وثيقة

واقع توظيف مدخل التعليم المتمايز في التعليم من وجهة نظر معلمي العلوم بمدارس التعليم الأساسي بمحافظة الظاهرة بسلطنة عمان.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The reality of employing the differentiated education approach in education from the point of view of science teachers in basic education schools in Al Dhahirah Governorate in the Sultanate of Oman
الدولة
عمان.
مكان النشر
نزوى
الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2024
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
This study aimed to identify the reality of employing the differentiated education approach in education from the point of view of science teachers in basic education schools in Al Dhahirah Governorate in the Sultanate of Oman, describe the challenges that face in employing differentiated education, and determine their attitudes towards it. The study followed the descriptive approach using a questionnaire consisting of (36) items and was applied to a group of (86) male and (186) female science teachers in Al Dhahirah Governorate in basic education schools for grades (1-10) in the academic year 2023/2024. The study concluded that the average reality of employing the differentiated education approach in education is high, and there are no statistically significant differences at the level (0.05) between the averages of employing the differentiated education approach by science teachers due to the gender variable and the level of study taught, while there are statistically significant differences due to the years of experience variable in favor of the greatest years of experience (11 years or more). The results of the study also showed that the average challenges facing science teachers to employ differentiated education were high, including a high teaching load (number of classes and work assigned to them), high course density, and high student density per semester. The study also showed that there are high positive attitudes among science teachers towards employing differentiated education on. The researcher recommended several recommendations including: reducing the teacher’s load of or the number of weekly classes in a manner consistent with his basic tasks, considering the number of students per class, and paying attention to developing and updating training programs for teachers.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة الى التعرف على واقع توظيف مدخل التعليم المتمايز في التعليم من وجهة نظر معلمي العلوم بمدارس التعليم الأساسي بمحافظة الظاهرة بسلطنة عمان ووصف التحديات التي تواجههم في توظيف التعليم المتمايز وتحديد اتجاهاتهم نحوه. واتبعت الدراسة المنهج الوصفي باستخدام استبانة مكونة من (36) فقرة وتم تطبيقها على عينة مكونة من (86) معلم و(186) معلمة علوم في محافظة الظاهرة بمدارس التعليم الأساسي للصفوف من (1-10) في العام الدراسي 2023/2024 م. وتوصلت الدراسة الى أن متوسط واقع توظيف مدخل التعليم المتمايز في التعليم مرتفع، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى(0.05) بين متوسطات توظيف مدخل التعليم المتمايز من قبل معلمي العلوم تعزى لمتغير النوع الاجتماعي ,والمرحلة الدراسية التي يدرسونها، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير سنوات الخبرة لصالح سنوات الخبرة الأكبر(11 سنة فأكثر).
كما أوضحت نتائج الدراسة ان متوسط التحديات التي تواجه معلمي العلوم لتوظيف التعليم المتمايز كان مرتفع ومن ضمنها ارتفاع العبء التدريسي(عدد الحصص والاعمال المكلف بها) وكثافة المقرر الدراسي وكثافة الطلبة في الفصل الواحد عالية .كما أوضحت الدراسة الى وجود اتجاهات إيجابية عالية لدى معلمي العلوم نحو توظيف التعليم المتمايز .وأوصت الباحثة بعدة توصيات منها: تقليل أعباء المعلم أو عدد الحصص الأسبوعية بما يتلاءم مع مهامه الأساسية، النظر في اعداد الطلبة في الفصل الواحد ، و الاهتمام بتطوير وتحديث برامج التدريب للمعلمين .
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
13
0
المزروعي، يوسف بن عبيد بن خلف.
جامعة صحار
2019
الرسائل والأطروحات الجامعية
26
3
الحجرية، علياء بنت عامر بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2024
الرسائل والأطروحات الجامعية
18
3
المزروعية، وعد بنت عبدالملك بن غسان.
جامعة السلطان قابوس
2023