Document
الأنشطة الرياضية كمتغير وسيط في العلاقة بين الدافعية نحو الرياضة و التحصيل الأكاديمي لدى طلبة جامعة السلطان قابوس
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
Subject
English abstract
The purpose of this study was to determine the level of sports activities and intrinsic and extrinsic motivations for sports. In addition, a model was proposed to examine the role of time being spent in sports activities as a mediator on the relationship of intrinsic motivation (IM) and extrinsic motivation (EM) for sports and gender with the academic achievement of Sultan Qaboos university (SQU) students. To achieve this, the sports activities and sports motivation scales (SMS) which consist of two subscales (IM) (EM) for sports were applied. The sample consisted of (496) male and female students who were registered in the summer program 2013. Data were analyzed using the mean scores and standard deviations to determine the levels of sports activities and (IM) (EM) for sports. In addition, multiple regressions were used to determine the impact of the time spent in sports activities on the relationship of (IM) (EM) for sports and gender with the academic achievement. A descriptive approach was applied to conduct this study. The results showed that: - The levels of (IM) (EM) for sports among SQU students were above intermediate, at the level (3,86) for (IM) and (3,47) for (EM) whereas the level of sports activities was moderate at the level (2,85). - Sports activities time was predicted by scores in the (EM) for sports and according to gender. The Beta values were (0.27) for the EM and (0.26) for gender (both were significant) - Academic achievement was predictable from the time spent on sports activities as Beta value was (0.13-) (significant) - Academic achievement was unpredictable from the IM as Beta value was not significant (0.01), whereas this was possible through measuring the EM for sports and from gender, with values of (0.13) for EM and (0.13) for gender motivation (all significant). - Sport activities time had no impact on the relationship between (EM & IM for sports and gender). With regard to academic achievements as proved from the given values: (EM) for sports was (0.14-); gender was (0.35-) (both significant), whereas the value for sport activities time was not significant (0.03). The study was concluded with some recommendations and suggestions.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة مستوى كل من الأنشطة الرياضية والدافعية الداخلية والخارجية نحو الرياضة، بالإضافة إلى تحليل نموذج لمعرفة أثر زمن ممارسة الأنشطة الرياضية في العلاقة بين كل من (الدافعية الداخلية والخارجية نحو الرياضة، والجنس والتحصيل الأكاديمي لدى طلبة جامعة السلطان قابوس، ولتحقيق هذه الأهداف تم بناء مقياس ممارسة الأنشطة الرياضية، وتعريب مقياس الدافعية الداخلية والخارجية نحو الرياضة بلغت عينة الدراسة (496) طالبا وطالبة من طلبة جامعة السلطان قابوس، والمسجلين في صيف ۲۰۱۳، أستخدمت المتوسطات والإنحرافات لمعرفة مستوى كل من الأنشطة الرياضية والدافعية الداخلية والخارجية نحو الرياضية، كما تم استخدام تحليل الانحدار لمعرفة أثر زمن ممارسة الأنشطة الرياضية في العلاقة بين كل من (الدافعية الداخلية والخارجية نحو الرياضية، والجنس) والتحصيل الأكاديمي، استخدم المنهج الوصفي الإرتباطي في هذا البحث وجاءت النتائج كالتالي - بلغ مستوى الدافعية الداخلية والخارجية نحو الرياضة لدى طلبة الجامعة فوق المتوسط النظري، حيث بلغ الدافعية الداخلية ( ۳ , ۸۹) وللدافعية الخارجية (3.47) بلغ المتوسط النظري لمستوى ممارسة الأنشطة الرياضية ( 2.8) وهذا يعتبر مستوی متوسط . يمكن التنبؤ بزمن ممارسة الأنشطة الرياضية من خلال الدافعية الخارجية نحو الرياضة والجنس، إذ جاءت قيمة بيتا (3) كالتالي: (أ) الدافعية الخارجية نحو الرياضة ( 0.27) وهي دالة إحصائية. (ب) الجنس (۲۹) وهي دالة إحصائية يمكن التنبؤ بالتحصيل الأكاديمي من خلال زمن ممارسة الأنشطة الرياضية وجاءت قيمة بيتا (13) ( ۱ , ۱۳۰)وهي دالة إحصائية. لا يمكن التنبؤ بالتحصيل الأكاديمي من خلال الدافعية الداخلية، بينما يمكن ذلك من خلال الدافعية الخارجية نحو الرياضة والجنس، وجاءت قيمة بيتا (3) كالتالي: (ا) الدافعية الداخلية نحو الرياضة (0.01)-وهي غير دالة إحصائية. (ب) الدافعية الخارجية (- 13.1)وهي دالة إحصائية (ج) الجنس (- 0 , ۳۱) وهي دالة إحصائيا . لا يوجد أثر لزمن ممارسة الأنشطة الرياضية في العلاقة بين كل من (الدافعية الخارجية نحو الرياضة والجنس والتحصيل الأكاديمي. وجاءت قيمة بيتا (3) كالتالي: (أ) الدافعية الخارجية نحو الرياضة (-0٫14) وهي دالة إحصائية. (ب) الجنس (-۳۰:) وهي دالة إحصائيا. (ج) زمن ممارسة الأنشطة الرياضية (3.01) وهي غير دالة إحصائيا. كما قدم مجموعة من التوصيات والمقترحات وذلك على ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة.
Category
Theses and Dissertations