وثيقة

واقع استخدام معلمي سلاسل العلوم والرياضيات للتقويم البديل بالحلقة الثانية في المدارس الحكومية بسلطنة عـمان ومقترحات تطويره.

عناوين أخرى
The Reality of the use of teachers of science and mathematics series to an alternative assessment at the second cycle in the governmental schools of Sultanate of Oman and suggestions for developing It
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2023
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to identify the methods of alternative assessment planning which used by teachers of Science and Mathematics series, the obstacles of using alternative assessment tools, the suggestions for developing alternative assessment, knowing differences significance in type variable, qualifications, years of experience, specialization, lessons count and branches count. The sample of study included 231 teachers (Males & Females) whom were chosen according to the availabilty from Mascut Governorate. A questionnaire that consists of forty five pharse was prepared and distributed according to five themes and it was proved and verified. The study found that teachers of Science and Mathematics series at the second cycle in Mascut Governorate are mostly care about planning to fulfill the alternative assessment and they highly use alternative assessment tools, they often follow up the results of alternative assessment. They assure that there are a lot of obstacles that hinder the use of hinder alternative assessment tools, one of the most important suggestions for developing alternative assessment: to hold an annual meetings for teachers , supervisors, officials to discuss the most significant results of applying the alternative assessment during the academic year, the results indicated that there are some differences in favour of those who has average branches (Three Branches) versus those who has huge branches ( More than three Branches), in presence of multiple obstacles, as the experience and qualifications will not solely affect positively on the methods of alternative assessment, lack of statistically significant differences concerning the type variable or academic specialization in the study of the reality of the use of alternative assessment.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرف على اساليب تخطيط التقويم التي يمارسها معلمو سلاسل العلوم والرياضيات
وواقع استخدام أدوات التقويم البديل ودرجة متابعة نتئج التقويم البديل ومعوقات استخدام أدوات التقويم البديل ومعرفة دلالة الفروق
في متغير النوع، والمؤهل الدراسي، سنوات الخبرة، التخصص، وعدد الحصص والشعب. . وشملت عينة الدراسة 231 معلماً معلمة تم اختيارهم بالطريقة الميسرة من محافظة مسقط. وتم اعداد استبانة تتكون من خمسة وأربعين عبارة تتوزع على خمسة محاور.وتم التأكد من صدقها وثباتها.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
السعيدية، بشرى بنت سليمان بن عبد الله.
جامعة السلطان قابوس.
2024
الرسائل والأطروحات الجامعية
3
0
المشرفية، عائشة بنت علي بن سلطان.
جامعة السلطان قابوس
2024
مقالات الدوريات
3
0
الرقمي، سالم بن سليمان.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2018-05-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
6
0
المحروقية، زينب بنت محمد بن حمود.
جامعة السلطان قابوس
2024
الرسائل والأطروحات الجامعية
15
2
المزروعية، وعد بنت عبدالملك بن غسان.
جامعة السلطان قابوس
2023