Document

درجة امتلاك الطلبة لكفاءات التعلم الاجتماعي والعاطفي ُ بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بسلطنة عمان.

Other titles
Students' Possession of Social and Emotional Learning Competencies in the Second Cycle Schools of Basic Education in the Sultanate of Oman
Publisher
Gulf Education and Social Policy Review (GESPR)
Gregorian
2023-01
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the degree of students' social and emotional learning competencies in the schools of the second episode of basic education in Oman after the COVID-19 pandemic, and the researchers used the descriptive curriculum. The questionnaire of the OECD study was used for social and emotional skills in learning (Kankaraš and Suarez-Alvarez, 2019) which consisted of 5 competencies and 30 indicators: accomplishing tasks; emotional organization; dealing with others; cooperation; and openness. The results of the study showed that the overall degree of students' ownership of social and emotional learning competencies was largely, with an average account (3.70), 74%, and a degree of ownership of each competency to a large extent, and in proportions percentage, ranged from 60.3% to 82%. There are statistically significant differences in the degree to which students have social and emotional learning competencies in the schools of the second episode of basic education in Oman in the total degree attributable to the sex variable, in favor of females (female students), while there are no statistically significant differences in the degree to which students have the competencies of social and emotional learning in the overall degree depending on the age variable. The study recommended that social and emotional learning skills be integrated into the curriculum, and that the Ministry of Education adopt courses, workshops, and lectures on emotional social learning programs aimed at educating all educational, community and media institutions.
Member of
Arabic abstract
هدفت الدراسة التعرف على درجة امتلاك الطلبة لكفاءات التعلم الاجتماعي و العاطفي في مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بسلطنة عمان بعد جائحة كورونا، و استخدم الباحثون المنهج الوصفي، تم استخدام استبانة دراسة منظمة التعاون الاقتصادي و التنمية للمهارات الاجتماعية و العاطفية في التعلم (Kankaraš and Suarez-Alvarez, 2019) و تكونت من (5) كفاءات، و (30) مؤشرا هي : (إنجاز المهام -التنظيم العاطفي -التعامل مع الآخرين -التعاون الانفتاح).

و تكونت عينة الدراسة من (936) طالبا و طالبة بالصف التاسع بمدارس الحلقة الثانية بمحافظات شمال و جنوب الباطنة و شمال الشرقية، و قد أظهرت نتائج الدراسة أن الدرجة الكلية لامتلاك الطلبة لكفاءات التعلم الاجتماعي و العاطفي كانت بدرجة كبيرة، و بمتوسط حسابي (4)، و بنسبة مئوية (80%)، كما كانت درجة امتلاك كل كفاءة من الكفاءات (5) بدرجة كبيرة، و بنسب مئوية تراوحت من (73% إلى %82)، توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة امتلاك الطلبة لكفاءات التعلم الاجتماعي و العاطفي بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بسلطنة عمان في الدرجة الكلية تعزى إلى متغير الجنس، لصالح الإناث (الطالبات)، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة امتلاك الطلبة لكفاءات التعلم الاجتماعي و العاطفي في الدرجة الكلية تبعا لمتغير العمر.
و أوصت الدراسة بدمج مهارات التعلم الاجتماعي و العاطفي في المناهج الدراسية، و أن تتبنى وزارة التربية والتعليم عقد الدورات و ورش العمل و المحاضرات عن برامج التعلم الاجتماعي العاطفي و الهادفة إلى توعية كافة المؤسسات التعليمية و المجتمعية و الإعلامية.
Category
Journal articles

Author's Work

Journal articles
1
0
المطري, علي بن سعيد.
المجلة العربية للمعلوماتية وأمن المعلومات.
2020-10
Journal articles
2
0
المطري, علي بن سعيد.
المجلة العربية للآداب والدراسات الإنسانية.
2021

Same Subject

Journal articles
7
0
البوسعيدية، عبير.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
Theses and Dissertations
2
1
الجابرية, إيمان بنت سليمان بن عبد الله.
جامعة السلطان قابوس.
2021