Document
الكفاءة الاجتماعية لدى التلاميذ العمانيين المحالين وغير المحالين لبرنامج صعوبات التعلم من وجهة نظر المعلمين.
Identifier
الجابرية, إيمان بنت سليمان بن عبد الله (2021). الكفاءة الاجتماعية لدى التلاميذ العمانيين المحالين وغير المحالين لبرنامج صعوبات التعلم من وجهة نظر المعلمين (رسالة ماجستير، جامعة السلطان قابوس، مسقط، عمان).
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to reveal the social competence level of students enrolled and unenrolled in learning disabilities program (LDP) in the South Eastern Governorate, Sultanate of Oman. The study sample consisted of (840) male and female students, 426 of them enrolled on LDP, and 414 enrolled on the regular class. To achieve the objectives of the study, teachers of the LDP and general education responded to the social competence scale (Al-Hebrew, 2017). The results indicated that students of learning disabilities enrolled on the regular class enjoy a high level of social competence, meanwhile the students enrolled on the LDP enjoy a moderat level of social competence. Also, there were statistically significant differences in the social competence level for the female students enrolled on LDP, meanwhile these differences were for the male students enrolled on the regular class of school adaptation domain. The results also indicated that there were statistically significant differences in the level of social competence among the students enrolled and unenrolled in L.D.P according to school cycle. These differences attributed to the students of the second and continuing cycle. Also, the results indicated that there were statistically significant differences in the level of social competence among enrolled and unenrolled on LDP according to the type of learning difficulty. These differences attributed to the students with reading and mathematics learning disabilities .The study recommended suggesting activities aiming at raising the social competence level among pupils of learning difficulties for both enrolled and unenrolled on the learning difficulties program.The study recommended introducing activities aimed at improving the level of social competence among students with learning disabilities who were enrolled and unenrolled in LDP.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدارسة إلى الكشف عن مستوى الكفاءة الاجتماعية لدى التلاميذ المُلتحقين وغير المٌلتحقين ببرنامج صعوبات التعلم بمحافظة جنوب الشرقية في سلطنة عُمان. وتألفت عينة الدراسة من 840 من تلاميذ صعوبات التعلم منهم 426 ملتحقين ببرنامج صعوبات التعلم و 414 ملتحقين بالصف العادي. ولتحقيق أهداف الدراسة استجاب معلمي برنامج صعوبات التعلم والتعليم العام على مقياس الكفاءة الاجتماعية (العبرية، 2017). أشارت النتائج بأنّ التلاميذ ذوي صعوبات التعلم الملتحقين بالصف العادي يتمتعون بمستوى عالٍ من الكفاءة الاجتماعية بينما يتمتع التلاميذ الملتحقين ببرنامج صعوبات التعلم بمستوى متوسط من الكفاءة الاجتماعية. كما أشارت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الكفاءة الاجتماعية لصالح التلميذات الإناث الملتحقات ببرنامج صعوبات التعلم بينما كانت هذه الفروق لصالح التلاميذ الذكور الملتحقين بالصف العادي في محور التكيف المدرسي. وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الكفاءة الاجتماعية لدى التلاميذ الملتحقين وغير الملتحقين ببرنامج صعوبات التعلم وفق متغير الحلقة الدراسية لصالح تلاميذ الحلقة الثانية والمستمرة. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الكفاءة الاجتماعية لدى التلاميذ الملتحقين وغير الملتحقين ببرنامج صعوبات التعلم وفق متغير نوع الصعوبة التعلمية لصالح لتلاميذ ذوي صعوبات الرياضيات والتلاميذ ذوي صعوبات الرياضيات والقراءة معاً. أوصت الدراسة بطرح أنشطة تهدف إلى رفع مستوى الكفاءة الاجتماعية لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم الملتحقين وغير الملتحقين ببرنامج صعوبات التعلم
Category
Theses and Dissertations