Document
الذكاء الناجح وعلاقته بالتفكير الإيجابي ودافعية الإنجاز لدى طلبة جامعة الشرقية في سلطنة عمان.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
Successful Intelligence and its Relation to Positive Thinking and Achievement Motivation with A'Sharqiyah University Students in Sultanate of Oman.
Country
عمان.
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2022-05-18
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aims to explore the correlation between successful intelligence
and its relation to positive thinking and achievement motivation with
A'Sharqiyah University students in Sultanate of Oman. The researcher
followed the correlational descriptive approach, using the Successful
Intelligence Scale, the Positive Thinking Scale, and the Achievement
Motivation Scale. The sample of the study consisted of (419) males and
females' students from different faculties, different years of studies and
different GPA. The candidates were randomly chosen. The results of the study
showed that successful intelligence, positive thinking and achievement
motivation are significantly high with the A'Sharqiyah University students.
The results also confirmed that there is a positive correlative relation between
the dimensions of successful intelligence (analytical. Creative and pragmatic)
and positive thinking and achievement motivation. The dimensions of
successful intelligence assisted in explaining (40%) of the variance in positive
thinking and (46%) in the variance in achievement motivation. On one hand,
there is no statistical significance of positive thinking and achievement
motivation based on the gender of the students. On the other hand, there is a
statistical significance correlation on successful intelligence based on the
students' major subjects (science or human studies) in favour to the science
subject (with a slight impact). Furthermore, there is no significant correlation
between positive thinking and achievement motivation based on the major.
There is a significant correlation between positive thinking and achievement
motivation based on the students GPA in favour of students with A, B grade
(with slight impact). On one hand, there is no significant correlation of
positive thinking and GPA. Based on the results of the study, the study
suggested several important recommendations as follows: Provide training
programmes and educational activities for human science students based on
successful intelligence skills to enhance the ability to analyse, create and use
practical application by connecting the theory with practice in addition to
suggesting using the advanced measurement and scale of the study by
researchers and interested educators due to its advanced psychometric
features.
Key words: Successful intelligence, Positive thinking, Achievement
motivation
Arabic abstract
تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف العلاقة بين الذكاء الناجح وعلاقته بالتفكير الإيجابي ودافعية الإنجاز لدى طلاب جامعة الشرقية في سلطنة عمان. اتبع الباحث النهج الوصفي الارتباطي، مستخدمًا مقياس الذكاء الناجح، ومقياس التفكير الإيجابي، ومقياس دافعية الإنجاز. تكونت عينة الدراسة من (419) طالبًا وطالبة من مختلف الكليات، ومراحل الدراسة المختلفة، وتقديرات الدرجات المتنوعة. تم اختيار المشاركين بشكل عشوائي. أظهرت نتائج الدراسة أن الذكاء الناجح، والتفكير الإيجابي، ودافعية الإنجاز مرتفعة بشكل كبير لدى طلاب جامعة الشرقية.
كما أكدت النتائج وجود علاقة ارتباطية إيجابية بين أبعاد الذكاء الناجح (التحليلي، الإبداعي، والعملي) والتفكير الإيجابي ودافعية الإنجاز. ساعدت أبعاد الذكاء الناجح في تفسير (40%) من التباين في التفكير الإيجابي و(46%) من التباين في دافعية الإنجاز. من ناحية أخرى، لا توجد دلالة إحصائية للتفكير الإيجابي ودافعية الإنجاز بناءً على جنس الطلاب. ولكن توجد دلالة إحصائية في الذكاء الناجح بناءً على تخصصات الطلاب (العلمية أو الإنسانية) لصالح التخصص العلمي (بتأثير طفيف). بالإضافة إلى ذلك، لا توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين التفكير الإيجابي ودافعية الإنجاز بناءً على التخصص.
توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين التفكير الإيجابي ودافعية الإنجاز بناءً على معدل الدرجات لصالح الطلاب الذين حصلوا على درجات A و B (بتأثير طفيف). من ناحية أخرى، لا توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين التفكير الإيجابي ومعدل الدرجات. بناءً على نتائج الدراسة، اقترحت الدراسة عدة توصيات هامة منها: توفير برامج تدريبية وأنشطة تعليمية لطلاب العلوم الإنسانية بناءً على مهارات الذكاء الناجح لتعزيز القدرة على التحليل والإبداع واستخدام التطبيقات العملية بربط النظرية بالتطبيق، بالإضافة إلى اقتراح استخدام المقاييس المتقدمة للدراسة من قبل الباحثين والمعلمين المهتمين نظرًا لخصائصها السيكومترية المتقدمة.
الكلمات المفتاحية: الذكاء الناجح، التفكير الإيجابي، دافعية الإنجاز.
كما أكدت النتائج وجود علاقة ارتباطية إيجابية بين أبعاد الذكاء الناجح (التحليلي، الإبداعي، والعملي) والتفكير الإيجابي ودافعية الإنجاز. ساعدت أبعاد الذكاء الناجح في تفسير (40%) من التباين في التفكير الإيجابي و(46%) من التباين في دافعية الإنجاز. من ناحية أخرى، لا توجد دلالة إحصائية للتفكير الإيجابي ودافعية الإنجاز بناءً على جنس الطلاب. ولكن توجد دلالة إحصائية في الذكاء الناجح بناءً على تخصصات الطلاب (العلمية أو الإنسانية) لصالح التخصص العلمي (بتأثير طفيف). بالإضافة إلى ذلك، لا توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين التفكير الإيجابي ودافعية الإنجاز بناءً على التخصص.
توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين التفكير الإيجابي ودافعية الإنجاز بناءً على معدل الدرجات لصالح الطلاب الذين حصلوا على درجات A و B (بتأثير طفيف). من ناحية أخرى، لا توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين التفكير الإيجابي ومعدل الدرجات. بناءً على نتائج الدراسة، اقترحت الدراسة عدة توصيات هامة منها: توفير برامج تدريبية وأنشطة تعليمية لطلاب العلوم الإنسانية بناءً على مهارات الذكاء الناجح لتعزيز القدرة على التحليل والإبداع واستخدام التطبيقات العملية بربط النظرية بالتطبيق، بالإضافة إلى اقتراح استخدام المقاييس المتقدمة للدراسة من قبل الباحثين والمعلمين المهتمين نظرًا لخصائصها السيكومترية المتقدمة.
الكلمات المفتاحية: الذكاء الناجح، التفكير الإيجابي، دافعية الإنجاز.
Category
Theses and Dissertations