Document

‫الاعتماد / الاستقلال عن المجال و دافعية الإنجاز و الجنس و تأثيرها في التحصيل الدراسي لدى طلبة الصف الحادي عشر بمنطقة الباطنة ( شمال ) بسلطنة عمان‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2005
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at measuring the effects of the cognitive style (field dependence/independence), achievement motivation and sex and their interactions on the academic achievement among eleventh grade students in Al Batinah (North) Region in Sultanate of Oman. The sample of the study consisted of 475 eleventh grade students (243 males students and 232 females The achievement motivation test, which was prepared by Mosa (1981) was used for measuring achievement motivation, and the Group Embedded Figures Test, which was prepared by Alsharkawi & Alshikh (1976) was used for measuring the cognitive style (field dependence/independence). Acceptable reliability coefficients were obtained for these two tests. To answer the questions of the study, means, standard deviations for academic achievement in relation to the three studied variables, and three-way ANOVA were used. The results indicated that there are statistically significant differences in academic achievement attributed to cognitive style in favor of field independent students." Regarding achievement motivation, the significant differences in academic achievement were in favor of arts students with high achievement motivation, whereas no such differences were observed among science students. The differences between the academic achievement of males and females were statistically significant in favor of females. Regarding the effects of the interactions between the independent variables of the study on academic achievement, the results of the three-way ANOVA revealed that there were no significant two-way interactions. Similarly, the three way interaction was not significant. The results were interpreted in the light of the theoretical frame and previous related studies. Also, a number of recommendations and suggestions have been reached.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة أثر كل من الأسلوب المعرفي (الاعتماد الاستقلال عن المجال) ودافعية الإنجاز والجنس والتفاعلات بينها في التحصيل الدراسي لدى طلاب وطالبات الصف الحادي عشر بمنطقة الباطنة (شمال) في سلطنة عمان. وتكونت عينة الدراسة من 475 طالبا وطالبة من طلبة الصف الحادي عشر بمدارس منطقة شمال الباطنة التعليمية، منهم ۲۳۶ طالبا و ۲۳۲ طالبة. وتم استخدام اختبار دافعية الإنجاز، الذي أعده موسی (۱۹۸۱) لقياس دافعية الإنجاز، كما تم استخدام اختبار الأشكال المتضمنة (الصورة الجمعية من إعداد الشرقاوي والشيخ (۱۹۷۹) لقياس الأسلوب المعرفي (الاعتماد الاستقلال عن المجال وقد تم التوصل إلى دلالات ثبات وصدق مقبولين لهذين الاختبارين. وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم حساب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية للتحصيل الدراسي وفقا لمتغيرات الدراسة الثلاثة، وكذلك تحليل التباين الثلاثي، وأشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيا في التحصيل الدراسي تعزى للأسلوب المعرفي لصالح المستقلين عن المجال. أما بالنسبة لدافعية الإنجاز فكانت الفروق في التحصیل دالة إحصائية لصالح ذوي دافعية الإنجاز المرتفعة من طلبة القسم الأدبي، بينما لم تظهر مثل هذه الفروق لدى طلبة القسم العلمي. أما بالنسبة للجنس فكانت الفروق في التحصيل الدراسي دالة إحصائية لصالح الإناث. أما فيما يتصل بأثار تفاعلات المتغيرات في التحصيل الدراسي، فقد أوضحت نتائج تحليل التباين الثلاثي عدم دلالة التفاعلات الثنائية للمتغيرات الثلاثة على التحصيل الدراسي، وكذلك لم يكن التفاعل الثلاثي الأ إحصائية في التحصيل الدراسي. وقد تم تفسير النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة، كما خرجت الدراسة ببعض من التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject