Document
المرونة التفسيرية وعلاقتها بالعجز المتعلم ودافعية الانجاز الأكاديمي لدى عينه من طلبة الصف العاشر بمحافظة مسقط في سلطنةعمان.
Publisher
الجامعة الإسلامية العالمية بماليزيا.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
The Present study aimed to reveal the relationship of explanatory flexibility with learned helplessness and academic achievement motivation, and possibility of predict the learned helplessness through explanatory flexibility, and the researcher used the descriptive relational approach.the sample of study consisted of (407) students Including (216) males and (191) females, were selected by cluster method from Muscat governorate schools, and the researcher has built a scale of explanatory style and scale of learned helplessness, and used a scale of academic achievement motivation prepared by (almasharfi, 2012). the data was statistically processed using (spss) program, and the study declared that The study sample showed explanatory rigidity, where the explanatory flexibility average was (0.7239).and There are statistically significant differences in the level of explanatory flexibility among students due to the gender variable (male – female) in favor of females. The study revealed that 3.9%) of the study sample showed a high and very high level of learned helplessness, and (18.4%) a medium learned helplessness and There are no statistically significant differences in the level of learned helplessness among students due to the gender variable (male- female).and revealed that there is a positive medium correlation relationship with a correlation coefficient of (0.367) and a significance level at (0.00) between the degree of explanatory flexibility and learned helplessness and there is a weak inverse (negative) correlation with a correlation coefficient of (0.127) and a significance level of (0.011) between explanatory flexibility and academic achievement motivation and detected that Learned helplessness can be predicted through explanatory flexibility and with a significance level of (0.000).
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن علاقة المرونة التفسيرية بالعجز المتعلم، ودافعية الإنجاز الأكاديمي، ومدى إمكانية التنبؤ بالعجز المتعلم من خلال المرونة التفسيرية، استخدم الباحث المنهج الوصفي الارتباطي، وسعت هذه الدراسة للإجابة عن ما مستوى المرونة التفسيرية؟ وما مستوى العجز المتعلم؟ وهل توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بينهما لدى طلبة الصف العاشر بمحافظة مسقط؟ وتكونت عينة الدراسة من (407) طلابٍ وطالباتٍ، منهم (216) طالبًا و(191) طالبةً، تم اختيارهم بالطريقة العنقودية العشوائية، وقام الباحث ببناء مقياس الأسلوب التفسيري ومقياس العجز المتعلم، كما استخدم الباحث مقياس دافعية الإنجاز الأكاديمي من إعداد (المشرفي، 2012م)، وبعد معالجة البيانات إحصائيًّا ببرنامج (spss) أظهرت نتائج الدراسة أن عينة الدراسة أظهرت تصلبًا تفسيريًّا، حيث بلغ متوسط المرونة التفسيرية (0.7239)، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى المرونة التفسيرية بين الطلبة تُعزى لمتغير النوع الاجتماعي (الذكور الإناث) لصالح الإناث، كما أظهرت (3.9%) من عينة الدراسة عجزًا مرتفعًا، ومرتفعًا جدًّا، و (18.4%) عجزًا متوسطًا. كما أظهرت نتائج الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى العجز المتعلم بين الطلبة تُعزى لمتغير النوع الاجتماعي (ذكرــ أنثى). كما كشفت الدراسة عن وجدود علاقة ارتباطية متوسطة موجبة بمعامل ارتباط (0.367) وبمستوى دلالة عند (0.00) بين درجة المرونة التفسيرية والعجز المتعلم، وعلاقة ارتباطية سالبة ضعيفة بمعامل ارتباط (0.127) وبمستوى دلالة (0.011) بين المرونة التفسيرية ودافعية الإنجاز الأكاديمي، كما كشفت الدراسة عن إمكانية التنبؤ بالعجز المتعلم من خلال المرونة التفسيرية، وبمستوى دلالة (0.000).
Category
Theses and Dissertations