Document
الاحتياجات التدريبية المرتبطة بالتربية الجنسية لدى أمهات طلبة الحلقة الأولى بمحافظة الداخلية وعلاقتها ببعض المتغيرات.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
Training needs of sexual education among mothers of first cycle students in Al Dakhiliyah Governorate in light of some variables.
Country
عمان
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2024
Language
اللغة العربية
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aimed to identify the training needs of sexual education among mothers of first cycle students in Al Dakhiliyah governorate in the Sultanate of Oman and to know the differences in training needs of sexual education among mothers according to study variables (age, qualification, number of children, type of work). Descriptive design will be adopted. The study sample consisted of (400) mothers of first cycle students in Al Dakhiliyah governorate in the Sultanate of Oman, who selected randomly. In order to achieve the study objectives, the Sex Education Inventory prepared by researcher have been used, which consists of 28 items divided into two dimensions: importance and practice The results showed that the mothers' perception level of the importance of sexual education training was high (M=5.67), while the level of mothers' practice of sexual education was moderate (M=3.93). The overall level of training needs among mothers related to sexual education was low (M=1.90). However, the need to train children on the rules of protection against sexual harassment was high (M=3.33). and seven needs were moderate (M= 2.01 to 2.32). According to variables, the results showed there were significant statistical differences in the training needs of mothers due to the mother's age variable in favor of the age under 35 years, and there were significant statistical differences in the training needs of mothers due to the mother's qualification variable in favor of mothers with Diploma degree or less. Regarding the number of children or the nature of work variables the results showed there were no statistically significant differences in the training needs of mothers. The study recommends intensifying training programs related to sexual education to Acquire mothers with the information, knowledge, and skills related to sexual education.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على الاحتياجات التدريبية المرتبطة بالتربية الجنسية لدى أمهات طلبة الحلقة
الأولى بمحافظة الداخلية، وقد اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي، حيث تكونت عينة الدراسة من ( 400 ) أم من
أمهات الطلبة بالحلقة الأولى بمحافظة الداخلية، تم اختيارهن بالطريقة المتيسرة. ولتحقيق أهدا الدراسة تم
تصميم قائمة لرصد الاحتياجات التدريبية والتي تكونت من ( 28 ) فقرة مقسمة إلى بعدين هما: بعد الأهمية وبعد
التطبيق لنفس الفقرات. وأشارت نتائج الدراسة إلى أن مستوى إدراك الأمهات لأهمية التدريب للتربية الجنسية
جاء مرتفعا بمتوسط حسابي ( 5.67 ) لدى عينة الدراسة، بينما جاء مستوى تطبيق الأمهات للتربية الجنسية
متوسطا،ً بمتوسط حسابي ( 3.93 )، أما مستوى الاحتياجات التدريبية لدى الأمهات والمرتبطة بالتربية الجنسية
جاء منخفضا بمتوسط حسابي ( 1.90 ). إلا أن الحاجة إلى تدريب الأطفال قواعد الحماية من التحرش الجنسي
جاءت مرتفعة بمتوسط حسابي ( 3.33 ) و( 7 ) احتياجات جاءت بمستوى متوسط يتراوح متوسطها الحسابي
بين ( 2.01 - 2.32 ). كذلك أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الاحتياجات التدريبية للأمهات
تعزى لمتغير عمر الأم لصالح فئة العمر الأقل من ( 35 ) سنة. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير
المستوى التعليمي لصالح الأمهات اللاتي لديهن دبلوم وأقل. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى
لمتغير عدد الأطفال. كما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير طبيعة العمل. وتوصي الدراسة
بضرورة تكثيف البرامج التدريبية المتعلقة بالتربية الجنسية لإكساب الأمهات المعلومات والمعارف والمهارات
المتعلقة بالتربية الجنسية .
الأولى بمحافظة الداخلية، وقد اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي، حيث تكونت عينة الدراسة من ( 400 ) أم من
أمهات الطلبة بالحلقة الأولى بمحافظة الداخلية، تم اختيارهن بالطريقة المتيسرة. ولتحقيق أهدا الدراسة تم
تصميم قائمة لرصد الاحتياجات التدريبية والتي تكونت من ( 28 ) فقرة مقسمة إلى بعدين هما: بعد الأهمية وبعد
التطبيق لنفس الفقرات. وأشارت نتائج الدراسة إلى أن مستوى إدراك الأمهات لأهمية التدريب للتربية الجنسية
جاء مرتفعا بمتوسط حسابي ( 5.67 ) لدى عينة الدراسة، بينما جاء مستوى تطبيق الأمهات للتربية الجنسية
متوسطا،ً بمتوسط حسابي ( 3.93 )، أما مستوى الاحتياجات التدريبية لدى الأمهات والمرتبطة بالتربية الجنسية
جاء منخفضا بمتوسط حسابي ( 1.90 ). إلا أن الحاجة إلى تدريب الأطفال قواعد الحماية من التحرش الجنسي
جاءت مرتفعة بمتوسط حسابي ( 3.33 ) و( 7 ) احتياجات جاءت بمستوى متوسط يتراوح متوسطها الحسابي
بين ( 2.01 - 2.32 ). كذلك أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الاحتياجات التدريبية للأمهات
تعزى لمتغير عمر الأم لصالح فئة العمر الأقل من ( 35 ) سنة. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير
المستوى التعليمي لصالح الأمهات اللاتي لديهن دبلوم وأقل. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى
لمتغير عدد الأطفال. كما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير طبيعة العمل. وتوصي الدراسة
بضرورة تكثيف البرامج التدريبية المتعلقة بالتربية الجنسية لإكساب الأمهات المعلومات والمعارف والمهارات
المتعلقة بالتربية الجنسية .
Category
Theses and Dissertations