Document
دور مديري المدارس في بناء مجتمعات التعلم المهنية بمرحلة التعليم الأساسي في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at revealing the role of school headmasters in creating professional learning communities in basic education schools in Al Batinah North Governorate in the Sultanate of Oman. The study followed the descriptive method. The questionnaire was used to collect data applied to a sample of (444) teachers from basic education schools.
The study found that the role of school headmasters in creating professional learning communities in the basic education schools in
Al Batinah North Governorate in the Sultanate of Oman was high in all the axes: (school strategic planning - formation of school work teams - continuous professional development - The study also revealed that there were statistically significant differences at in the response of the sample members due to the variable: gender in favor of females and the variable of scientific qualification in favor of diploma qualification. The study also revealed no differences With no relation Of statistics at in the study sample response due to the variables: years of experience job title.
The study recommended several recommendations, the most important of which are: to develop the leadership and educational capacities of school principals to be able to lead and build professional learning communities in their schools, to support the partnership between the school and the community to improve school performance and improve student learning.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن دور مديري المدارس في بناء مجتمعات التعلم المهنية بمرحلة التعليم الأساسي في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي، كما استخدمت الاستبانة في جمع البيانات التي تم تطبيقها على عينة مكونة من (444) معلمًا ومعلمة من مدارس التعليم الأساسي.
وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن دور مديري المدارس في بناء مجتمعات التعلم المهنية بمرحلة التعليم الأساسي في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان كانت مرتفعة في جميع المحاور وهي: (التخطيط الاستراتيجي المدرسي - تشكيل فرق العمل المدرسية - التنمية المهنية المُستمرة - المشاركة المجتمعية - توفير الموارد المادية)، كما كشفت الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة في استجابة أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير: النوع الاجتماعي لصالح الإناث ومتغير المؤهل العلمي لصالح مؤهل الدبلوم، كما كشفت الدراسة عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة في استجابة أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغيرات: سنوات الخبرة، والمسمى الوظيفي.
وأوصت الدراسة بعديد من التوصيات من أبرزها: تنمية القدرات القيادية والتعليمية لمديري المدارس ليكونوا قادرين على قيادة وبناء مجتمعات التعلم المهنية بمدارسهم، دعم الشراكة بين المدرسة والمجتمع المحلي بما يسهم في رفع مستوى الأداء للمدرسة وتحسين تعلم الطلبة.
وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن دور مديري المدارس في بناء مجتمعات التعلم المهنية بمرحلة التعليم الأساسي في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان كانت مرتفعة في جميع المحاور وهي: (التخطيط الاستراتيجي المدرسي - تشكيل فرق العمل المدرسية - التنمية المهنية المُستمرة - المشاركة المجتمعية - توفير الموارد المادية)، كما كشفت الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة في استجابة أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير: النوع الاجتماعي لصالح الإناث ومتغير المؤهل العلمي لصالح مؤهل الدبلوم، كما كشفت الدراسة عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة في استجابة أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغيرات: سنوات الخبرة، والمسمى الوظيفي.
وأوصت الدراسة بعديد من التوصيات من أبرزها: تنمية القدرات القيادية والتعليمية لمديري المدارس ليكونوا قادرين على قيادة وبناء مجتمعات التعلم المهنية بمدارسهم، دعم الشراكة بين المدرسة والمجتمع المحلي بما يسهم في رفع مستوى الأداء للمدرسة وتحسين تعلم الطلبة.
Category
Theses and Dissertations