Document

التعليم قبل المدرسي في سلطنة عمان من منظور الأسرة و معلمات رياض الأطفال : ولايتي السيب و بدبد نموذجا.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
This study aims to identify the pre-school education in the Sultanate of Oman from the perspective of family members and kindergarten teachers through answering the following questions: What is the educational role of pre-school education in building child cognitively and educationally that would qualifies him/her for subsequent educational stages? What are the cognitive and scientific requirements that a child could acquire in this stage to qualify him/her for the basic education stage? Is there any relevance or (nexus and integration) between this stage and basic education stage? What are the suggestions that could be provided to enhance pre-school education stage? To answer these questions, the researcher applied open interview method through structured group interview with (34) mothers who have children at pre-trial division in pre school education stage. She also applied individual interviews with (15) kindergarten teachers at the aforementioned division in Muscat and Dakahlia governorates. The reasons stand behind choosing A Seeb in Muscat governorate and Bidbid in Dakahila governorate are; 1) Using them as models to apply this study, 2) Experience variety of schools in A'Seeb and Bidbid Wilayats, which would let the researcher to benefit from their points of view about pre-school education. Based on that, three private kindergarten schools in A'Seeb and two in Bidbid were chosen. Most remarkable finding of this study are the following: Pre-school education stage plays a major and effective role to build child's personality properly through developing him/her in physical (kinetic), mental, linguistic, psychological, social, creative and spiritual aspects. Pre-school education stage is a bedrock for the subsequent stages (First Cycle of Basic Education), because it provides the child with educational knowledge and behavioral skills needed in the first grade of basic education stage. In addition, its educational influence extends to the following years of the child's educational life, which contributes to raising the level of academic achievement of him/her. Guardians pay attention to the necessity for their children to acquire skills of reading and writing both in Arabic and English in pre-school education stage. They find that there is a need to build their children in this aspect in order to promote their mental and cognitive preparedness, which would qualify them for basic education stage.
Arabic abstract
تهدف هذه الرسالة إلى التعرف على التعليم قبل المدرسي في سلطنة عمان من منظور الأسرة ومعلمات رياض الأطفال (ولايتي السيب و بدبد نمونجا ) وذلك من خلال الإجابة عن التساؤلات التالية: ١. ما الدور التعليمي لمرحلة التعليم قبل المدرسي في تكوين الطفل معرفيا وتعليميا والذي يؤهله للمراحل التعليمية اللاحقة من منظور الأسرة والمعلمات؟ ٢. ما المتطلبات المعرفية والعلمية التي يمكن اكسابها للطفل في هذه المرحلة لتؤهله المرحلة التعليم الأساسي من منظور الأسرة والمعلمات؟ ٣. هل يوجد صلة أو ترابط وتكامل بين هذه المرحلة ومرحلة التعليم الأساسي من منظور الاسرة والمعلمات؟ 4. ماهي المقترحات التي يمكن تقديمها من أجل الرقي بمرحلة التعليم قبل المدرسي في المجتمع العماني من منظور الأسرة والمعلمات؟ وللإجابة عن هذه الأسئلة قامت الباحثة بتطبيق أداة المقابلة المفتوحة بطريقة المقابلة الجماعية المنظمة مع عدد ( 34 ) من أمهات الأطفال الملتحقين بشعبة التمهيدي في مرحلة التعليم قبل المدرسي من محافظتي مسقط والداخلية و بطريقة المقابلة الفردية مع عدد (۱۰) معلمة لشعبة التمهيدي في مرحلة التعليم قبل المدرسي من محافظتي مسقط والداخلية ، وقد تم اختيار هاتين الولايتين أولا كنموذج في تطبيق الدراسة وثانيا لاختلاف الخبرات المختلفة للمدارس في الولايتين (السيب و بدبد مما سيتيح للباحثة الاستفادة من وجهات نظرهم في مرحلة التعليم قبل المدرسي، وثالثا لقربهما من مقر سكن الباحثة مما يسهل عليها التنقل بينهما وتطبيق أداة الدراسة لجمع البيانات، وبناء على ذلك تم اختيار ثلاث مدارس رياض أطفال خاصة من ولاية السيب في مسقط ومدرستين من ولاية بديد في الداخلية .
ومن أبرز النتائج التي توصلت اليها الدراسة: ١. مرحلة التعليم قبل المدرسي لها دور كبير وفاعل في تكوين شخصية الطفل تكوينا سويا
وذلك من خلال تنميته في الجوانب الجسدية (الحركية)، العقلية، اللغوية، النفسية، الاجتماعية، الابداعية والروحية. ۲. مرحلة التعليم قبل المدرسي تعتبر اللبنة الأساسية للمراحل التعليمية اللاحقة لها (الحلقة الأولى من التعليم الأساسي) وذلك لأنها تهيئ الطفل بالمعارف التعليمية والمهارات السلوكية التي يكتسبها خلال فترة التحاقه فيها للصف الأول من مرحلة التعليم الأساسي بل ويمتد تأثيرها التعليمي للسنوات اللاحقة الأخرى من حياة الطفل التعليمية فيساهم في رفع مستوى تحصيل الطفل أكاديميا ٣. اهتمام أولياء الأمور بضرورة اتقان أبنائهم القراءة والكتابة باللغتين العربية والانجليزية في مرحلة التعليم قبل المدرسي لما يجدوه من حاجة الى تهيئة أطفالهم في هذا الأمر وذلك للرقي باستعداداتهم العقلية والمعرفية التي تؤهلهم لمرحلة التعليم الأساسي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
2
0
اللواتية, رباب بنت عبدالله بن جمعة.
جامعة السلطان قابوس
2005