Document

الذكاء الإنفعالي وعلاقته بالرفاهية النفسية لدى طلبة جامعة نزوى بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this survey is to identify the relationship between the emotional intelligence and psychological well-being among Nizwa University students and its relation with some demographic variables (social type and student major). The survey sample included 400 males and females students from Nizwa University in Aldakhiliyah Governorate, Oman. They were chosen randomly. The survey used the Schutte emotional intelligence measure by Makhyal (2007) and the psychological wellbeing measure by Kharnoub Fotoun (2016) By using correlation coefficient, T- test and multiple regression analysis the findings showed that there is positive relationships between students marks in psychological well-being (including its sub-dimensions ). Also, the findings of multiple regression analysis showed that the emotional intelligence contributed in difference (disparity) in psychological well-being (including its sub dimensions) The findings of the survey: 1. The level of the emotional intelligence and psychological well-being among Nizwa University's students is high. 2. The statistics showed no differences in the emotional intelligence between the students attributed to social type variable. 3. The statistics showed no differences in the emotional intelligence between the students attributed to students' major variable. 4. There are no statistically significant differences (attributed to social type variable) in the psychological wellbeing including its dimensions: self-acceptance, personal growth, autonomy and environmental mastery) among the university students. However there are differences in the two dimensions (positive interpersonal relationship and purpose in life) in female students. 5. There are no statistically significant differences (attributed to students' major variable) in the psychological wellbeing including its dimensions: positive interpersonal relationship, purpose in life, autonomy and environmental mastery). However, there are differences in the (self-acceptance) dimension among art stream students. In addition, other differences in the (personal growth) dimension among science stream students. 6. There is positive correlation between the level of emotional intelligence and psychological wellbeing among Nizwa University's students. 7. The emotional intelligence contributed in variance in the psychological well-being (including its dimensions)
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين الرفاهية النفسية والذكاء الانفعالي، وتحديد الفروق بين الجنسين في الرفاهية النفسية والذكاء الانفعالي لدى طلبة الجامعة، وتحديد الفروق في التخصص الدراسي في الرفاهية النفسية والذكاء الانفعالي من جهة أخرى لدى طلبة الجامعة.
تألفت عينة الدراسة من (400) طالبا وطالبة من طلبة جامعة نزوى بسلطنة عمان وتم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية، وقد استخدمت الدراسة بمقياس شط للذكاء الانفعالي، من إعداد مخائيل (2008)، ومقياس الرفاهية النفسية لرايف من إعداد خرنوب (2016). وباستخدام معامل الارتباط واختبار "ت"، أظهرت النتائج وجود علاقات ايجابية دالة إحصائية بين درجات الطلاب في الرفاهية النفسية (وأبعادها الفرعية) والذكاء الانفعالي.
وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية
- أن مستوى الذكاء الانفعالي والرفاهية النفسية لدى عينة الدراسة من طلبة جامعة نزوى جاء متوسطة.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير النوع الاجتماعي في الذكاء الانفعالي لدى طلبة جامعة نزوى.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير التخصص في الذكاء الانفعالي لدى طلبة جامعة نزوى.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير النوع الاجتماعي في الرفاهية النفسية (بأبعادها الفرعية) في الأبعاد الأربعة (تقبل الذات، الاستقلالية، الإجادة البيئية، النمو الشخصي) لدى طلبة جامعة نزوى، كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية في بعد العلاقات الإيجابية مع الآخرين، والهدف في الحياة) لصالح الاناث. : لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير التخصص في الرفاهية النفسية (بأبعادها الفرعية في الأبعاد الأربعة ( العلاقات الإيجابية مع الآخرين، الهدف في الحياة، الاستقلالية، الإجادة البيئية) لدى طلبة جامعة نزوى، كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية في بعد (تقبل الذات) لصالح طلبة التخصص الأدبي، (والنمو الشخصي والمقياس ككل) لصالح طلبة التخصصات العلمية
- توجد علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيا بين مستوى الذكاء الانفعالي والرفاهية النفسية (بأبعادها الفرعية) لدى طلبة جامعة نزوی
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
3
0
البوسعيدية, خديجة بنت سالم.
جامعة نزوى.
2021
Theses and Dissertations
4
1
الخروصي, هلال بن عبد الله بن هلال.
جامعة نزوى
2016
Theses and Dissertations
2
0
المقبالية, عائشة بنت علي بن محمد.
جامعة نزوى
2018
Theses and Dissertations
0
0
الزعابي, عبدالله بن سعيد بن درويش.
جامعة نزوى
2018