Document
واقع تطبيق مهارات التعلم السريع لدى معلمي التربية الإسلامية بالمدارس الحكومية بمحافظة جنوب الباطنة من وجهة نظرهم
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The reality of applying accelerated learning skills among Islamic education teachers in government schools in the South Al Batinah Governorate from their point of view.
Country
عمان.
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This descriptive study aimed to identify the reality of applying accelerated
learning skills among Islamic education teachers in government schools in the
South Al Batinah Governorate from their point of view. The researcher used a
questionnaire consisting of four axes, namely (preparation skill - presentation
skill - training skill - performance skill). It was applied to (156) male and female
teachers whose demographic characteristics varied in terms of gender,
educational stage, and years of experience. The study reached the following
results: The level of application of accelerated learning skills among Islamic
education teachers in government schools in the South Al Batinah Governorate,
from their point of view, was high, as it showed. Results: There were no
statistically significant differences between the averages of applying accelerated
learning skills, preparation, training, and performance among Islamic education
teachers in government schools in the South Al Batinah Governorate at the level
of significance (0.05 ≥ α) attributed to gender, with the presence of statistically
significant differences in favor of females in the skill. presentation with a very
small effect. The results also showed that there were statistically significant
differences in the level of application of rapid learning skills as a whole, and in
the presentation and performance skills, attributed to the educational stage, and
in favor of the post-basic education category. The results showed that there were
statistically significant differences between the categories of years of experience
(1-5), (6-10) and more than (10) years, in rapid learning skills as a whole, and in
each of the four skills as a whole and for the benefit of the group of more than
(10) years. In light of the results, the study recommended: establishing an
electronic platform for teaching... Accelerated learning skills for teachers, and
encouraging them to participate in workshops and conferences that address rapid
learning skills
Hijri
2023-10-15
Arabic abstract
تهدف هذه الدراسة الوصفية إلى تحديد واقع تطبيق مهارات التعلم السريع بين معلمي التربية الإسلامية في المدارس الحكومية بمحافظة جنوب الباطنة من وجهة نظرهم. استخدم الباحث استبيانًا يتكون من أربعة محاور، وهي (مهارة الإعداد - مهارة العرض - مهارة التدريب - مهارة الأداء). تم تطبيق الاستبيان على (156) معلم ومعلمة تختلف خصائصهم الديموغرافية من حيث الجنس، والمرحلة التعليمية، وسنوات الخبرة. توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: كان مستوى تطبيق مهارات التعلم السريع بين معلمي التربية الإسلامية في المدارس الحكومية بمحافظة جنوب الباطنة، من وجهة نظرهم، عالياً كما أظهرت النتائج. لم تكن هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تطبيق مهارات التعلم السريع، الإعداد، التدريب، والأداء بين معلمي التربية الإسلامية في المدارس الحكومية بمحافظة جنوب الباطنة عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) تعزى للجنس، مع وجود فروق ذات دلالة إحصائية لصالح الإناث في مهارة العرض بتأثير صغير جداً. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى تطبيق مهارات التعلم السريع ككل، وفي مهارات العرض والأداء، تعزى للمرحلة التعليمية، ولصالح فئة التعليم ما بعد الأساسي. أظهرت النتائج أيضًا وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين فئات سنوات الخبرة (1-5)، (6-10) وأكثر من (10) سنوات، في مهارات التعلم السريع ككل، وفي كل من المهارات الأربع ككل ولصالح فئة أكثر من (10) سنوات.
Category
Theses and Dissertations