Document

‫صعوبات توظيف التكنولوجيا في تدريس مادة الدراسات الإجتماعية في مرحلة التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان من وجهة نظر معلمي المادةة.

Identifier
المنورية, خالصة بنت سالم بن سعود (2015). ‫صعوبات توظيف التكنولوجيا في تدريس مادة الدراسات الإجتماعية في مرحلة التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان من وجهة نظر معلمي المادةة، (رسالة ماجستير، جامعة السلطان قابوس)
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
The objective of the study was to investigate the difficulties faced by Omani postbasic stage social studies teachers in social studies teaching from their perceptions and identify the effect of gender, educational experience and technology employment training courses in social studies teaching at Sultanate of Oman in teachers' perceptions. To achieve the objectives of the study, a descriptive design was used based on the use of (40) items questionnaire distributing on (3) domains: Technology and internet availability for social studies teachers, skill level in using technological programs from teachers' perceptions and difficulties faced in technology employment in teaching social studies at Oman as this domain included (2) subdomains: internal and external difficulties relating to technology employment. After both validity and reliability were obtained for the questionnaire, it was administrated to a sample totaling (309) Omani male and female social studies ..teachers from Muscat, Southern Batina and Al Dhakheleya Goverments. Results of the study showed that difficulties relating to technology employment in social studies teaching from teachers' perceptions were moderate (M=3.53). There were no statistically significant differences at the significance level (a=0.05) due to gender and number of technological training courses in all study domains. There were statistically significant differences at the significance level (a=0.05) due to teaching experience, in favor of (6-10 years) of teaching experience. It was recommended that there is a need to study teachers' technological training needs to contribute in the development of the educational field. There is also a need for organizing special technological training courses for social studies teachers in various technological programs, particularly modern ones. There is also a need for more future reliance on technology in teachers' preparation programs and that they must contain clearer objectives. Finally, software developers are to be encouraged to issue Arabic versions.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة للكشف عن درجة صعوبات توظيف التكنولوجيا في تدريس الدراسات الاجتماعية بسلطنة عمان من وجهة نظر معلمي المادة، والكشف عن أثر متغيرات النوع والخبرة التدريسية وعدد الدورات التدريبية في توظيف التكنولوجيا في تدريس الدراسات الاجتماعية بسلطنة عمان، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي حيث قامت بإعداد استبانة مكونة من (40) عبارة موزعة على (3) مجالات، هي: نسبة توافر التكنولوجيا والانترنت لمعلمي الدراسات الاجتماعية، ودرجة المهارة في استخدام البرامج التكنولوجية من وجهة نظر المعلمين، وصعوبات توظيف التكنولوجيا في تدريس الدراسات الاجتماعية بسلطنة عمان من وجهة نظر معلمي المادة، الذي انقسم إلى محورين: محور الصعوبات الداخلية المرتبطة بتوظيف التكنولوجيا، ومحور الصعوبات الخارجية المرتبطة بتوظيف التكنولوجيا. وبعد التأكد من صدق الأداة وثباتها تم تطبيقها على عينة الدراسة المكونة من (309) معلم ومعلمة من معلمي مادة الدراسات الاجتماعية بسلطنة عمان في المحافظات الآتية: مسقط، وجنوب الباطنة، والداخلية.
وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة صعوبات توظيف التكنولوجيا في التدريس جاءت بمتوسط حسابي (3٫53)، أي بدرجة متوسطة، كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة
(a=0٫05) تعزي لمتغير النوع الاجتماعي وعدد الدورات التدريبية في مجال التكنولوجيا في جميع المحاور. في . حين كشفت النتائج بأنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=0٫05) تعزي لمتغير الخبرة التدريسية لصالح من يمتلكون خبرة عملية (6-10) سنوات.
وقد أوصت الباحثة إلى الاهتمام بدراسة الاحتياجات التدريبية للمعلمين في مجال التكنولوجيا، من خلال إشراك المعلمين في تحديد احتياجاتهم التدريبية للخروج بنتائج تساهم في تطوير الحقل التربوي، وعقد دورات تدريبية تخصصية لمعلمي الدراسات الاجتماعية في مجال البرامج التكنولوجية لاسيما الحديثة، لتقليل مستوى صعوبة توظيفها في العملية التدريسية، إيماج التكنولوجيا في برامج إعداد المعلمين بقدر أكبر عما هو معمول به في الوقت الحاضر، تضمين خطط التدريب أهداف واضحة حول تنفيذ برامج تدريبية في مجال توظيف التكنولوجيا في العملية التدريسية، تشجيع شركات البرمجة لإصدار برامج الكترونية باللغة العربية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject