Document

الدافعية المعرفية وعلاقتها بمستوى الطموح الدراسي لدى طلبة الصف الحادي عشر بمحافظة شمال الشرقية بسلطنة عمان.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
Cognitive motivation and its relationship to the level of academic ambition among eleventh grade students in North Sharqia Governate in the Sultanate of Oman.
Country
عمان.
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2023-07-26
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The automated study aimed to identify the relationship of cognitive motivation with the level of academic ambition and to reveal the level of cognitive motivation and academic ambition among eleventh grade students in North Sharqiyah Governorate in the Sultanate of Oman and to find differences in the level of cognitive motivation and academic ambition according to gender and specialization among the members of the study sample. The study was conducted on a randomly selected sample consisting of (391) eleventh grade students in schools in North Sharqiyah Governorate in the Sultanate of Oman, who are enrolled in government schools during the academic year 2022/2023, aged between 16 and 17 years. The researcher used in this study two scales: the cognitive motivation scale and the academic ambition level scale, where the researcher prepared them herself after reviewing the theoretical literature and previous studies related to cognitive motivation and academic ambition. The results of the study showed the following: the existence of a positive relationship between cognitive motivation and academic ambition, and that the level of cognitive motivation and academic ambition was high among the members of the basic sample, and there were statistically significant differences in the level of cognitive motivation according to the variable of sex and specialization, while there are no such differences in the level of ambition according to specialization, but they exist in the level of ambition according to gender. Key words: Cognitive motivation, academic ambition, Grade 11
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على علاقة الدافعية المعرفية بمستوى الطموح الدراسي لدى طلبة الصف الحادي عشر بمحافظة شمال الشرقية بسلطنة عمان وإيجاد الفروق في مستوى الدافعية المعرفية والطموح الدراسي تبعًا للجنس والتخصص لدى أفراد عينة الدراسة.

وقد أجريت الدراسة على عينة اختيرت بالطريقة العشوائية مكونة من (391) طالبًا وطالبة من طلبة الصف الحادي عشر في مدارس محافظة شمال الشرقية بسلطنة عمان، المنتظمين في المدارس الحكومية خلال العام الدراسي 2022/2023م، والذي تتراوح أعمارهم بين 16 و17 سنة.

كما استخدمت الباحثة في هذه الدراسة مقياسين وهما: مقياس الدافعية المعرفية ومقياس مستوى الطموح الدراسي حيث قامت الباحثة بإعدادهما بنفسها بعد الاطلاع على الأدب النظري والدراسات السابقة المتعلقة بالدافعية المعرفية والطموح الدراسي.

وأظهرت نتائج الدراسة ما يلي: وجود علاقة ارتباطية موجبة بين الدافعية المعرفية ومستوى الطموح الدراسي ووجود مستوى عالٍ من الدافعية المعرفية والطموح الدراسي لدى طلبة الصف الحادي عشر مع وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الدافعية المعرفية تبعًا لمتغير الجنس والتخصص بينما لا توجد هذه الفروق في مستوى الطموح تبعًا للتخصص ولكنها توجد في مستوى الطموح تبعًا للجنس.

الكلمات المفتاحية: الدافعية المعرفية، الطموح الدراسي، الصف الحادي عشر.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
7
0
الفارسي، أحمد بن محمد بن علي.
جامعة نزوى
2020
Theses and Dissertations
5
0
الكندية، جيهان بنت أحمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس
2024
Theses and Dissertations
13
0
الغملاسية، جوخة بنت علي محمد.
جامعة السلطان قابوس
2024
Theses and Dissertations
15
2
المزروعية، وعد بنت عبدالملك بن غسان.
جامعة السلطان قابوس
2023