Document
الكفايات اللازمة للعاملين في أقسام التخطيط التربوي في المديريات العامة للتربية والتعليم في سلطنة عمان .
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2012
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the level of the need of the workers in the Education Planning section of the Directorates of Education to develop their sufficiency's. The study tried to realize its aim answering the
following questions:
What is the required sufficiencies for the workers in the Education Planning sections of the Directorates General of Education in
Sultanate of Oman? Is there differences of significance statistical at the level of significance (a=0.05) among the arithmetic average of the level of the need of the workers in the Education Planning section of the Directorate of Education in Sultanate of Oman to develop their required sufficiencies which attribute to variables of Sex, Academic qualification, Job Function, work experience in the field of Planning.
To realize the aim of the study and answering its questions the
researcher developed a questionnaire formed of five sections and 51 items include: Planning, Budgeting, making Schooling formations, implementing the plan, the evolution and the evaluations.
After verifying the questionnaire's consistency it has been distributed among the study samples which included 73 head o sections and members of Education planning of the planning sections of the Directorate General of Education in Sultanate of Oman.
The researcher used the descriptive statistics in analyzing the results of
the study. He got the mathematical averages and the standard deviations
for each item. He uses the T-Test for two independent test and analyzing the differences.
The important conclusions:
The level of the workers in the Education Planning sections of the -
Directorate General of Education in Sultanate of Oman to develop
their required sufficiencies was large, the mathematical average of
the individual of the sample for the Item of Performance was 3.88.
No difference of statistical significance at the level of significance -
(a=0.05) ascribed to the variable of Sex.
No difference of statistical significance at the level of significance -
(a=0.05) ascribed to the variable of Academic Qualification.
No difference of statistical significance at the level of significance -
(a=0.05) ascribed to the variable of Job Function.
No difference of statistical significance at the level of significance (a=0.05) -
ascribed to the variable of Working Experience in the field of Planning.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على درجة احتياج العاملين في أقسام التخطيط التربوي في المديريات العامة للتربية والتعليم لتطوير كفاياتهم ، وحاولت الدراسة تحقيق هدفها بالإجابة على السؤالين التاليين :
ما الكفايات اللازمة للعاملين في أقسام التخطيط التربوي في المديريات العامة للتربية والتعليم في سلطنة عمان من وجهة نظرهم ؟
هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (a=0.05) بين المتوسطات الحسابية لدرجة احتياج العاملين في أقسام التخطيط التربوي في المديريات العامة التربية والتعليم في سلطنة عمان لتطوير كفاياتهم اللازمة تعزى لمتغيرات الجنس المؤهل العلمي المسمى الوظيفي، الخبرة العملية في مجال التخطيط .
ولتحيق هدف الدراسة والإجابة عن أسئلتها طور الباحث استبانة تكونت من (٥١) فقرة شملت خمسة مجالات هي : إعداد الخطة، إعداد الموازنة، إعداد التشكيلات المدرسية تنفيذ الخطة المتابعة والتقويم . (a=0.05) . وبعد التأكد من مست الاستبانة وثباتها تم توزيعها على عينة الدراسة المؤلفة من (۷۳) رئيس قسم وعضو تخطيط تربوي في أقسام التخطيط في المديريات العامة للتربية والتعليم في سلطنة عمان. استخدم الباحث الإحصاء الوصفي في تحليل نتائج الدراسة، فقد استخرج المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لكل فقرة ولكل مجال ، كما استخدم الاختبار التائي لمجموعتين مستقلتين (Independent-Test) وتحليل التباين وكانت أبرز نتائج الدراسة ما يأتي :
- أن درجة احتياج العاملين في أقسام التخطيط التربوي في المديريات العامة للتربية والتعليم بسلطنة عمان لتطوير كفاياتهم اللازمة كانت كبيرة ، إذ بلغ المتوسط الحسابي لتقديرات أفراد العينة لفقرات الأداة (۳.۸۸).
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=0.05) تعزى لمتغير الجنس.
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=0.05) تعزى لمتغير المؤهل. العلمي
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=0.05) تعزى لمتغير المسمى
الوظيفي
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=0.05) تعزى لمتغير الخبرة العملية في مجال التخطيط
ما الكفايات اللازمة للعاملين في أقسام التخطيط التربوي في المديريات العامة للتربية والتعليم في سلطنة عمان من وجهة نظرهم ؟
هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (a=0.05) بين المتوسطات الحسابية لدرجة احتياج العاملين في أقسام التخطيط التربوي في المديريات العامة التربية والتعليم في سلطنة عمان لتطوير كفاياتهم اللازمة تعزى لمتغيرات الجنس المؤهل العلمي المسمى الوظيفي، الخبرة العملية في مجال التخطيط .
ولتحيق هدف الدراسة والإجابة عن أسئلتها طور الباحث استبانة تكونت من (٥١) فقرة شملت خمسة مجالات هي : إعداد الخطة، إعداد الموازنة، إعداد التشكيلات المدرسية تنفيذ الخطة المتابعة والتقويم . (a=0.05) . وبعد التأكد من مست الاستبانة وثباتها تم توزيعها على عينة الدراسة المؤلفة من (۷۳) رئيس قسم وعضو تخطيط تربوي في أقسام التخطيط في المديريات العامة للتربية والتعليم في سلطنة عمان. استخدم الباحث الإحصاء الوصفي في تحليل نتائج الدراسة، فقد استخرج المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لكل فقرة ولكل مجال ، كما استخدم الاختبار التائي لمجموعتين مستقلتين (Independent-Test) وتحليل التباين وكانت أبرز نتائج الدراسة ما يأتي :
- أن درجة احتياج العاملين في أقسام التخطيط التربوي في المديريات العامة للتربية والتعليم بسلطنة عمان لتطوير كفاياتهم اللازمة كانت كبيرة ، إذ بلغ المتوسط الحسابي لتقديرات أفراد العينة لفقرات الأداة (۳.۸۸).
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=0.05) تعزى لمتغير الجنس.
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=0.05) تعزى لمتغير المؤهل. العلمي
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=0.05) تعزى لمتغير المسمى
الوظيفي
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=0.05) تعزى لمتغير الخبرة العملية في مجال التخطيط
Category
Theses and Dissertations