Document
الذكاء الروحي وعلاقته بدافعية الإنجاز الأكاديمي لدى طلبة معهد العلوم الشرعية بسلطنة عمان.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2014
Language
Arabic
Subject
English abstract
The study sample consisted of (110) students from the Specialist Diploma and Bachelor of Islamic Studies at the Institute of Sharia Science (male 42, female 68), The researcher used measure of spiritual intelligence which is prepared by Algdani(2011), and the measure of motivation academic achievement, prepared by Almesharfi(2012), and processing data and draw conclusions using the program SPSS. The study result are: 1- There are no statistically significant differences between males and females on their scores in the Spiritual Intelligence and Academic Achievement Motivation. 2-There is a strong positive relationship between spiritual intelligence and academic achievement motivation 3-There is no statistically significant relationship between the scores of the sample of the study on a standard IQ Spiritual Intelligence and Academic Achievement Motivation to the variables (gender, age, specialization on employment, year of the study). 4- Ability to predict moderate with the simple scores on the measure of Academic Motivation through their scores on the measure of Spiritual Intelligence
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين الذكاء الروحي ودافعية الإنجاز الأكاديمي لدى طلاب وطالبات معهد العلوم الشرعية وعلاقتهما ببعض المتغيرات الديموجرافية الجنس، العمر التخصص، سنة الدراسة، الوظيفة). تألفت عينة الدراسة من (110) من طلبة تخصصي دبلوم وبكالوريوس الدراسات الإسلامية في معهد العلوم الشرعية (الذكور 42 ، والإناث 68 ، وقد استخدمت الباحثة مقياس الذكاء الروحي وهو من إعداد الغداني(2011)، ومقياس دافعية الإنجاز الأكاديمي وهو من إعداد المشرفي (2012)، وتمت معالجة البيانات واستخلاص النتائج. وتوصلت الدراسة إلى نتائج وهي:
1- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث على درجاتهم في مقياسي الذكاء الروحي ودافعية الإنجاز الأكاديمي.
2- توجد علاقة ارتباطية موجبة بين متغيري الذكاء الروحي ودافعية الإنجاز الأكاديمي.
3- لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين درجات أفراد عينة الدراسة على مقياسي الذكاء الروحي ودافعية الإنجاز الأكاديمي تعزي لمتغيرات الجنس، العمر، التخصص، سنة الدراسة، الوظيفة.
4- يمكن التنبؤ بدرجات أفراد العينة على مقياس دافعية الإنجاز الأكاديمي بناء على درجاتهم على مقياس الذكاء الروحي.
1- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث على درجاتهم في مقياسي الذكاء الروحي ودافعية الإنجاز الأكاديمي.
2- توجد علاقة ارتباطية موجبة بين متغيري الذكاء الروحي ودافعية الإنجاز الأكاديمي.
3- لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين درجات أفراد عينة الدراسة على مقياسي الذكاء الروحي ودافعية الإنجاز الأكاديمي تعزي لمتغيرات الجنس، العمر، التخصص، سنة الدراسة، الوظيفة.
4- يمكن التنبؤ بدرجات أفراد العينة على مقياس دافعية الإنجاز الأكاديمي بناء على درجاتهم على مقياس الذكاء الروحي.
Category
Theses and Dissertations