Document

الدور الوقائي للأخصائي النفسي المدرسي وعلاقته بتحقيق الأمن الفكري لدى الصفين العاشر والحادي عشر من وجهة نظرهم .

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to know the preventive role of the student psychologist and its relationship to the intellectual security among the tenth and eleventh graders from their perspective. The study sample consisted of 654 students of grades ten and eleven from four different governorates: Muscat, Dakhliya, South Batinah and North Batinah. The researcher investigated two variables from the students' perspective: the preventive role of the student psychologist (in two dimensions: psychological prevention and social prevention) and the intellectual security (in three dimensions: the boosters, barriers and threats of the intellectual security) from the perspective of the students themselves, The researcher has followed the descriptive correlational approaches: Pearson correlation- T-tests- analysis of variance ANOVA, One-Way ANOVA, Post Hoc Comparison Scheffe Test, Test-Retest Stability and Descriptive statistics using SPSS. The results of the study showed that the students viewed that there is an average preventive role of the student psychologist. The students also viewed the same about the level of the intellectual security. The results also showed that there are no significant differences (at 0.05) about the sample's perspective about the preventive role of the student psychologist regarding the variable of grades. In addition, results showed some significant differences regarding the variable of the governorate at the same level of 0.05 with preference to the governorates of Muscat, Interior and North Batinah. The results also showed that there are significant differences regarding the variable of the intellectual security due to the variation of the governorates: between South Batinah and Muscat and Dakhiliya (preference to Muscat and Dakhiliya), also between North Batinah and Dakhiliya (preference to Dakhiliya). The researchers found that there is a statistical correlation (at 0.05) between the preventive role of the student psychologist and the intellectual security since. The researcher recommends to activate students discussions and debates to ensure the intellectual security of post-basic graders. He also recommends more coordination between the schools and the sectors of Higher Education, Religious Affairs, Security Authorities and Social Development to provide special programmes boosting intellectual security among students.
Arabic abstract
هدفت الرسالة إلى معرفة الدور الوقائي للأخصائي النفسي المدرسي وعلاقته بتحقيق الأمن الفكري لدى طلبة الصفين العاشر والحادي عشر من وجهة نظر الطلبة أنفسهم، وقد تكونت عينة الدراسة من (154) طالبا وطالبة من طلبة الصفين العاشر والحادي عشر بمحافظات مسقط والداخلية وشمال وجنوب الباطنة.
واستخدم فيها الباحث مقياس الدور الوقائي للأخصائي النفسي المدرسي في بعدين (الوقاية النفسية - الوقاية الاجتماعية) من وجهة نظر الطلبة، ومقياس الأمن الفكري في ثلاثة أبعاد (معززات الأمن الفكري - معيقات الأمن الفكري - مهددات الأمن الفكري) من وجهة نظر الطلبة أنفسهم، وقد اتبع الباحث المنهج الوصفي الارتباطي، ومعالجات إحصائية منها: معامل ارتباط بيرسون pearson - اختبار ت - تحليل التباين الأحادي ANOVA - المقارنات البعدية بطريقة scheffe - الثبات بطريقة إعادة الاختبار - المتوسطات الحسابية عن طريق الحزمة الإحصائية - النسب المئوية SPSS.
أما نتائج الدراسة فقد أظهرت أن مستوى تطبيق الأخصائي النفسي في المدرسة للدور الوقائي للطلبة من وجهة نظرهم جاء متوسطة، وكذلك جاء مستوى الأمن الفكري لدى طلبة الصف العاشر والحادي عشر من وجهة نظر الطلبة أنفسهم متوسطة أيضا، وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة( 0.05) في تقديرات عينة الدراسة حول درجة ممارسة الأخصائي النفسي للدور الوقائي لدى الطلبة تعزي لمتغير الصف الدراسي، بينما ظهرت فروق تعزي لمتغير المحافظة التعليمية عند نفس مستوى الدلالة، حيث جاءت الفروق لصالح محافظات مسقط والداخلية وشمال الباطنة. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05) حول مستوى الأمن الفكري لدى الطلبة تعزي لمتغير الصف الدراسي لصالح طلبة الصف الحادي عشر، وأيضا وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند نفس مستوى الدلالة في محور مستوى الأمن الفكري تعزي لمتغير المحافظة التعليمية وذلك بين محافظة جنوب الباطنة وكل من مسقط والداخلية، وجاءت الفروق لصالح كل من مسقط والداخلية، وبين محافظتي شمال الباطنة والداخلية، وجاءت الفروق لصالح محافظة الداخلية. وتوصل الباحث إلى أنه توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05) بين الدور الوقائي للأخصائي النفسي ومستوى الأمن الفكري، ويوصي الباحث بأهمية تفعيل مبدأ الحوار والمناقشات الطلابية في المدرسة لأهميته في تحقيق الأمن الفكري لدى طلبة مرحلة ما بعد التعليم الأساسي، كما يوصي بزيادة مستوى التعاون بين المدرسة وقطاعات التعليم العالي، الأوقاف والشؤون الدينية، الجهات الأمنية، التنمية الاجتماعية في تقديم برامج تحقق وتعزز الأمن الفكري لدى الطلبة داخل المدرسة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
بافي، كزافييه.
جريدة عمان.
2024-01-25