Document

الذكاء الانفعالي وعلاقته بسلوك التنمر لدى طلبة الصفوف (۵، ۷، ۹) في محافظة مسقط بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
The study first aimed discovering of emotional intelligence and bullying behavior of Grade (5,7,9) students. Also, it aimed at finding the relation among them, as well as identifying any of the emotional intelligence skills that can contribute to the prediction of school bullying. Finally, it aimed at identifying the difference among the emotional intelligence skills and bullying behavior according to the variables of the Gender and Grad. To achieve the aims of this study, the study employed Bullying scale and Bar on emotional Quotient Inventory (short version) on study sample of (342) male and female students, (169 males and 173 females) from 4 schools in two states in Muscat Governorate. The results of the study were :Firstly, the Interpersonal skill was common among the students of (5,7,9), also low level of bullying behavior among students. Secondly, The findings showed that there is a negative correlation between emotional intelligence and bullying behavior. Thirdly, ability to predict bullying through two skills (Stress Management and Positive Impression). Fourthly, there were statistically significant differences in emotional intelligence skills according to gender variable in Interpersonal and Positive Impression was in favor for female while Stress Management were in favor for male students. Also there were statistically significant differences in emotional intelligence skills according to grade level in Interpersonal skill for grade 7 and in Stress Management skill for grade 5, There were also statistically significant differences in Stress Management skill according to interaction between gender and grade for grade 5. Fifthly, there were statistically significant differences in Physical bullying behavior according to gender variable in favor for male students. There were statistically significant differences in Verbal bullying according to grade level for grade 9, and in Cyber bullying for grade 7&9. Also there were statistically significant differences for all forms of bullying behavior accept Psychological bullying according to interaction between gender and grade in favor for male student of grade seven in Physical, Verbal, Non verbal, Cyber bullying, while were in favor for female of grade nine in Physical, Verbal, Non verbal, Cyber bullying.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى الذكاء الانفعالي وسلوك التمر لدى طلبة الصفوف (۵، ۷، ۹)، والعلاقة بينهما، والتعرف على الفروق في مهارات الذكاء الانفعالي الخمسة وأشكال سلوك التمر تبعا لمتغيري التنوع والصف الدراسي. ولغرض تحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق مقياس التمر من إعداد الباحث، ومقياس بارون للذكاء الانفعالي (النسخة المختصرة على عينة بلغ حجمها (۳۹۲) طالبا وطالبة، منهم (۱۹۹) طالبة و (۱۷۳) طالبة من طلبة الصفوف الخامس، السابع، والتاسع موزعين على 6 مدارس في ثلاث ولايات بمحافظة مسقط. أوضحت الدراسة مجموعة من النتائج أبرزها شيوع امتلاك مهارة الكفاية الاجتماعية لدى طلبة الصفوف (۵، ۷، ۹). كما ينخفض مدى ممارسة الطلبة السلوك التمر بكافة أشكاله، أظهرت النتائج وجود علاقة عكسية بين الذكاء الانفعالي وسلوك التمر، وكذلك إمكانية التنبؤ بسلوك التمر من خلال مهارة إدارة الضغوط ومهارة الإنطباع الإيجابي. كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مهارات الذكاء الانفعالي بين الجنسين في مهارتي الكفاية الاجتماعية والانطباع الإيجابي لصالح الطالبات وفي مهارة إدارة الضغوط لصالح الطلاب. وأيضا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مهارات الذكاء الانفعالي تعزي للصف الدراسي في مهارة - الكفاية الاجتماعية لصالح الصف السابع وفي مهارة إدارة الضغوط لصالح الصف الخامس. بالإضافة إلى وجود فروق دالة إحصائيا في إدارة الضغوط تعزى للتفاعل بين النوع والصف الدراسي لصالح الطلاب والطالبات في الصف الخامس. أما بالنسبة لسلوك التمر فتوجد فروق دالة إحصائيا بين الجنسين في التمر الجسدي لصالح الطلاب، وأيضا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في سلوك التمر تعزي للصف الدراسي في التمر اللفظي لصالح طلاب الصف التاسع، والقمر الإلكتروني لصالح طلاب الصف السابع والتاسع. بالإضافة إلى وجود فروق دالة إحصائيا لكل شكل من أشكال التمر ما عدا التمر النفسي تعزي التقاط بين النوع والصف الدراسي لصالح الذكور من الصف السابع في أشكال التنمر الجسدي واللفظي وغير اللفظي والالكتروني ولصالح الطالبات من الصف التاسع في أشكال التمر الجسدي واللفظي وغير اللفظي والالكتروني.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
6
0
ويلسون، كلير.
جريدة عمان.
2023-12-21
Journal articles
1
0
الحداد, محمد.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2018-08
Theses and Dissertations
0
0
الهنائي, سيف بن سعيد بن عبدالله.
جامعة السلطان قابوس
2011
Theses and Dissertations
2
0
‫الحوسني،, سالم بن خلفان بن علي.‬
جامعة السلطان قابوس
2011