Document
العلاقة بين الشعور بالأمن النفسي والتعبير الانفعالي لدى عينة من الطالبات من (8-12) في محافظة جنوب الباطنة بسلطنة عمان.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The relationship between the sense of psychological security and emotional expression in a sample of female students from grades (8-12) in Al Batinah province south in the Sultanate of Oman
Country
عمان
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
اللغة العربية
Subject
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The current study aimed to discover the relationship between psychological security and emotional expression in sample of female students from (8-12) in the southern province of Batinah of the Sultanate of Oman The researcher used the descriptive method, and used tow tools for study; one of them were the psychological security measure which prepared by Zeinab Shuqair (2005), and the other was the emotional expression scale developed by Gros and John (1987). The sample consisted of (500) students (67.13%) of the population. They were selected randomly from the states of Al-Rustaq, Barka, Wadi Al-Ma'awal, Musna', and Nukhl.
The results showed that the level of psychological security and the level of emotional expression skills among sample were mid, also results showed that there were no statistically significant differences in the level of psychological security among students in grades 8-12 due to the variable of the age group, and there were no statistically significant differences in the emotional expression levels among the students, while there is a significant correlation between the level of psychological security and emotional expression; the degree of emotional expression is affected by the degree of psychological security and social relations with others.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى اكتشاف العلاقة بين الأمن النفسي والتعبير الانفعالي لدى عينة الطالبات
من 8-12) في محافظة جنوب الباطنة بسلطنة عُمان، واستخدم المنهج الوصفي الارتباطي، واعتمد كأدوات للدراسة مقياس الأمن النفسي الذي أعدته (زينب ،شقير (2005)، ومقياس التعبير الانفعالي
الذي أعده جروس وجون (John 1998 & Gross)، وتكونت عينة الدراسة من (500) طالبة، بنسبة
(67.13) من مجتمع الدراسة الأصلي، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية من ولايات الرستاق بركاء،
وادي المعاول المصنعة نخل).
خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج؛ حيث كان مستوى كل من الأمن النفسي والقدرة
على التعبير الانفعالي لدى عينة الدراسة متوسطاً، كما أنه لم توجد فروق دالة إحصائيا في مستوى
الأمن النفسي لدى طالبات الصفوف الدراسية (128) تُعزى لمتغير الفئة العمرية، ولم تكن هناك
فروق دالة إحصائيًا في مستويات التعبير الانفعالي لدى الطالبات تُعزى لمتغير الصف الدراسي.
بينما وجدت علاقة ارتباطية دالة إحصائيًا بين مستوى الأمن النفسي والتعبير الانفعالي؛ فدرجة
التعبير الانفعالي نتأثر بمقدار الشعور بالأمن النفسي والعلاقات الاجتماعية مع الآخرين.
من 8-12) في محافظة جنوب الباطنة بسلطنة عُمان، واستخدم المنهج الوصفي الارتباطي، واعتمد كأدوات للدراسة مقياس الأمن النفسي الذي أعدته (زينب ،شقير (2005)، ومقياس التعبير الانفعالي
الذي أعده جروس وجون (John 1998 & Gross)، وتكونت عينة الدراسة من (500) طالبة، بنسبة
(67.13) من مجتمع الدراسة الأصلي، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية من ولايات الرستاق بركاء،
وادي المعاول المصنعة نخل).
خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج؛ حيث كان مستوى كل من الأمن النفسي والقدرة
على التعبير الانفعالي لدى عينة الدراسة متوسطاً، كما أنه لم توجد فروق دالة إحصائيا في مستوى
الأمن النفسي لدى طالبات الصفوف الدراسية (128) تُعزى لمتغير الفئة العمرية، ولم تكن هناك
فروق دالة إحصائيًا في مستويات التعبير الانفعالي لدى الطالبات تُعزى لمتغير الصف الدراسي.
بينما وجدت علاقة ارتباطية دالة إحصائيًا بين مستوى الأمن النفسي والتعبير الانفعالي؛ فدرجة
التعبير الانفعالي نتأثر بمقدار الشعور بالأمن النفسي والعلاقات الاجتماعية مع الآخرين.
Category
Theses and Dissertations