Document

الأفكار اللاعقلانية وعلاقتها بقلق الاختبار لدى طلبة الصف العاشر الأساسي في مدارس محافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The study aims to identify the relationship between irrational thoughts and test anxiety among the tenth grade students in the schools of North al Batinah in the Sultanate of Oman. The study population consisted of tenth grade students in three Wilayats of North Al Batinah Governorate (Shinas, Liwa and Al Khabourah), they constitute 1283 male and female students distributed over 8 schools. The researcher used a sample of 546 male and female students. To achieve the objectives of the study, the study followed the descriptive correlative approach. In order to answer the study questions, the study used a scale of irrational ideas prepared by Raihani (1998) and the scale of test anxiety prepared by Abu Arab (2008). The study concluded that the general level of the prevalence of irrational thoughts was high, while the level of test anxiety among the tenth grade students was at the intermediate level. There was a statistically significant correlation at the level of (α ≤ 0.01) among the dimensions of the irrational ideas scale and the dimensions of the test anxiety scale. Moreover, the study showed statistically significant differences in the dimensions of (request for approbation, seeking personal perfection, pessimism of the future, anticipation of disasters, and wishing full solutions) in favor of females. However, the dimensions of (avoiding problems, disturbed by the problems of others, and distinguishing of men) were in favor of males. There were no significant differences between males and females in test anxiety. There were statistically significant differences in the anticipation of disasters in favor of Wilayat Shinas. However, in the dimensions of (avoidance of problems and the sense of helplessness towards the past) were in favor of Liwa. There were statistically significant differences on the social and cognitive mental sides in favor of Shinas. However, the psychological and emotional dimension and the physical side and total of the test anxiety were in favor of Liwa. The study concluded that irrational thoughts predict the level of test anxiety.
Arabic abstract
هدفت الدراسة للتعرف على العلاقة بين الأفكار اللاعقلانية وقلق الاختبار لدى طلبة الصف العاشر الأساسي في مدارس محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان، وتألف مجتمع الدراسة من طلبة الصف العاشر الأساسي في ثلاث ولايات من محافظة شمال الباطنة، وهي (شناص، ولوى، والخابورة)، والبالغ عددهم 1283 طالبا وطالبة موزعين على 8 مدارس، وقام الباحث بأخذ عينة قوامها (546) طالبا وطالبة، ولتحقيق أهداف الدراسة اتبعت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، للإجابة على أسئلة الدراسة استخدمت الدراسة مقياس الأفكار اللاعقلانية من إعداد الريحاني (1998)، ومقياس قلق الاختبار من إعداد أبو عرب (2008).
وتوصلت الدراسة إلى أن المستوى العام لدرجة انتشار الأفكار اللاعقلانية كان بدرجة مرتفعة، أما بالنسبة لمستوى قلق الاختبار لدى طلبة الصف العاشر كانت في المستوى المتوسط. ووجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01≥ α) بين مستوى أبعاد مقياس الأفكار اللاعقلانية وأبعاد مقياس قلق الاختبار.
كما أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في أبعاد (طلب الاستحسان، وابتغاء الكمال الشخصي، والتشاؤم من المستقبل، وتوقع الكوارث، وابتغاء الحلول الكاملة) لصالح الإناث، أما في الأبعــاد (تجنب المشكلات، والانزعاج لمشاكل الآخرين، وتميز الرجل) كان لصالح الذكور. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في قلق الاختبار. وجود فروق ذات دالة إحصائيا في بعد توقع الكوارث لصالح ولاية (شناص)، أما في بعدي (تجنب المشكلات، والإحساس بالعجز تجاه الماضي) كانت لصالح ولاية (لوى). ووجود فروق ذات دلالة إحصائيا في الجانب الاجتماعي والجانب العقلي المعرفي كانت لصالح ولاية (شناص)، أما في بُعد الجانب النفسي والانفعالي والجانب الجسمي والمجموع الكلي للقلق الاختبار كانت لصالح ولاية (لوى)، وخلصت الدراسة أن الأفكار اللاعقلانية تتنبأ بمستوى قلق الاختبار.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Journal articles
5
1
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Theses and Dissertations
1
0
الجابري, يحيى بن سالم بن سهيل.
جامعة نزوى.
2014