Document

المهارات الاجتماعية وعلاقتها بالسلوك المشكل للطلبة ذوي صعوبات التعلم من وجهة نظر معلماتهم في الحلقة الأولى والثانية في محافظة شمال الشرقية.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
The current study aims at uncovering the relation between social skills and the problematic behavior of students with learning-difficulties from the perspective of their teachers in Cycle One and Two schools in the Governorate of Northern Al Sharqiyah. There were (134) Samples of learning difficulties teachers who were included in this study. Two scales were used for this study: The first one is the scale of estimating social skills of students with learning-difficulties which was set by Haroon, (2005), and the second one is Perks scale of behavior assessment designed by Perks, (1987) and was translated by Dr. Yousef Al Qarbooni and Jalal Mohammed Jarar. After being applied over a tentative samples in the Omani environment the results showed high of sincerity and stability. After applying the tools of the study over the sample, the following results were found: - There is a reverse relation and a statistical function between social skills and the level of the problematic behavior of the sample of students with learning difficulties from the point of view of their learning-difficulties teachers. - The level of social skills of students with learning difficulties had varied between an average of (3.43) and (3.15), second the Interaction with others came with an average level of (3.41). Finally, Following School Rules and Regulations showed a low level of average of the (3.15), as for the total of the scale, the level of the skill was low, which scored the average of (3.33). - From the point of view of their teachers, students with learning difficulties in cycle one and two schools suffer from problematic behavior in all aspects of the scale except for the low in the sense of Identity, where there were no problematic behavior with this aspect. - From the point of view of their teachers, there are no differences at statistical indication at the functional level (a<0.05) between cycle one and two school students with learning-difficulties in the levels of social skills in all aspects, as well as the total of the scale. - From the point of view of their teachers, there are no differences at statistical indication at the functional level (a<0.05) between cycle one and two school students with learning-difficulties in the levels of problematic behavior in all aspects, as well as the total of the scale. - There is a statistical function for the contribution of the samples' grades in the social skills scale, in predicting the grades of the problematic behavior scale.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين المهارات الاجتماعية والسلوك المشكل الطلبة ذوي صعوبات التعلم من وجهة نظر معلماتهم في الحلقة الأولى والثانية في محافظة شمال الشرقية. وقد بلغت عينة الدراسة (134) معلمة من معلمات صعوبات التعلم في الحلقة الأولى والحلقة الثانية من محافظة شمال الشرقية. وقد تم استخدام مقياس تقدير المهارات الاجتماعية للطلبة ذوي صعوبات التعلم الذي أعده هارون (2005)، ومقياس بيركس لتقدير السلوك الذي أعده بیرکس (Perks،1987)، والذي قام بترجمته يوسف القريوتي وجلال محمد جرار، وقامت الباحثة بتطبيق المقياسين على عينة تجريبية في البيئة العمانية وحصولهما على دلالات ص دق وثبات عالية. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج منها: - يوجد ارتباط عكسي ودال إحصائي بين مستوى المهارات الاجتماعية ومستوى السلوك المشكل لدى عينة الدراسة من طلبة صعوبات التعلم من وجهة نظر معلمات صعوبات التعلم.
- إن مستوى المهارات الاجتماعية للطلبة ذوي صعوبات التعلم قد تراوحت بين المتوسط الحسابي (3٬43) و (3٬10) وتبين أن محور (إظهار عادات عمل مناسبة) جاء في المرتبة الأولى بمستوى متوسط، وبمتوسط حسابي بلغ (3٬43) وفي المرتبة الثانية جاء محور التفاعل مع الآخرين) بمستوى متوسط، ومتوسط حسابي بلغ (3،41)، وفي المرتبة الثالثة جاء محور (اتباع لوائح المدرسة وقوانينها) بمستوى منخفض، ومتوسط حسابي بلغ (3٫15) وبالنسبة للمجموع الكلي للمقياس كان مستوى المهارة متوسطا حيث بلغ المتوسط الحسابي (3٫33).
- إن طلبة صعوبات التعلم في الحلقتين الأولى والثانية يعانون من وجود السلوك المشكل لديهم بأشكاله المتعددة من وجهة نظر معلماتهم في جميع محاور المقياس ماعدا محور (ض عف الشعور بالهوية فلم تكن هنالك مشكلة سلوكية لهذا المحور.
- لا توجد فروق دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a<0.05) بين طلبة صعوبات التعلم في الحلقة الأولى والثانية في مستوى المهارات الاجتماعية من وجهة نظر معلمات ص عوبات التعلم في جميع محاور المقياس وكذلك في المجموع الكلي.
- لا توجد فروق دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a<0.05) بين طلبة صعوبات التعلم في الحلقة الأولى والثانية في مستوى السلوك المشكل من وجهة نظر معلمات صعوبات التعلم في جميع محاور المقياس وكذلك في المجموع الكلي.
- توجد دلالة إحصائية الإسهام درجات أفراد العينة على مقياس المهارات الاجتماعية في التنبؤ بدرجات مقياس السلوك المشكل.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Journal articles
3
0
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015