Document
تصور مقترح لتطوير حوافز الهيئات الإدارية و التدريسية في المدارس الحكومية بسلطنة عمان في ضوء خبرات بعض الدول
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2013
Language
Arabic
Subject
English abstract
The main objective of the current Study is to present a suggested proposal to develop incentives for the administrative and teaching staff in the public schools in the Sultanate of Oman. This is through identifying the needs to develop such incentives from the administrative and teaching staff point of view. Also, it examined the effects of some variables: job title, gender, qualification, and years of working experience on the requirements to develop the incentives. To achieve the objectives of the study, the descriptive approach was used to analyze the literature and a questionnaire of (44) items. The questionnaire was classified into three domains: conditions & criteria of granting the incentives, types of incentives and procedure of granting the incentives. The sample of the study consisted of (1009) staff selected from four provinces: Muscat, Al-Batinah North, Al Sharqiyah South and interior including (183) administrative staff and (826) teaching staff. The statistical data were analyzed by using SPSS package, (T) test and (Tuky) test. The results indicated that was a high degree of consent among the respondents in all the three domains of the study. The highest favorable score of the results was given to the types of incentives, followed by the procedure of granting the incentives and the lowest score was given to the conditions & criteria of granting the incentives. The results also indicated that there were significant differences=(0.05) among the respondents attributable to: job title variable in favor of the administrative staff in all the domains, the gender variable in favor of females in conditions & criteria of granting the incentives and types of incentives. The study findings also showed significant differences in the years of working experience variable in favor of the highest years of working experience and in the qualification variable in favor of less than BSc and BSc holders in both domains: conditions & criteria of granting incentives and procedure of granting incentives. Finally, based on the literature, some countries models in incentives systems and the study findings, a suggested proposal was prepared to develop incentives for administrative and teaching staff in the public schools in the Sultanate of Oman. The suggested proposal highlights an anticipated set of difficulties in the implementation, and ways of overcoming them. Further, future studies on the incentives system are also included.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
تمثل الهدف الأساسي من الدراسة الحالية في تقديم تصور مقترح لتطوير حوافز الهيئات الإدارية والتدريسية في المدارس الحكومية بسلطنة عمان، من خلال التعرف على متطلبات تطوير حوافز الهيئات الإدارية والتدريسية من وجهة نظر الهيئات الإدارية والتدريسية، كما هدفت الدراسة إلى تحديد الفروق باختلاف متغيرات الدراسة، وهي: المسمى الوظيفي، والنوع، والمؤهل العلمي، وعدد سنوات الخبرة على متطلبات تطوير الحوافز. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم استخدام المنهج الوصفي من أجل تحليل الأدبيات التربوية المتعلقة بأنظمة الحوافز، وإعداد استبانة تكونت من (44) فقرة، وقد صنفت فقرات الاستبانة إلى ثلاثة محاور، يتعلق أولها بشروط ومعايير منح الحوافز، والمحور الثاني يتعلق بأنواع الحوافز، أما المحور الثالث فيتعلق بإجراءات منح الخوافز، وتم التأكد من صدقها وثباتها. وقد بلغت عينة الدراسية (۱۰۰۹)، منهم (۱۸۳) من الهيئات الإدارية، و (۸۲۹) من الهيئات التدريسية، في أربع محافظات، وهي مسقط وشمال الباطنة وجنوب الشرقية، والداخلية، واستخدمت في الدراسة العينة الطبقية العشوائية، وتمت المعالجة الإحصائية للبيانات باستخدام المتوسطات الحسابية والإنحرافات المعيارية، واختبارات)، واختبار توكي. وبينت النتائج أن تقديرات أفراد عينة الدراسة لمتطلبات تطوير حوافز الهيئات الإدارية والتدريسية جاء بدرجة عالية في المحاور الثلاثة، وأن محور أنواع الحوافز يحظى بالقبول الأكبر من اهتمام أفراد العينة، حيث جاء في المرتبة الأولى، يليه محور إجراءات منح الحوافز، وجاء في المرتبة الثالثة محور شروط ومعايير منح الحوافز. وأوضحت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة =(0٫00) بين استجابات عينة الدراسة تعزى إلى: متغير المسمى الوظيفي لصالح الهيئات الإدارية على جميع محاور الاستبانة، وفي متغير النوع لصالح الإناث في محوري شروط ومعايير منح الحوافز، ومحور أنواع الحوافز، ومتغير عدد سنوات الخبرة لصالح ذوي الخبرة الأعلى، ومتغير المؤهل العلمي لصالح المؤهل الأقل من بكالوريوس ومؤهل البكالوريوس في محوري شروط ومعايير منح الحوافز، وإجراءات منع الحوافز كما أوضحت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.001) بین استجابات عينة الدراسة تعزي لمتغير النوع في محور إجراءات منح الحوافز، وفي متغير عدد سنوات الخبرة ومتغير المؤهل العلمي في محور أنواع الحوافز. وفي ضوء الأدبيات التربوية ونماذج الدول في أنظمة الحوافز، وما توصلت إليه نتائج الدراسة، تم إعداد تصور مقترح لتطوير حوافز الهيئات الإدارية والتدريسية في المدارس الحكومية بسلطنة عمان، كما تم تحديد مجموعة من الصعوبات المتوقعة عند تطبيق التصور، وبعض الحلول لتفادي هذه الصعوبات، واقتراح دراسات مستقبلية حول موضوع الحوافز.
Category
Theses and Dissertations