Document

الحاجات الإرشادية وعلاقتها بقلق المستقبل لدى طلبة الصف الحادي عشر بمحافظة مسقط في سلطنة عمان

Source
رسالة ماجستير
Other titles
Counseling needs and their relationship to future anxiety for eleventh grade students in Muscat Governorate in the Sultanate of Oman
Country
عمان.
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2023-03-12
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to determine the relationship between counseling needs and future anxiety among grade eleventh students in Muscat governate in the Sultanate of Oman. According to the demographic (sex and specialization). The sample of consisted of (2334) students from grade eleventh during the academic year 2022/2023. The researcher used the descriptive associative approach. Where the researcher used the following tools, the measure of counseling needs prepared by AL-Roushdi (2013) distributed on five axes, where are psychiatric needs, familial needs, career needs, social needs, and educational needs and measure of future anxiety prepared by AL-Taraad (2016). The results of the study showed that the average counseling needs among students was 3.97 which is relatively high. The order of these needs in order of priority was as follows: first, was the career needs, second was the educational needs, third was familial needs, and fourth was psychiatric needs and finally the social needs. The overall average of future anxiety was 1.95, which is relatively low. The results of this study concluded that there was no significant differences counseling needs due to sex variable. However, there was a significant difference between counseling need and the specialty in term of psychiatric needs, social needs, and familial needs in literary students. Moreover, there was statistically significant differences in future anxiety for sex, the differences were in favor of the female sample. In addition, there was statistically significant differences in specialty variable that were in favor of the scientific students. Finally, the predication of counseling needs addiction was possible future anxiety Keywords: Counseling needs, future anxiety, and eleventh grade students.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين الحاجات الإرشادية وقلق المستقبل لدى طلبة
الصف الحادي عشر بمحافظة مسقط في سلطنة عُمان في ضوء المتغيرات (الجنس – التخصص)،
وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي، وبلغت عينة الدراسة (2334) طالبًا وطالبة، حيث
قامت الباحثة باستخدام مقياس الحاجات الإرشادية للرويشدي (2013) موزعة على خمس محاور
وهي الحاجات النفسية الاجتماعية الدراسية المهنية الأسرية)، ومقياس قلق المستقبل للطراد
(2016). توصلت الدراسة إلى النتائج التالية بلغ المتوسط العام للحاجات الإرشادية لدى الطلبة
(3.97)، بمستوى مرتفع، وجاء ترتيب الحاجات الإرشادية كالتالي: في المرتبة الأولى الحاجات
المهنية، ثم الحاجات الدراسية، تليها الحاجات الأسرية، وفي المرتبة الرابعة الحاجات النفسية، فيما جاء
في المرتبة الأخيرة الحاجات الاجتماعية، وأن المتوسط العام لقلق المستقبل (1.95) جاء بمستوى
منخفض، كما أشارت النتائج بأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الحاجات الإرشادية تعزى
لمتغير (الجنس) كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير التخصص) في الأبعاد التالية
(الحاجات النفسية والحاجات الاجتماعية، والحاجات الأسرية، وجاءت الفروق لصالح طلبة
التخصص رياضيات أساسي (الأدبي)، وكذلك أشارت النتائج بأنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية
لقلق المستقبل تعزى لمتغير (الجنس)، وجاءت الفروق لصالح عينة ،الإناث، كما توجد فروق ذات دلالة
إحصائية تعزى لمتغير التخصص)، حيث جاءت الفروق لصالح التخصص رياضيات متقدم
(العلمي)، كما أشارت النتائج بأنه يمكن التنبؤ بالحاجات الإرشادية للطلبة من خلال قلق المستقبل.
الكلمات المفتاحية الحاجات الإرشادية، قلق المستقبل طلبة الصف الحادي عشر.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
7
0
البوسعيدية، عبير.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
Journal articles
8
0
عتيق، زينب جابر.
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
2024-12-01
Theses and Dissertations
7
0
الفارسية، فضيلة بنت علي بن صالح.
جامعة نزوى
2013