Document

الضغوط النفسية المدرسية وعلاقتها بالفاعلية الذاتية لدى طلبة الصف العاشر في سلطنة عمان.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
School Psychological Stress and the Relationship with Self-Efficacy for Tenth Grade Students in the Sultanate of Oman .
Country
عمان.
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2023-07-06
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The research aims to reach the relationship between school psychological stress and self-efficacy, among grade ten students in the Sultanate of Oman, during the academic year 2022/2023, using the descriptive, correlational survey method. The final research sample consisted of (649) male and female students from the tenth grade in the Sultanate of Oman, who were selected in a simple random way. The School Physiological Stress Measurement and the Self-Efficacy Measurements were applied to them. The results indicated to; tenth-grade students in the Sultanate of Oman suffer from school psychological pressure at a medium rate, on the other hand they are characterized by high self-efficacy. There is a positive relationship between school psychological stress and the self-efficacy of tenth-grade students in the Sultanate of Oman. Also, the result shows there are no statistically significant differences at a level of significance (α≤0.05) between the averages of the tenth-grade students in the Sultanate of Oman in both the school psychological stress scale and the self-efficacy scale, due to the student's gender. And there are statistically significant differences at a significance level (α≤0.05) between the averages of the tenth-grade students in the Sultanate of Oman in both the school psychological stress scale and the self-efficacy scale, attributed to the governorates. In light of the results of the study, a number of recommendations were presented, the most important is providing awareness programs for school students about the obstacles in the school environment, their causes, and methods of confrontation, to reduce the level of school psychological stress among them, the participation of students in making some school decisions, and the development of a love of preoccupation with work, interest in providing effective educational environments commensurate with recent developments in the world of technology
Arabic abstract
هدفت الرسالة إلى معرفة مستوى كل من الضغوط النفسية المدرسية، والفاعلية الذاتية لدى طلبة الصف العاشر في سلطنة عُمان خلال العام الدراسي 2022/2023م، وتحديد العلاقة بينهما، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي الارتباطي، حيث تكونت عينة الدراسة النهائية من (649) طالبًا وطالبةً من طلبة الصف العاشر بسلطنة عُمان، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة، وطبق عليهم مقياس الضغوط النفسية المدرسية (School Physiological Stress Measurement)، ومقياس الفاعلية الذاتية (Self-Efficacy Measurement)، وأشارت النتائج إلى: لا يعاني طلبة الصف العاشر في سلطنة عُمان من ضغوط نفسية مدرسية مرتفعة، وفي المقابل يتمتعون بفاعلية ذاتية مرتفعة، وتوجد علاقة إيجابية بين الضغوط النفسية المدرسية والفاعلية الذاتية لطلبة الصف العاشر بسلطنة عُمان، كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) بين متوسطات طلبة الصف العاشر في سلطنة عُمان في كل من مقياس الضغوط النفسية المدرسية ومقياس الفاعلية الذاتية، تعزى إلى جنس الطلبة، ووجدت فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) بين متوسطات طلبة الصف العاشر في سلطنة عُمان في كل من مقياس الضغوط النفسية المدرسية ومقياس الفاعلية الذاتية، تعزى إلى المحافظات. وفي ضوء نتائج الدراسة تم تقديم مجموعة من التوصيات أهمها: تقديم برامج توعوية لطلبة المدارس عن المعوقات الموجودة في البيئة المدرسية ومسبباتها وأساليب مواجهتها، لتخفيف مستوى الضغوط النفسية المدرسية لديهم، مشاركة الطلبة في صنع بعض القرارات المدرسية وتنمية حب الانشغال بالعمل، الاهتمام بتوفير بيئات تعليمية فعّالة تتناسب مع التطورات الحديثة الخاصة بعالم التكنولوجيا.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
الهدابية، أمل بنت محمد.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
Journal articles
7
0
البوسعيدية، عبير.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
Theses and Dissertations
5
1
الحديدي، خالد بن عبدالله بن راشد.
جامعة نزوى
2009
Journal articles
8
0
عتيق، زينب جابر.
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
2024-12-01