Document
الضغوط النفسية المرتبطة بكوفيد- 19 وعلاقتها بالاتجاه نحو التعلم عن بعد لدى طلبة البكالوريوس بجامعة السلطان قابوس.
Other titles
Psychological stresses associated with COVID-19 and its relationship with attitude towards distance learning among undergraduate students at Sultan Qaboos University
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to examine the possibility of predicting the attitude
towards distance learning among undergraduate students at Sultan Qaboos
University through the dimensions of psychological stress associated with Covid 19. The sample consisted of 436 of male and female students of academic year
2020/2021. The study used descriptive correlative approach to achieve its aims.
The scales used are the psychological stress scale related to COVID-19 translated
by Abadi et al., (2021), the Khalaf and Al Said learning stress scale (2020), and
the distance learning attitude scale by Awad and Hilles (2015). The results of the
multiple regression analysis indicated the possibility of predicting the attitude
towards distance learning among the sample members through the dimensions of
psychological stress, as they explained 37 % of the variance. Also, they indicated
the existence of a positive statistically significant correlation between the
dimensions of psychological stress and the attitude towards distance learning, and
the existence of a negative statistically significant correlation between learning
stress and the attitude towards distance learning. In addition, the results of the
study showed the presence of medium levels of psychological stress, and the
existence of a neutral attitude toward distance learning, and it also showed that
there was no differences in psychological stress and the attitude towards distance
learning due to the gender variable. The study has concluded with some
recommendations and suggestions for futher research.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى بحث إمكانية التنبؤ بالاتجاه نحو التعلم عن بعد لدى طلبة البكالوريوس بجامعة السلطان قابوس من خلال أبعاد الضغوط النفسية المرتبطة بكوفيد - ،19 وقد شملت عينة الدراسة 436 طالبًا وطالبة خلال العام الأكاديمي /2020 ،2021 تم اختيارهم بالطريقة المتيسرة، واعتمدت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي لتحقيق أهدافها، وتم استخدام مقياس الضغوط النفسية المرتبطة بكوفيد - ،19 والمترجم من قبل عبادي وآخرون ) 2021 .,al et Abbady)، ومقياس ضغوط التعلم لخلف وآل سعيد )2021(، ومقياس الاتجاه نحو التعلم عن بعد لعوض وحلس ) 2015(، وقد توصلت نتائج تحليل الانحدار المتعدد إلى إمكانية التنبؤ بالاتجاه نحو التعلم عن بعد لدى أفراد العينة من خلال أبعاد الضغوط النفسية، حيث فسرت ما نسبته %37 من التباين، وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود عالقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين أبعاد الضغوط النفسية والاتجاه نحو التعلم عن بعد، ووجود عالقة ارتباطية سالبة دالة إحصائيًا بين ضغوط التعلم والاتجاه نحو التعلم عن بعد، كذلك أظهرت نتائج الدراسة وجود مستويات متوسطة من الضغوط النفسية، ووجود اتجاه محايد نحو التعلم عن بعد، كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق في الضغوط النفسية والاتجاه نحو التعلم عن بعد تعزى لمتغير النوع الاجتماعي، وفي الختام أوصت الدراسة بعدد من التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations