وثيقة
واقع مراعاة مديري المدارس بسلطنة عمان لمبادئ العلاقات الإنسانية عند اتخاذ القرار في المواقف الإدارية.
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2011
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to explore the reality of observation of human relation principles by school principals when taking decisions in administrations situations in The Sultanate of Oman, and to identify differences between the average responses of school principals according to the study variables: gender, experience, and school environment. The study sample consisted of 305 school principals in school including grades eleven and twelve in Oman. The used a questionnaire consisting of 24 administrative situations, which usvally take place between school principals and school teachers, students, staff, or parents. These situations covered four principles of human relations. Mean, standard deviations, and independent sample T- test were used in the analysis. The results indicated that the reality of school principals observation of human relation principles was at a high level for the principles of justice, but at a medium level for the principles of respect, cooperation and communication. The results also indicated that the reality of school principals observation of human relation principles was at a high level with teachers, but at a medium level with students, workers and parents. To determine whether there were statistically significant differences between the average responses of school principals, Multi-Analysis of Variance (MANOVA) was used. The results showed that there were no statistically significant differences due to the variables of type and school environment. As for the experience variable, the results showed the existence of significant differences in favor of school principals with less experience. The researcher interpreted the results of the study in light of the theoretical framework, and previous studies. The study concluded a number of recommendations and research suggestions,
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية للتعرف على واقع مراعاة مديري المدارس بسلطنة عمان لمبادئ العلاقات الإنسانية عند اتخاذ القرار في المواقف بسلطنة عمان، وتحديد ما إذا كانت توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسط استجابات مديري المدارس باختلاف متغيرات الدراسة: النوع، والخبرة، وبيئة المدرسة. وقد تكونت عينة الدراسة من (۳۰۰) مديرا ومديره، من مديري المدارس المشتملة على الصفين الحادي عشر والثاني عشر، بسلطنة عمان. وقد تم استخدام استبانة مكونة من (۲۹) موقفا إداريا من المواقف التي تحصل بين مدير المدرسة وبين المعلمين، أو الطلاب، أو العاملين، أو أولياء الأمور، وجاءت هذه المواقف موزعة على (4) مجالات، مثلت مبادئ العلاقات الإنسانية. وقد تم استخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، واختبار "ت" لعينة مستقلة، وأشارت النتائج أن واقع مراعاة مديري المدارس لمبادئ العلاقات الإنسانية عند اتخاذ القرار كان مرتفعا في مبدأ العدل في المعاملة، ومتوسطا في كل من مبدا: الاحترام والتقدير، والتعاون والمشاركة، والاتصال الإنساني. كما دلت نتائج الدراسة أن واقع مراعاة مديري المدارس لمبادئ العلاقات الإنسانية عند اتخاذ القرار في المواقف الإدارية كان بدرجة مرتفعة مع فئة المعلمين. في حين جاء بدرجة متوسطة مع كل من فئة الطلاب والعاملين وأولياء الأمور. ولتحديد ما إذا كانت توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسط استجابات مديري المدارس، تعزی المتغيرات الدراسة، تم استخدام اختبار تحليل التباين المتعدد (MANOVA)، وأظهرت النتائج انه لا توجد فروق دالة إحصائيا تعزي لمتغير النوع، وبيئة المدرسة، وبالنسبة لمتغير الخبرة فقد اظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة لصالح مديري المدارس ذو الخبرة القصيرة. وقد فسر الباحث نتائج الدراسة في ضوء الإطار النظري، والدراسات السابقة، وخلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات والمقترحات البحثية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية