Document
درجة ممارسة مديري المدارس الحكومية لمهارات التخطيط التربوي وعلاقته بجودة الأداء الوظيفي للمعلمين في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان.
Other titles
The extent to which Government School Principals Practise Educational planning Skills and its Relationship with the Quality of Teachers' Job Performance in Al Dakhiliyah Governorate in Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2023
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed to identify the extent to which government school principals practised educational planning skills and its relationship with the quality of teachers' job performance in Ad Dakhiliyah Governorate in Sultanate of Oman. To achieve the objectives of the study, the descriptive correlative method was followed, and a questionnaire was used to collect data. The validity and reliability of the data collection tool was checked. The questionnaire was given to a sample of 404 male and female teachers of grades 5 to 9 in primary schools in Ad Dakhiliyah Governorate in Sultanate of Oman.
The main finding of the study was that the extent to which government school principals practised educational planning skills in Ad Dakhiliyah Governorate in Sultanate of Oman was moderate. Also, the study revealed statistically significant differences in the sample's estimates of the extent to which government school principals practised educational planning skills in Ad Dakhiliyah Governorate in Sultanate of Oman which were attributed to the gender variable in favour of the female teachers. There were also statistically significant differences in all topics of educational planning attributed to the variable of the years of experience in favour of the plus 16-years-of-experience group. In addition, there were no statistically significant differences in the sample's estimates of the extent to which government school principals practised educational planning skills in Ad Dakhiliyah Governorate in Sultanate of Oman which were attributed to the variable of academic qualifications.
Additionally, the findings of the study indicated that the quality of the job performance of the government school teachers in Ad Dakhiliyah Governorate in Sultanate of Oman was average. Besides, there were no statistically significant differences in the sample's estimates of the quality of the job performance of the government school teachers in Ad Dakhiliyah Governorate in Sultanate of Oman attributed to the variables of gender, educational qualifications and years of experience.
Moreover, the study revealed a positive correlation between the extent to which government school principals practised educational planning skills and the quality of the teachers' job performance in Ad Dakhiliyah Governorate in Sultanate of Oman.
In the light of the findings, a number of recommendations were made, most important of which were holding training workshops for teachers on the diversity of teaching methods, setting a transparent and objective law for the system of promotions and incentives which can lead to job stability, linking the system of promotions and incentives to research, courses and innovative programs in the fields of school work, preparing reports to unify the demand of the specialties required by the various sectors of the job market and preparing reports in which school principals predict educational needs in the light of future plans.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة ممارسة مديري المدارس الحكومية لمهارات التخطيط التربوي وعلاقته بجودة الأداء الوظيفي للمعلمين في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحثون المنهج الوصفي الارتباطي، كما استخدمت الاستبانة في جمع البيانات والمعلومات، وتم التأكد من صدقها وثباتها، وطبقت على عينة مكونة من (404) معلما ومعلمة في مدارس التعليم الأساسي للصفوف (5-9) في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة هي: أن درجة ممارسة مديري المدارس الحكومية لمهارات التخطيط التربوي في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان جاءت بدرجة متوسطة، كما كشفت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيا في تقديرات أفراد عينة الدراسة لدرجة ممارسة مديري المدارس الحكومية مهارات التخطيط التربوي في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان، تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث، وجود فروق دالة إحصائيا، في جميع محاور التخطيط التربوي يعزى لمتغير سنوات الخبرة ولصالح فئة 16 سنة فأكثر. كما كشفت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا في تقديرات أفراد عينة الدراسة لدرجة ممارسة مديري المدارس الحكومية مهارات التخطيط التربوي في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان، تعزى لمتغير المؤهل العلمي.
وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن مستوى جودة الأداء الوظيفي لدى معلمي المدارس الحكومية في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان جاء بمستوى متوسط، وأنه لا توجد فروق دالة إحصائيا في تقديرات أفراد عينة الدراسة لمستوى جودة الأداء الوظيفي للمعلمين في المدارس الحكومية بمحافظة الداخلية بسلطنة عُمان تعزى لمتغيرات الدراسة (الجنس، المؤهل العلمي، سنوات الخبرة).
كذلك كشفت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائيا بين درجة ممارسة مديري المدارس الحكومية لمهارات التخطيط التربوي وجودة الأداء الوظيفي للمعلمين في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان.
وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج فقد تم تقديم مجموعة من التوصيات من أهمها: القيام بعقد ورش تدريبية للمعلمين تتعلق باستخدام طرق التدريس الحديثة وتنوعها، وكذلك بوضع قانون يتعلق بنظام الترقيات والحوافز بحيث يضمن الشفافية والعدالة ويؤدي إلى الاستقرار الوظيفي، والقيام بربط نظام الحوافز والترقيات بإعداد البحوث والدراسات العلمية والدورات والبرامج الابتكارية في مجالات العمل المدرسي، وإعداد تقارير لتوحيد الطلب للتخصصات التي تتطلبها مختلف قطاعات سوق العمل تبين التوقعات المستقبلية من الاحتياجات التربوية من القوى العاملة لتوجيه الطلبة، وكذلك إعداد تقارير يتنبأ فيها المدير بالحاجات التربوية في ضوء الخطط المستقبلية.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة هي: أن درجة ممارسة مديري المدارس الحكومية لمهارات التخطيط التربوي في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان جاءت بدرجة متوسطة، كما كشفت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيا في تقديرات أفراد عينة الدراسة لدرجة ممارسة مديري المدارس الحكومية مهارات التخطيط التربوي في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان، تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث، وجود فروق دالة إحصائيا، في جميع محاور التخطيط التربوي يعزى لمتغير سنوات الخبرة ولصالح فئة 16 سنة فأكثر. كما كشفت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا في تقديرات أفراد عينة الدراسة لدرجة ممارسة مديري المدارس الحكومية مهارات التخطيط التربوي في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان، تعزى لمتغير المؤهل العلمي.
وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن مستوى جودة الأداء الوظيفي لدى معلمي المدارس الحكومية في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان جاء بمستوى متوسط، وأنه لا توجد فروق دالة إحصائيا في تقديرات أفراد عينة الدراسة لمستوى جودة الأداء الوظيفي للمعلمين في المدارس الحكومية بمحافظة الداخلية بسلطنة عُمان تعزى لمتغيرات الدراسة (الجنس، المؤهل العلمي، سنوات الخبرة).
كذلك كشفت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائيا بين درجة ممارسة مديري المدارس الحكومية لمهارات التخطيط التربوي وجودة الأداء الوظيفي للمعلمين في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان.
وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج فقد تم تقديم مجموعة من التوصيات من أهمها: القيام بعقد ورش تدريبية للمعلمين تتعلق باستخدام طرق التدريس الحديثة وتنوعها، وكذلك بوضع قانون يتعلق بنظام الترقيات والحوافز بحيث يضمن الشفافية والعدالة ويؤدي إلى الاستقرار الوظيفي، والقيام بربط نظام الحوافز والترقيات بإعداد البحوث والدراسات العلمية والدورات والبرامج الابتكارية في مجالات العمل المدرسي، وإعداد تقارير لتوحيد الطلب للتخصصات التي تتطلبها مختلف قطاعات سوق العمل تبين التوقعات المستقبلية من الاحتياجات التربوية من القوى العاملة لتوجيه الطلبة، وكذلك إعداد تقارير يتنبأ فيها المدير بالحاجات التربوية في ضوء الخطط المستقبلية.
Category
Theses and Dissertations