام مختبرات العلوم جاءوا بدرجة استجابة (متوسطة)، بينما جاءت متطلبات تفعيل استخدام مختبرات العلوم بدرجة استجابة (عالية).
عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05≥α) بين متوسط درجات أفراد عينة الدراسة حول واقع استخدام مختبرات العلوم في مدارس محافظة الظاهرة من وجهة نظر المعلمين وذلك في جميع محاور الاستبانة تعزى لمتغير المرحلة الدراسية، ومتغير الخبرة.
وقد قدم الباحث بمجموعة من التوصيات والمقترحات وهي: تقليل أنصبة حصص معلمي العلوم وعدم تكليفهم بأعمال إدارية إضافية، والقيام بالصيانة الدورية للأجهزة والأدوات المستخدمة في المختبرات.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
11
0
المزروعي، يوسف بن عبيد بن خلف.
جامعة صحار
2019
الرسائل والأطروحات الجامعية
10
2
الرواحية، سامية بنت سالم بن عبدالله.
جامعة الشرقية
2024
الرسائل والأطروحات الجامعية
43
4
الحارثية، خولة بنت سيف بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2024
الرسائل والأطروحات الجامعية
21
5
السعدية، صفا بنت حسين بن خميس.
جامعة السلطان قابوس.
2024
الرسائل والأطروحات الجامعية
19
2
الحجرية، علياء بنت عامر بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2024