وثيقة
واقع استخدام معلمي سلاسل العلوم والرياضيات للتقويم البديل بالحلقة الثانية في المدارس الحكومية بسلطنة عـمان ومقترحات تطويره.
عناوين أخرى
The Reality of the use of teachers of science and mathematics series to an alternative assessment at the second cycle in the governmental schools of Sultanate of Oman and suggestions for developing It
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2023
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
The study aimed to identify the methods of alternative assessment
planning which used by teachers of Science and Mathematics series, the
obstacles of using alternative assessment tools, the suggestions for
developing alternative assessment, knowing differences significance in
type variable, qualifications, years of experience, specialization, lessons
count and branches count. The sample of study included 231 teachers
(Males & Females) whom were chosen according to the availabilty from
Mascut Governorate. A questionnaire that consists of forty five pharse was
prepared and distributed according to five themes and it was proved and
verified. The study found that teachers of Science and Mathematics series
at the second cycle in Mascut Governorate are mostly care about planning
to fulfill the alternative assessment and they highly use alternative
assessment tools, they often follow up the results of alternative
assessment. They assure that there are a lot of obstacles that hinder the use
of hinder alternative assessment tools, one of the most important
suggestions for developing alternative assessment: to hold an annual
meetings for teachers , supervisors, officials to discuss the most significant
results of applying the alternative assessment during the academic year,
the results indicated that there are some differences in favour of those who
has average branches (Three Branches) versus those who has huge
branches ( More than three Branches), in presence of multiple obstacles,
as the experience and qualifications will not solely affect positively on
the methods of alternative assessment, lack of statistically significant
differences concerning the type variable or academic specialization in the
study of the reality of the use of alternative assessment.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرف على اساليب تخطيط التقويم التي يمارسها معلمو سلاسل العلوم والرياضيات
وواقع استخدام أدوات التقويم البديل ودرجة متابعة نتئج التقويم البديل ومعوقات استخدام أدوات التقويم البديل ومعرفة دلالة الفروق
في متغير النوع، والمؤهل الدراسي، سنوات الخبرة، التخصص، وعدد الحصص والشعب. . وشملت عينة الدراسة 231 معلماً معلمة تم اختيارهم بالطريقة الميسرة من محافظة مسقط. وتم اعداد استبانة تتكون من خمسة وأربعين عبارة تتوزع على خمسة محاور.وتم التأكد من صدقها وثباتها.
وواقع استخدام أدوات التقويم البديل ودرجة متابعة نتئج التقويم البديل ومعوقات استخدام أدوات التقويم البديل ومعرفة دلالة الفروق
في متغير النوع، والمؤهل الدراسي، سنوات الخبرة، التخصص، وعدد الحصص والشعب. . وشملت عينة الدراسة 231 معلماً معلمة تم اختيارهم بالطريقة الميسرة من محافظة مسقط. وتم اعداد استبانة تتكون من خمسة وأربعين عبارة تتوزع على خمسة محاور.وتم التأكد من صدقها وثباتها.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية