Document
الحاجات الإرشادية لطلبة الملاحظة الأكاديمية بجامعة السلطان قابوس و أقرانهم من الطلبة العاديين في ضوء بعض المتغيرات الديمغرافية
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2007
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study was to identify the counseling needs of a group of probation students compared to their colleagues who are in normal status at Sultan Qaboos University. It also aimed at determining the ranking of these counseling needs according to importance and priority for each of the two groups. Besides that, the differences between the these two groups in these counseling needs were investigated with respect to the following variables: sex (male-female), place of residence, level of probation (first, second, and third). The researcher constructed a questionnaire consisting of (56) statements categorized into four areas: academic, psychological, social, and family. The sample consisted of (408) students, (204) of them were on probation, and (204) were students with normal status. The results of the study indicated that the need with highest mean for probation students was in regular daily study, whereas their lowest mean was in developing independence from the family. On the other hand, for the students with normal status, the results revealed that, the need with highest mean was in utilizing personal abilities and skills effectively, and the lowest was in coping with family pressure in selecting specialization. The study also showed that the order of the counseling needs for students under probation was as follows: psychological, academic, social, and family. On the other hand, the order for students with normal status was: academic, psychological, social, and family. The results revealed significant differences between the two groups in all four areas of counseling needs. But, no significant differences were found between males and females in the degree of need in all areas of counseling needs. Similarly, no significant differences were found between probation students living with family and those living with colleagues. The results also showed that there is no significant difference in counseling needs between students of different probation levels (first, second, and third). In the light of what the study has resulted in, recommendations and suggestions for further studies are presented.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة الحاجات الإرشادية لدى طلبة الملاحظة الأكاديمية وأقرانهم من الطلبة العاديين، والوقوف على ترتيب هذه الحاجات الإرشادية من حيث شدتها وأهميتها لكلا المجموعتين، والتعرف على الفروق المتعلقة بالحاجات الإرشادية بين طلبة الملاحظة الأكاديمية وأقرانهم من الطلبة العاديين وفقا النوعها، والكشف عن الفروق المتعلقة بالحاجات الإرشادية بين طلبة الملاحظة الأكاديمية في ضوء متغيرات الجنس (ذكر/أنثى)، ومكان إقامة الطالب، ومستوى الملاحظة الأكاديمية (أولى، ثانية، ثالثة). وقد قام الباحث بإعداد استبانة دراسة تكونت من (51) عبارة موزعة إلى أربعة مجالات هي: المجال الأكاديمي، المجال النفسي، المجال الاجتماعي، المجال الأسري، وطبقت بعد التحقق من صدق الاستبانة وثباتها على عينة تكونت من (۶۰۸) طالبا وطالبة مقسمين إلى (۲۰۶) من طلبة الملاحظة الأكاديمية؛ و(۲۰۶) من الطلبة العاديين من طلبة جامعة السلطان قابوس. وقد أشارت نتائج الدراسة إلى أن أكثر الحاجات شدة لطلبة الملاحظة الأكاديمية هي: الانتظام في المذاكرة اليومية، بينما أقلها شدة هي: تنمية الاستقلال عن الأسرة، في حين أن أكثر الحاجات شدة الطلبة العاديين هي استثمار القدرات والإمكانات بشكل فعال، في حين أن أقل الحاجات شدة هي التعامل مع ضغوط الأسرة في اختيار التخصص. كما بينت النتائج أن ترتيب مجالات الحاجات الإرشادية لطلبة الملاحظة الأكاديمية كالتالي: النفسي، الأكاديمي، الاجتماعي، الأسري، بينما ترتيبها بالنسبة للطلبة العاديين كالآتي: الأكاديمي، النفسي، الاجتماعي، الأسري .كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين في جميع المحاور الأربعة، حيث إن مستوى درجة الحاجات الإرشادية لطلبة الملاحظة الأكاديمية أقوي لديهم مقارنة بالطلبة العاديين. كما أشارت النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة الحاجات الإرشادية في جميع المجالات الإرشادية تعزي لمتغير الجنس، وبينت النتائج كذلك أنه لا توجد فروق بين طلبة الملاحظة الأكاديمية تعزي لمكان إقامة الطالب سواء كان مع الأسرة أو مع الزملاء. كما أوضحت النتائج عدم وجود فروق بين طلبة الملاحظة الأكاديمية في درجة الحاجات الإرشادية تبعا لمستوى الملاحظة الأكاديمية (أولی، ثانية، ثالثة)، وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج تم الخروج بعد من التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations