Document
إدراكات معلمات رياض الأطفال لدور التعلم باللعب في النقل المعرفي : مركز رعاية الطفل في جامعة السلطان قابوس : دراسة حالة
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at revealing the extent of the impact of the play to be an information resource on the areas of knowledge transfer (social, language and daily life skills) among the children of the pre-school child care center at Sultan Qaboos University during the interview of the center's teachers and the results of the questionnaire for children. In two basic stages: the first phase was the use of the quantitative approach, and the questionnaire was used to collect data from the study population represented by the children of the center of the six teachers, by means of a questionnaire that included the impact of the games on the activities of knowledge transfer Social, linguistic and daily life skills. The data were analyzed by statistical analysis The second phase consisted of using the descriptive method of interviewing to gather data from the study community of the six teachers to identify their perceptions of the role of education in knowledge transfer by playing, by the interview form, and included kindergarten teachers' perceptions of the impact of education on the child's social development, daily life skills and language The study revealed the difference in the percentage of skills obtained from the use of the games. The daily life skills achieved the highest percentage of knowledge transfer. It reached (37%) with a repetition rate of 465, followed by language skills that achieved a rate of knowledge transfer rate of 36% Repetition (461), and social skills that achieved (27%) of knowledge transfer rate with total repetition of (348). The impact of the games as a source of information for the transfer of knowledge in the field of social skills obtained a rate (very high approval) with 92%, which indicates the importance of the role of education in playing in the field of social skills from the point of view of the teachers. In the field of daily life skills, it has reached a rate of (very high), indicating the importance of the use of games and their impact on children in the field of everyday life skills The study also revealed that the six teachers in the field of language skills realized a rate of (very high), which is consistent with the exercise of games in the educational process used in kindergartens. This indicates the importance of the curriculum in the child care center and its reliance on the educational process in kindergartens . The study produced a set of recommendations, the most important of which is the generalization of the use of the strategy of play in the teaching of more than one course content and a school curriculum. This strategy does not have a positive impact on the educational achievement of students This is because the teacher's knowledge of the strategy is easy for him to learn, and the design of the activities necessary and appropriate to conduct. A guide was developed for teachers to clarify the strategies of education by playing in all the study. And integrating the strategy of education into play within methodological activities and textbooks
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن مدى تأثير اللعب كمصدر معلوماتي على أنشطة النقل المعرفي في المجالات الاجتماعية واللغوية والمهارات الحياتية اليومية) لدى أطفال مركز رعاية الطفل قبل المدرسة في جامعة السلطان قابوس خلال مقابلة معلمات المركز ونتائج الاستبانات الخاصة بالأطفال. اعتمدت الدراسة على المنهج المزجي في جمع البيانات في مرحلتين أساسيتين: تمثلت المرحلة الأول في استخدام المنهج الكمي، واستخدمت الاستبانة لجمع البيانات من مجتمع الدراسة المتمثل في أطفال المركز ومن خلال المعلمات الست، وذلك عن طريق استبانه تضمنت تأثير الألعاب على أنشطة النقل المعرفي في المجالات الاجتماعية واللغوية والمهارات الحياتية اليومية، وقد تم تحليل البيانات احصائيا، وتمثلت المرحلة الثانية في استخدام المنهج النوعي من خلال المقابلات مع المعلمات الست لمعرفة إدراكاتهن لدور التعلم باللعب في النقل المعرفي باستخدام استمارة المقابلة، وتضمنت إدراكات معلمات رياض الأطفال التأثير التعلم باللعب في تطوير الطفل في المجالات المذكورة . وقد كشفت نتائج الدراسة تفاوت نسبة المهارات المتحققة من استخدام الألعاب فقد حققت المهارات الحياتية اليومية النسبة الأعلى من النقل المعرفي ، بنسبة (37%) مجموع تكرار بلغ ( 465)، وجاءت بعدها المهارات اللغوية التي حققت نسبة نقل معرفي مقدار (36%) بمجموع تكرار (461) ، ثم المهارات الاجتماعية التي حققت نسبة نقل معرفي من اللعب بمقدار ( % 27) بمجموع تكرار( 348). وأن تأثير الألعاب على أنها مصدر للمعلومات النقل المعرفي في مجال المهارات الاجتماعية حصل على معدل (موافقة عال جدا)، بمعدل ( 4.46)، مما يشير إلى أهمية دور التعلم باللعب في مجال المهارات الاجتماعية من وجهة نظر المعلمات، وكشفت الدراسة عن إدراك المعلمات الست في مجال المهارات الحياتية اليومية حصل على معدل (موافقة عال جدا) بمعدل (4.53) مما يدل على أهمية استخدام الألعاب وتأثيرها على الأطفال في مجال المهارت الحياتية اليومية. كما كشفت الدراسة عن إدراك المعلمات الست في مجال المهارات اللغوية معدل ( عال جدا ) بمعدل ( 4.46 ) وهذا يتفق مع ممارسة الألعاب في العملية التعلمية المستخدمة في رياض الأطفال، وهذا يشير إلى أهمية المنهج الدراسي المتبع في مركز رعاية الطفل والاعتماد عليه في العملية التعلمية في رياض الأطفال كونة منهج نموذجي. وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها تعميم استخدام استراتيجية اللعب في تدريس أكثر من محتوى دراسي ومقرر مدرسي؛ لما تجنيه هذه الاستراتيجية من أثر إيجابي في التحصيل الدراسي لدى الطلبة، وتدريب المعلمين على استخدام استراتيجية التعلم باللعب في المرحلة الأساسية، وذلك لأن معرفة المعلم بالاستراتيجية، يسهل عليه التعلم بها، وتصميم الأنشطة اللازمة والملائمة لإجرائها، ووضع دليل المعلمين لتوضيح استراتيجيات التعلم باللعب في جميع المناهج الدراسية. ودمج استراتيجية التعلم باللعب ضمن الأنشطة المنهجية والكتب المدرسية.
Category
Theses and Dissertations