Document

العلاقة بين توجهات الأهداف واستراتيجيات التنظيم الإنفعالي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي بمحافظة شمال الشرقية بسلطنة عمان.

Other titles
The Relationship between the goal orientations and emotional regulation strategies among tenth graders in North Eastern Governorate, the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed to identify the most used emotional regulation strategies and goal-orientations among students of the tenth grade in North Al-Sharqia governorate in the Sultanate of Oman. It also aimed to examine gender differences in these strategies and goal orientations. In addition, the current study investigated the prediction of goal orientation in the use of emotional self-regulation strategies. The study sample was randomly selected from grade ten including 345 students (173 males - 172 females) in governmental schools. The study utalized the descriptive method. And two measures were applied: the emotional regulation strategies scale and goal orientations scale. The study found that the most used strategy among the respondents was the positive refocusing strategy and the least used was the catastrophizing strategy. The most common goal orientation was for mastery-approach and the least common was for mastery-avoidance. There are statistically significant differences between emotional regulation strategies and goal orientations due to gender. And to the possibility of predicting the direction of the goal performance - approach by acceptance strategy, the orientation of mastery - approach by the strategy of positive refocusing, the orientation of performance - approach by suppression strategy and goal orientation performance - avoidance by the social sharing strategy. The current study recommends the Enabling students to reflect on feelings, strategies and goals, which helps them to review effective and inactive strategies.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية للتعرف على أكثر استراتيجيات التنظيم الانفعالي وتوجهات الأهداف شيوعا لدى طلبة الصف العاشر الأساسي بمحافظة شمال الشرقية بسلطنة عمان، وكذلك معرفة الفروق بين استراتيجيات التنظيم الانفعالي وتوجهات الأهداف التي تعزى لمتغيّر الجنس، ودراسة إمكانية تنبؤ توجهات الأهداف باستراتيجيات التنظيم الانفعالي. وتكونت عينة الدراسة من 345 طالبا وطالبة، بواقع 172 طالبة و173 طالبا من طلبة الصف العاشر الأساسي بالمدارس الحكومية، الذين تم اختيارهم بالطريقة العشوائية، ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، وتم تطبيق مقياسين هما مقياس استراتيجيات التنظيم الانفعالي، ومقياس توجهات الأهداف.
وتوصلت الدراسة إلى أن الاستراتيجية الأكثر استخداما لدى أفراد العينة هي استراتيجية التركيز الإيجابي، وأقلها استخداما هي استراتيجية الكارثية، وأكثر توجهات الأهداف شيوعا كان لتوجه إتقان ? إقدام، وأقلها شيوعا توجه إتقان ? إحجام، كما توصلت الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيا بين استراتيجيات التنظيم الانفعالي وتوجهات الأهداف تعزى لمتغير الجنس، وإلى إمكانية تنبؤ كلا من توجه الهدف إتقان - إقدام باستراتيجية إعادة التركيز الإيجابي، وتوجه أداء ? إقدام باستراتيجية الكبت، وتوجه الهدف أداء ? إحجام باستراتيجية المشاركة الاجتماعية، وتوصي الدراسة الحالية إلى تمكين الطلبة من إعادة التأمل في المشاعر والاستراتيجيات والأهداف، الأمر الذي يساعدهم في مراجعة الاستراتيجيات الفاعلة وغير الفاعلة
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
7
0
البوسعيدية، عبير.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
Journal articles
8
0
عتيق، زينب جابر.
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
2024-12-01
Theses and Dissertations
8
0
الحميدي، خالد بن صالح بن سالم.
جامعة نزوى
2011