Document
العلاقة بين توجهات الأهداف واستراتيجيات التنظيم الإنفعالي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي بمحافظة شمال الشرقية بسلطنة عمان.
Other titles
The Relationship between the goal orientations and emotional regulation strategies among tenth graders in North Eastern Governorate, the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed to identify the most used emotional regulation
strategies and goal-orientations among students of the tenth grade in North
Al-Sharqia governorate in the Sultanate of Oman. It also aimed to examine
gender differences in these strategies and goal orientations. In addition, the
current study investigated the prediction of goal orientation in the use of
emotional self-regulation strategies. The study sample was randomly
selected from grade ten including 345 students (173 males - 172 females) in
governmental schools. The study utalized the descriptive method. And two
measures were applied: the emotional regulation strategies scale and goal
orientations scale.
The study found that the most used strategy among the respondents
was the positive refocusing strategy and the least used was the
catastrophizing strategy. The most common goal orientation was for
mastery-approach and the least common was for mastery-avoidance. There
are statistically significant differences between emotional regulation
strategies and goal orientations due to gender. And to the possibility of
predicting the direction of the goal performance - approach by acceptance
strategy, the orientation of mastery - approach by the strategy of positive
refocusing, the orientation of performance - approach by suppression
strategy and goal orientation performance - avoidance by the social sharing
strategy. The current study recommends the Enabling students to reflect on
feelings, strategies and goals, which helps them to review effective and
inactive strategies.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية للتعرف على أكثر استراتيجيات التنظيم الانفعالي وتوجهات الأهداف شيوعا لدى طلبة الصف العاشر الأساسي بمحافظة شمال الشرقية بسلطنة عمان، وكذلك معرفة الفروق بين استراتيجيات التنظيم الانفعالي وتوجهات الأهداف التي تعزى لمتغيّر الجنس، ودراسة إمكانية تنبؤ توجهات الأهداف باستراتيجيات التنظيم الانفعالي. وتكونت عينة الدراسة من 345 طالبا وطالبة، بواقع 172 طالبة و173 طالبا من طلبة الصف العاشر الأساسي بالمدارس الحكومية، الذين تم اختيارهم بالطريقة العشوائية، ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، وتم تطبيق مقياسين هما مقياس استراتيجيات التنظيم الانفعالي، ومقياس توجهات الأهداف.
وتوصلت الدراسة إلى أن الاستراتيجية الأكثر استخداما لدى أفراد العينة هي استراتيجية التركيز الإيجابي، وأقلها استخداما هي استراتيجية الكارثية، وأكثر توجهات الأهداف شيوعا كان لتوجه إتقان ? إقدام، وأقلها شيوعا توجه إتقان ? إحجام، كما توصلت الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيا بين استراتيجيات التنظيم الانفعالي وتوجهات الأهداف تعزى لمتغير الجنس، وإلى إمكانية تنبؤ كلا من توجه الهدف إتقان - إقدام باستراتيجية إعادة التركيز الإيجابي، وتوجه أداء ? إقدام باستراتيجية الكبت، وتوجه الهدف أداء ? إحجام باستراتيجية المشاركة الاجتماعية، وتوصي الدراسة الحالية إلى تمكين الطلبة من إعادة التأمل في المشاعر والاستراتيجيات والأهداف، الأمر الذي يساعدهم في مراجعة الاستراتيجيات الفاعلة وغير الفاعلة
وتوصلت الدراسة إلى أن الاستراتيجية الأكثر استخداما لدى أفراد العينة هي استراتيجية التركيز الإيجابي، وأقلها استخداما هي استراتيجية الكارثية، وأكثر توجهات الأهداف شيوعا كان لتوجه إتقان ? إقدام، وأقلها شيوعا توجه إتقان ? إحجام، كما توصلت الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيا بين استراتيجيات التنظيم الانفعالي وتوجهات الأهداف تعزى لمتغير الجنس، وإلى إمكانية تنبؤ كلا من توجه الهدف إتقان - إقدام باستراتيجية إعادة التركيز الإيجابي، وتوجه أداء ? إقدام باستراتيجية الكبت، وتوجه الهدف أداء ? إحجام باستراتيجية المشاركة الاجتماعية، وتوصي الدراسة الحالية إلى تمكين الطلبة من إعادة التأمل في المشاعر والاستراتيجيات والأهداف، الأمر الذي يساعدهم في مراجعة الاستراتيجيات الفاعلة وغير الفاعلة
Category
Theses and Dissertations