Document
المعوقات التي تواجه مديري المدارس في تطبيق القوانين واللوائح بمدارس التعليم الأساسي في محافظة الظاهرة بسلطنة عُمان.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The current study aims at identifying the obstacles which might be faced by the principals or headmasters of basic education schools in the implementation of laws and regulations specifically in Al-Dhahirah Governorate in the Sultanate of Oman.
The researcher uses the descriptive approach and a questionnaire to collect the data of the study. The study involves (60) headmasters of the selected schools as a sample of Al - Dhahirah Governorate.
This study reveals many important results. In general there is a significant finding that shows a large agreement among the participant of the study in terms of facing difficulties and challenges in regards to the main factors studied in Al-Dhahirah Governorate. However, looking at each axis, the degree of difficulties vary. For example, the main obstacles which were related to senior management, school staff and principals, parents and the community were very high. On another hand, the level of difficulties of Human resources and students were medium.
Furthermore the results of the research illustrates that there are no significant differences at the level of significance of the degree of obstacles which were faced by the school principals in the Sultanate of Oman depending on the scientific qualifications variables and years of experience, but gender variable The results revealed that there were no differences except for the main obstacles related to students and the obstacles related to parents and the community and were in favor of males.
Moreover, the researcher recommended a number of recommendations that can be summarized as follow:
Implementation of training courses and workshops for the school principals and their assistants and a number of senior teachers in order to make them aware of the laws and regulations issued by the ministry. They should receive training on how to implement these laws in their schools. Additionally, the study recommends that school principals should be involved in making decision and contribute along with other people setting laws and regulations and that they are given some authorities and autonomy to enables them to make decision and implement these laws, without referring directly to the higher departments. Finally, the study concludes that intensive training programs are offered for the teachers, especially new ones in order to increase their legal awareness through clarifying and explaining the educational and regulations laws, issuing Education law which allow the educational institutions make their own independent laws and regulations, which are separate from the Civil Service law.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على المعوقات التي تواجه مديري مدارس التعليم الأساسي في تطبيق القوانين واللوائح بمحافظة الظاهرة في سلطنة عُمان، وتم استخدام المنهج الوصفي، كما تم استخدام الاستبانة في جمع البيانات والمعلومات، وتم تطبيقها على عينة مكونة من 60 مديرا من مديري مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الظاهرة في سلطنة عُمان.
وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها: أن درجة وجود المعوقات التي تواجه مديري المدارس بمحافظة الظاهرة في سلطنة عُمان بالنسبة لمحاور الدراسة ككل كانت كبيرة، أما بالنسبة لكل محور على حدا فكانت كما يلي: محور المعوقات المتعلقة بالإدارة العليا كانت كبيرة جدا، ومحاور المعوقات المتعلقة بكل من العاملين في المدرسة، وأولياء الأمور والمجتمع المحلي، ومدير المدرسة كانت بدرجة كبيرة، أما بالنسبة لمحوري المعوقات المتعلقة بالموارد المادية والمعوقات المتعلقة بالطلبة كانت بدرجة متوسطة، كما أبرزت النتائج بأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة في درجة المعوقات التي تواجه مديري المدارس بحافظة الظاهرة في سلطنة عُمان تبعًا لمتغيرات المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، أما مُتغير النوع الاجتماعي فكشفت النتائج عدم وجود الفروق ما عدا محوري المعوقات المتعلقة بالطلبة والمعوقات المتعلقة بأولياء الأمور والمجتمع المحلي وكانت لصالح الذكور.
وأوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها: تنفيذ دورات وورش تدريبية تستهدف مديري المدارس ومساعديهم وعددا من المعلمين الأوائل؛ لتوعيتهم بالقوانين والتعليمات التي تصدرها الوزارة، وتدريبهم على إجراءات تنفيذ هذه القوانين في مدارسهم، إشراك عدد من مديري المدارس في اللجان المسؤولة عن إصدار القوانين والتعليمات المدرسية باعتبارهم يمثلون الجهة المسؤولة عن تنفيذها، منح بعض الصلاحيات لمديري المدارس، والتي تمكّنهم من اتخاذ القرارات، بدون الرجوع إلى الإدارات العليا، وتكثيف البرامج التدريبية للمعلمين، وخاصة الجدد منهم؛ لزيادة الوعي القانوني لديهم، من خلال توضيح وشرح القوانين واللوائح التعليمية، وإصدار قانون التعليم؛ ليصبح للمؤسسات التعليمية قانون خاص بها، ومنفصل عن قانون الخدمة المدنية.
وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها: أن درجة وجود المعوقات التي تواجه مديري المدارس بمحافظة الظاهرة في سلطنة عُمان بالنسبة لمحاور الدراسة ككل كانت كبيرة، أما بالنسبة لكل محور على حدا فكانت كما يلي: محور المعوقات المتعلقة بالإدارة العليا كانت كبيرة جدا، ومحاور المعوقات المتعلقة بكل من العاملين في المدرسة، وأولياء الأمور والمجتمع المحلي، ومدير المدرسة كانت بدرجة كبيرة، أما بالنسبة لمحوري المعوقات المتعلقة بالموارد المادية والمعوقات المتعلقة بالطلبة كانت بدرجة متوسطة، كما أبرزت النتائج بأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة في درجة المعوقات التي تواجه مديري المدارس بحافظة الظاهرة في سلطنة عُمان تبعًا لمتغيرات المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، أما مُتغير النوع الاجتماعي فكشفت النتائج عدم وجود الفروق ما عدا محوري المعوقات المتعلقة بالطلبة والمعوقات المتعلقة بأولياء الأمور والمجتمع المحلي وكانت لصالح الذكور.
وأوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها: تنفيذ دورات وورش تدريبية تستهدف مديري المدارس ومساعديهم وعددا من المعلمين الأوائل؛ لتوعيتهم بالقوانين والتعليمات التي تصدرها الوزارة، وتدريبهم على إجراءات تنفيذ هذه القوانين في مدارسهم، إشراك عدد من مديري المدارس في اللجان المسؤولة عن إصدار القوانين والتعليمات المدرسية باعتبارهم يمثلون الجهة المسؤولة عن تنفيذها، منح بعض الصلاحيات لمديري المدارس، والتي تمكّنهم من اتخاذ القرارات، بدون الرجوع إلى الإدارات العليا، وتكثيف البرامج التدريبية للمعلمين، وخاصة الجدد منهم؛ لزيادة الوعي القانوني لديهم، من خلال توضيح وشرح القوانين واللوائح التعليمية، وإصدار قانون التعليم؛ ليصبح للمؤسسات التعليمية قانون خاص بها، ومنفصل عن قانون الخدمة المدنية.
Category
Theses and Dissertations