Document

العلاقة بين التعلم المنظم ذاتيا وتوجهات أهداف الإنجاز في مادة العلوم لدى طلبة الصف الحادي عشر بمنطقة شمال الباطنة.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
The aim of the study was to investigate the relationship between the Achievement Goal Orientation and Self-Regulated Learning Strategies and to investigate the differences on this relationship between gender and academic achievement. The study was conducted on a sample of 496 students from 11th grade in Al- Batinah North region. To achieve the study goals, Achievement Goal Orientation questionnaire (AGO) and Motivating Strategies for Learning questionnaire ( MSLQ) were used. the study findings were as follow: there are significant differences at 0,03 among all dual comparisons of motivating strategies except the comparison between the learning and performance self-efficacy and extrinsic goal orientation. Also there are significant differences at 0,01 between all dual comparisons of cognitive and metacognitive strategies, while there were no significant differences among all the strategies for resource management. All means showed that the most used strategies among self-regulated learning Strategies by students was the motivation strategy, which is presented by task value, intrinsic goal orientation, and then cognitive and metacognitive strategies. There are significant differences at 0,008 among all dual comparisons for achievement goals except those related to performance/avoidance a mastery/avoidance to which the comparisons were not significant. . The most related achievement goals to the self regulated learning were the mastery/approach followed by performance/approach. There were significant relationships at 0,05 among all self-regulated learning strategies and achievement goals except the relationship between performance / avoidance goals and all self-regulated learning strategies. There were significant differences at 0,05 in the relationship among all self-regulated learning strategies and achievement goals according to gender. These relationships were stronger with females than males. There were significant differences in the relationship among self-regulated learning strategies and achievement goals according to achievement. The relationships between each of mastery/approach goals, mastery/avoidance goals and performance/avoidance goals with self-regulated learning strategies were stronger with low achieving students.
Arabic abstract
هدفت الدراسة لتعرف العلاقة بين توجهات أهداف الإنجاز والتعلم المنظم ذاتيا ومدى اختلافها باختلاف النوع، والتحصيل الدراسي، وطبقت الدراسة على عينة قوامها 496 طالبا وطالبة من طلبة الصف الحادي عشر بمنطقة الباطنة شمال، وتم استخدام مقياسين هما: أهداف الإنجاز، والاستراتيجيات المحفزة للتعلم، وبعد تحليل البيانات إحصائيا تم التوصل إلى النتائج الآتية: وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى ۰٫۰۳ بين جميع المقارنات الثنائية لاستراتيجيات الدافعية ما عدا المقارنات المتعلقة بإستراتيجية الكفاية الذاتية للتعلم، والأداء مع إستراتيجية التوجه الداخلي للهدف، كما وجدت فروق دالة إحصائيا عند مستوی ۰۱,. بين جميع المقارنات الثنائية لاستراتيجيات التعلم المعرفية، وما وراء المعرفية، بينما كانت المقارنات الثنائية بين جميع استراتيجيات إدارة الموارد غير دالة إحصائيا، كما دلت المتوسطات الحسابية أن أكثر الأستراتيجيات استخداما لدى الطلبة على مستوى استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا هي: استراتيجيات الدافعية المتمثلة في قيمة المهمة والتوجه الخارجي للهدف ثم استراتيجيات التعلم المعرفية وما وراء المعرفية. كما وجدت فروق دالة إحصائيا عند مستوى ۰٫۰۰۸ بين جميع المقارنات الثنائية لأهداف الإنجاز ما عدا المقارنات المتعلقة بأهداف الأداء الإحجام مع أهداف الإتقان الإحجام فقد كانت المقارنات غير دالة إحصائيا، كما تبين أن أكثر أهداف الإنجاز ارتباطا بالاستراتيجيات الكلية للتعلم المنظم ذاتيا هي: أهداف الإتقان الإقدام ثم أهداف الأداء الإقدام. وأكدت الدراسة على وجود علاقة موجبة ودالة عند مستوى 05. بين جميع أهداف الإنجاز واستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا باستثناء العلاقة بين أهداف الأداء الإحجام واستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا فقد كانت غير دالة إحصائيا، وكذلك وجدت فروق دالة إحصائيا عند مستوى ۰ , ۰۰ في العلاقة بين الاستراتيجيات الكلية للتعلم المنظم ذاتيا وأهداف الإنجاز باختلاف التوع، وكانت هذه العلاقة أقوى لدى الإناث منها لدى الذكور. وقد أكدت الدراسة وجود فروق دالة إحصائيا في العلاقة بين الاستراتيجيات الكلية التعلم المنظم ذاتيا، وأهداف الإنجاز بالنسبة للتحصيل الدراسي، وكانت العلاقة بين كل من أهداف الإتقان الإقدام، وأهداف الإتقان الإحجام، وأهداف الأداء الإحجام وبين استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا أقوى لدى مجموعة الطلبة منخفضي التحصيل الدراسي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
0
الفارسي، راشد بن سالم.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2023-12-01
Journal articles
3
0
التوبي، معمر بن علي.
جريدة عمان.
2024-09-19
Journal articles
3
0
درويش، بهاء.
جريدة عمان.
2023-08-31
Journal articles
3
0
درويش، بهاء.
جريدة عمان.
2023-01-26